kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۲۸۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
دو چهره برجسته ترکمن عراق:

حشدالشعبی اگر نبود، ترکمن‌ها قتل‌عام شده بودند




دو شخصیت برجسته ترکمن عراق با تقدیر از نیروهای حشد‌الشعبی اعلام کردند، همین نیروهای مردمی بودند که مانع کشتار اهالی این قوم در استان دیالی به دست تروریست‌های داعش شدند.
داعش از زمان تأسیس هسته‌ اولیه‌اش در سال ۱۹۹۹ به ظاهر توسط فردی اردنی به نام «ابومصعب الزرقاوی» به عنوان «جماعت توحید و جهاد» نام‌های گوناگونی داشته‌است. وقتی الزرقاوی در سال ۲۰۰۴، با «اسامه بن لادن»
بیعت کرد نام گروه را به سازمان «قاعده الجهاد فی بلاد الرافدین» که بیشتر با نام القاعده در عراق شناخته می‌شد عوض کرد؛ گرچه این گروه هرگز خود را القاعده در عراق نخواند، این نام سال‌ها به عنوان نام غیررسمی آن بر جای ماند. در سال ۲۰۱۳-2014، این گروه که حالا به سوریه گسترش داده شده بود، نام «الدوله الاسلامیة فی العراق و الشام» (داعش) را اختیار کرد که در آن منظور از شام، شامات یا سوریه بزرگ است. اما تمام این نام‌ها دلالت بر یک چیز دارد و آن یک «سازمان جنایی» با تفکری سَلَفی-تکفیری است که سر در آخور غربی‌ها و صهیونیست‌ها نیز دارد و هیچ قومی مگر هم‌مسلک خودشان از آنها در امان نیست.
داعش همه ادیان و قبایل را مهدور الدم می‌دانست و جز با رژیم اسرائیل، علیه همه اعلان جنگ کرده بود. یکی از این قبایل، ترکمن‌های عراق بودند. حالا سیاستمدار و یک شیخ قبیله ترکمن عراق با بیان اینکه تروریست‌های داعش قصد نسل‌کشی ترکمن‌ها را هم داشتند، از نقش حشد‌الشعبی در مقابله با این وحشی‌ها سخن گفته‌اند.
«تقی اوغلو» سیاستمدار ترکمن اهل استان دیالی در این باره گفته تروریست‌های داعش پس از بهار ۲۰۱۴ قصد کشتار ترکمن‌ها را داشتند، آنها ده‌ها روستا را در منطقه «حمرین» و دیگر مناطق نابود و خالی از سکنه کرده و ساکنانش را آواره کردند. باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بسیاری نیز نابود شد. او تأکید کرد که حشد‌الشعبی بیش از ۱۰۰ شهید برای آزادی روستاهای ترکمن‌نشین در استان دیالی و در منطقه حمرین داد. «صبیح البیاتی» از بزرگان و شیوخ عشایر ترکمن نیز گفت: « نزدیک بود تا ترکمن‌ها به دست داعش قتل عام شوند. آنها از مناطقشان در حمرین آواره شدند اما حشد‌الشعبی و فرزندان جنوب و مرکز عراق خون بسیاری برای آزادی مناطق ما اهدا کردند.»
گفتنی است که کارگروه تحقیق درخصوص جنایات داعش (وابسته به سازمان ملل) نیز در دهم می‌۲۰۲۱
(20 اردیبهشت 1400) در گزارشی اعلام کرد که تروریست‌های داعش در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۰ خمپاره حاوی مواد شیمیایی خردل و گوگرد را به سمت شهر ترکمن‌نشین «طوزخورماتو» در استان صلاح‌الدین شلیک کرده است.
آمریکایی‌ها نروند، آشوب می‌شود
خبر دیگر از عراق آن‌که «هادی العامری» رئیس‌ائتلاف عراقی «الفتح»، شامگاه پنجشنبه،‌ با «کوتارو سوزوکی» سفیر ژاپن در بغداد دیدار و گفت‌و‌گو کرد. رئیس‌ائتلاف الفتح در بخشی از اظهارات خود به خروج نیروهای بیگانه از خاک عراق اشاره کرد و گفت: «موضع ما در قبال حضور نیروهای بیگانه واضح است چراکه حاکمیت خط قرمز ماست.»‌هادی العامری هشدار داد که در صورت عدم خروج نیروهای بیگانه تا پایان سال جاری میلادی، عراق بی‌ثبات خواهد شد.
این در حالی است که با نزدیک شدن به زمان تعیین‌شده برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق، مقامات آمریکایی آشکارا تأکید می‌کنند که تعداد نیروهایشان در خاک عراق کمتر نخواهد شد و تنها مأموریت آنها به استشاری و آموزشی تغییر خواهد یافت. برخی کارشناسان بر این باورند که حضور مستشاران و مربیان نظامی آمریکایی در خاک عراق خطرناک‌تر از حضور نیروهای رزمی واشنگتن در این کشور است چراکه با این گام، آمریکا کاملا در جریان اطلاعات محرمانه نهادهای امنیتی عراق قرار خواهد گرفت.
حمله به کاروان لجستیک آمریکا
همچنین از عراق خبر می‌رسد که یک بسته انفجاری در مسیر کاروان ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا در استان صلاح الدین منفجر شده است. طی ماه‌های اخیر بارها کاروان‌های حامل تجهیزات لجستیک برای نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه‌های نظامی مختلف در عراق هدف انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای قرار گرفته است. گفتنی است، پس از مصوبه پارلمان عراق برای بیرون کردن نظامیان بیگانه از عراق و تعلل دولت در این امر، کاروان‌های لجستیکی ائتلاف آمریکایی به طور هفتگی و گاهی در طول یک روز چند بار هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار می‌گیرند.