kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۱۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱
در ادامه بازتاب‌های خارجی از رزمایش پیامبر اعظم (ص)‌17

شبکه الجزیره: حمله شبیه‌سازی شده به دیمونا با دقت بسیار بالا انجام شد

الجزیره در گزارشی نوشت: نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با 16 موشک بالستیک و 5 پهپاد با دقت بسیار زیاد، حمله به تاسیسات هسته‌ای دیمونای رژیم صهیونیستی را شبیه سازی کرد.

رزمایش «رسول اعظم 17» ایران با بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همراه بوده است.
در همین رابطه شبکه خبری الجزیره در گزارشی با اشاره به این رزمایش اعلام کرد که ایران بار دیگر درباره هرگونه تهدیدی علیه این کشور هشدار داد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رزمایش اخیر خود، حمله به نیروگاه هسته‌ای اسرائیل را شبیه‌سازی کرد.
الجزیره در بخشی از گزارش خود به سخنان «مهدی هادیان» جانشین و معاون هماهنگ کننده جدید نیروی هوایی ارتش اشاره کرد که گفته بود ایران به هرگونه تهدید امنیت ملی خود واکنش دردناکی خواهد داد.
از سوی دیگر «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفته که این رژیم به دنبال جنگ نبوده اما طرح‌های نظامی علیه ایران آماده کرده است.
الجزیره در گزارش خود به روز آخر رزمایش ایران اشاره کرد که طی آن نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با 16 موشک بالستیک و 5 پهپاد با دقت بسیار زیاد، حمله به تاسیسات هسته‌ای دیمونای رژیم صهیونیستی را شبیه‌سازی کرد.
پیام ایران در حمله به ماکت دیمونا
یک رسانه صهیونیستی نیز در گزارشی در زمینه حمله به ماکت دیمونا با کمک موشک‌های و پهپادی انتحاری ایران نوشت، پیشرفت‌های ایران به وضوح تهدید بزرگ‌تری محسوب می‌شود و پهپاد «شاهد-۱۳۶» سلاح بالقوه خطرناک است که به سادگی قابل شناسایی نیست.
روزنامه «جروزالم پست» در شماره روز یکشنبه در گزارشی در زمینه پهپاد انتحاری «شاهد-۱۳۶» و اهمیت حمله شبیه سازی شده به «تاسیسات اتمی دیمونا» به قلم «سث فرانتسمن» نوشت، ایران روز شنبه ویدئویی از استفاده راکت‌ها و پهپادها برای حمله به شهر دیمونا در اسرائیل، مکانی که تاسیسات اتمی در آن قرار دارد، منتشر کرد. حساب کاربری توییتر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اعلام کرد که این اتفاق در جریان رزمایش «پیامبر اعظم-۱۷» رخ داده است.
ایران اعلام کرد با استفاده از ۱۶ موشک بالستیک و پنج فروند پهپاد انتحاری، حمله موشکی و پهپادی به مرکز اتمی دیمونا را با موفقیت شبیه‌سازی کرده است. اینک ایران با این گزارش‌ها به توانایی‌هایش می‌بالد. این موضوع بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد زیرا ایران تهدید به حمله به تاسیسات اتمی دیمونا می‌کند که تشدید لفاظی خطرناکی است. به نظر می‌رسد تصمیم ایران برای آزمایش موشک‌های بالستیک دوربرد و رونمایی از پرتابگر چند پهپاد جدید و حمله به ماکت دیمونا، سطح جدیدی از سطح هجومی ایران است.
تهدید دیمونا دقت فناوری ایران را نشان می‌دهد
به نوشته جروزالم پست، این امر به افزایش تهدیدات پهپادهای ایرانی و همچنین ترکیبی از پهپادها با موشک در برنامه‌های حمله این کشور اشاره می‌کند. استفاده جدید از پهپادهای کوچک کامیکازه دوربرد همراه با موشک‌های بالستیک، همانطور که در رزمایش و ویدئوهای اخیر نشان داده شده، ترکیب دیگری از مهمات خطرناک را نشان می‌دهد. اینکه ایران آشکارا دیمونا را تهدید کرده و می‌گوید که می‌خواهد از این فناوری برای حمله استفاده کند، نشان می‌دهد که چگونه ایران با این سطح از دقت و فناوری، به دنبال نفوذ در منطقه است.
