kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
با امضای قرارداد اتصال راه‌آهن ایران و عراق پس از 20 سال

احداث خط آهن شلمچه- بصره از ماه آینده آغاز می‌شود

 
 
 
 
 وزیر راه و شهر‌سازی از امضای قرارداد راه‌آهن ایران و عراق خبر داد و گفت: عملیات اجرایی خط آهن شلمچه- بصره از یک ماه دیگر آغاز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی با اشاره به مذاکرات با طرف عراقی در موضوع خط آهن شلمچه بصره، اظهار کرد:‌ تقریباً 20 سال است با عراق برای اجرایی شدن موضوع راه‌آهن شلمچه ـ بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم‌های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد که هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید.
وی با اشاره به ملاقات با وزیر حمل‌ونقل، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری عراق ادامه داد: با مذاکرات صورت گرفته قرارداد اتصال راه‌آهن ایران و عراق (شلمچه ـ بصره) امضا شد. به این ترتیب طلسم سال‌ها تفاهم‌نامه و مذاکره شکسته شد. این توافقنامه دارای یک زمان‌بندی مشخصی بوده و یکی از بندهای آن این است که طی یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع 
خواهد شد.
وزیر راه و شهر‌سازی افزود: توافق کلی به این شیوه است که شرکت‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و عراق مشترکاً این پروژه را اجرا می‌کنند و ظرف دو ماه شرکت مشترک تشکیل می‌شود.
قاسمی ادامه داد: منتظر تشکیل شرکت مشترک در دو ماه آینده نشدیم و توافق کردیم که ظرف یک ماه آینده عملاً در کنار پل مستقر شده و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم. این، عملاً یک اتفاق بزرگ بین دو کشور ایران و عراق برای تبادل تجاری، باری و مسافری است که برای دو کشور حائز اهمیت است.
او از تقویت حضور ایران در باز‌سازی عراق خبر داد و یادآور شد: در دیدار با رئیس‌جمهوری عراق در ارتباط با مسائل کلی ارتباطات بین دو کشور و افزایش سطح تجاری و حمایت از طرح شلمچه- بصره و نیز موضوع حمل‌ونقل هوایی بین دو کشور که تقریباً امروز حدود 100 پرواز را از دو طرف داریم مذاکراتی انجام شد. مقرر شد تا این میزان پرواز را به زودی دو برابر کرده و به حدود 200 پرواز برسانیم.
وزیر راه و شهر‌سازی اضافه کرد: در این دیدار همین طور درباره ارتباطات جاده‌ای بین دو کشور و موضوعات مختلف دیگری بحث و تبادل نظر شد که امیدواریم توافق‌ها مورد حمایت نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری عراق باشد.
قاسمی با اعلام امضای توافق ایران و عراق برای اتصال خط آهن شلمچه-بصره از افزایش دو برابری پرواز بین دو کشور در توافق با رئیس‌جمهور‌ عراق خبر داد.