kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۱۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱

جروزالم پست: پهپاد‌ها و موشک‌های ایران واقعا ویرانگر و خطرناک هستند(خبر ویژه)

یک روزنامه صهیونیست در واکنش به رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) نوشت: این رزمایش و عملیات موشکی به دلایل گوناگون مهم است.
 
 
 
روزنامه جروزالم پست نوشت: این رزمایش و این تمرین، سطح جدیدی از قابلیت‌های نظامی ایران را برای ضربه زدن به اسرائیل نشان داد. تصمیم به رونمایی از پرتابگر جدید چند پهپادی ایران و شلیک همزمان 16 موشک بالستیک به ماکت پایگاه هسته‌ای دیمونا، سطح جدیدی از تهدید‌های تهاجمی ایران است. ایران ویدئویی از استفاده ترکیبی موشک‌ها و پهپادها برای حمله به پایگاه دیمونا اسرائیل، جایی که یک تاسیسات هسته‌ای در آن قرار دارد، منتشر کرد. 
این موضوع بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد زیرا ایران تهدید به حمله به تاسیسات هسته‌ای دیمونا می‌کند، که تهدید خطرناکی است.
ویدئوی این حمله شبیه‌‌سازی شده در رسانه‌های مرتبط منتشر شده است. با وجودی که تهدید اسرائیل از سوی ایران چیز جدیدی نیست، اما به نظر می‌رسد تصمیم ایران برای آزمایش موشک‌های بالستیک دوربرد و رونمایی از پرتابگر پهپادهای انتحاری در حال حمله به پایگاه هسته‌ای دیمونا، سطح جدیدی از تهدیدات تهاجمی ایران است. این ویدئو در چند روز اخیر در فضای مجازی ایران دست به دست شده و «قدرت و دقت موشک‌ها و پهپادها را نشان می‌دهد.» 
پهپاد مشابهی که توسط حوثی‌های یمن استفاده می‌شود و «عید» نامیده می‌شود، علیه تاسیسات آرامکو استفاده شده است. در ژانویه 2021، نیوزویک گزارش داد که پهپاد شاهد 136 ممکن است در یمن مستقر شده باشد. در آن زمان گفته می‌شد که این پهپاد حدود 2 هزار کیلومتر بُرد دارد. این بدان معناست که می‌تواند از یمن به جنوب اسرائیل برسد.
در مجموع، این امر به افزایش تهدیدات پهپادهای ایرانی و همچنین نحوه ترکیب پهپادها با موشک در برنامه‌های حمله خود اشاره می‌کند.
ایران فناوری هواپیماهای بدون سرنشین را در اختیار حزب‌الله، حوثی‌ها، حماس و شبه نظامیان عراقی قرار‌داده است. در ماه می‌امسال، عناصر طرفدار ایران در عراق از یک پهپاد برای پرواز بر فراز سوریه برای حمله به اسرائیل استفاده کردند.
در فوریه 2018، ایران از یک پهپاد از پایگاه  T-4 در سوریه برای پرواز به حریم هوایی اسرائیل استفاده کرد. همچنین ایران از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و پایگاه «التنف» در سوریه استفاده کرده است. در ماه جولای، ایران از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار‌دادن یک کشتی تجاری اسرائیل در خلیج عمان استفاده کرد. استفاده جدید از پهپادهای کوچک انتحاری دوربرد همراه با موشک‌های بالستیک، همان‌طور که در رزمایش و ویدئوهای اخیر نشان داده شده است، ترکیب دیگری از تسلیحات خطرناک در اختیار ایران را نشان می‌دهد. 
اینکه ایران آشکارا دیمونا را تهدید کرده و می‌گوید که می‌خواهد از این فناوری برای حمله استفاده کند، نشان می‌دهد که چگونه ایران با تظاهر به این سطح از دقت و فناوری، به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه است.