این نشریه در گزارشی دیگر در زمینه نمایش پهپاد «شاهد-۱۳۶» و پرتابگر آن در رزمایش اخیر ایران در جنوب کشور نوشت، ایران راه جدیدی برای پرتاب پهپادها در قالب پرتاب چندگانه یا انبوه ایجاد کرده است.
جروزالم پست نوشت، طی چند روز گذشته تصاویری از پرتابگر پهپاد جدید ایرانی در فضای مجازی و رسانه‌های ایران منتشر شده است. این پهپادها که شاهد-۱۳۶ نام دارند، در رزمایشی که ایران هفته گذشته انجام شد، با موشک ترکیب شدند. ایران این نوع پهپادها را پهپاد انتحاری یا کامیکازه نامیده است. این بدان معنی است که آنها مستقیماً به سمت یک هدف پرواز می‌کنند و خود ویران می‌شوند.
کامیکازه‌های جدید ویرانگر ایران
این نوع پهپادها پیش از این در رسانه‌های ایرانی مطرح شده بودند اما در گذشته جزئیات آن‌ها نمایش داده نشده بود. پیش از این، ایران پهپادهای کامیکازه ساخته بود، اما این نوع خاص پیش از این در رزمایش‌های نظامی عمومی دیده نشده بود.
جروزالم پست نوشت، اکنون می‌دانیم شاهد-۱۳۶ وجود دارد و نه تنها یک پهپاد کامیکازه است، بلکه ایران راه جدیدی برای پرتاب پهپادها در قالب پرتاب چندگانه یا انبوه پهپادها ایجاد کرده است. انبوه هواپیماهای بدون سرنشین فناوری جدیدی است که در آن از چندین پهپاد برای حمله به هدفی استفاده می‌شود که می‌‌تواند دفاع هوایی را تحت تأثیر قرار دهد.
ایران یک قدرت پهپادی است
در گذشته فناوری هواپیماهای بدون سرنشین تا همین اواخر بیشتر تحت سلطه ایالات متحده، اسرائیل و چند کشور دیگر بود، حالا ایران، چین و دیگر قدرت‌های پهپاد وارد بازی شده‌اند. ایران سرمایه گذاری زیادی در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین کامیکازه انجام داده است. گزارش‌های اخیر در «مرکز تحقیقات آلما» نشان می‌دهد که حزب‌الله ممکن است حدود ۲۰۰۰ پهپاد داشته باشد که بسیاری از آنها بر اساس مدل‌های ایرانی هستند.
این روزنامه نوشت، به نظر می‌رسد پرتابگر جدیدی که ایران در مانور اخیر خود از آن رونمایی کرد دارای پنج لایه است که می‌توان پهپادها را روی آنها نصب کرد. پرتابگر را نیز می‌توان در پشت یک کامیون نصب کرد. پرتابگر جدید ایران برای پهپاد شاهد-۱۳۶ به این کشور این امکان را می‌دهد که نه تنها آنها را پنهان کند، بلکه پنج فروند پهپاد را در این نوع کامیون‌ها قرار داد.
رهگیری شاهد-۱۳۶ آسان نیست
به‌طور قابل‌توجهی می‌توان ده‌ها فروند از این پهپادها را به‌صورت «انبوه» به سمت هدفی پرتاب کرد. اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پهپادها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، یا اینکه آنها از نوع قابلیت هوش مصنوعی پیشرفته در غرب برخوردار باشند موجود نیست، اما این بدان معنا نیست که آنها تهدیدی نیستند.
پیشرفت‌های ایران به وضوح تهدید بزرگ‌تری محسوب می‌شود. طبق تصاویر، شاهد-۱۳۶ یک پهپاد خیلی بزرگ نیست، اما حاوی یک کلاهک است که آن را به یک سلاح بالقوه خطرناک تبدیل می‌کند و به دلیل اندازه و سطح مقطع راداری کوچک، شناسایی آن آسان نیست.
به گزارش فارس این نشریه در خاتمه نوشت، خطر حمله انبوه پهپادها از آن نوع که ایران اکنون به نمایش گذاشته در حال افزایش است. ایران قبلاً این مورد را تجربه کرده است، اما به نظر می‌رسد پرتابگر و پهپادهای جدید ایران تهدیدی جدی‌تر از سال ۲۰۱۹ هستند. این یک تهدید جدید در هر درگیری آینده با اسرائیل خواهد بود.