kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۲۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

افزایش بی‌سابقه قیمت گاز در اروپا

 


قیمت گاز در اروپا دوباره رکورد زده و به رقمی بی‌سابقه در تاریخ این قاره رسیده است. بحران سوخت در اروپا بی‌ارتباط با اختلافات این قاره با روسیه نیست.
بورس بین قاره‌ای لندن دیروز اعلام کرده، قیمت گاز طبیعی در اروپا به ازای هر هزار متر مکعب به2 هزارو 150 دلار رسیده که بالاترین قیمت گاز در تاریخ این قاره به شمار می‌رود. این رقم نسبت به روز دوشنبه گذشته افزایش 27 درصدی را
نشان می‌دهد!
خبرگزاری فارس در این باره نوشته، شرکت گازپروم، صادرکننده گاز روسیه، سه‌شنبه، ترانزیت گاز به آلمان از طریق خط لوله یامال-اروپا را متوقف کرد. به گفته «دمیتری پسکوف»، دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، این تصمیم صرفاً تجاری بوده و به تأخیر پروژه «نورد استریم 2» مربوط نمی‌شود!
در شرایطی که فشار آمریکا برای اتخاذ مواضع سرسختانه‌تر کشورهای اروپایی علیه روسیه به دلیل تنش‌ها بر سر موضوعاتی از قبیل اوکراین ادامه دارد، نخست‌وزیر ایتالیا در این باره اظهارنظر جالبی کرد. «ماریو دراگی» روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در پایتخت این کشور اعلام کرد، اروپایی‌ها توان تحریم روسیه در حوزه گاز را ندارند.
گفتنی است، از زمانی که آلمان راه‌اندازی خط لوله نورد استریم 2
را به تعویق می‌اندازد، اروپا شاهد رشد بی‌سابقه‌‌ای در قیمت انرژی بوده است؛ برلین دلیل این تعویق را «نگرانی از عدم رعایت مقررات اتحادیه اروپا» عنوان می‌کند. با وجود مخالفت شدید آمریکا، لهستان و اوکراین با ساخت این خط لوله، آلمان اصرار دارد که این تأخیر سیاسی نیست. این خط لوله برای تحویل گاز طبیعی روسیه به اروپا ساخته شده است. این پروژه با وجود اینکه با موانع زیادی مواجه از جمله تحریم‌های آمریکا و تغییرات مقررات اروپا است در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) به پایان رسید.
این امر منجر به افزایش هزینه قبوض انرژی برای مصرف‌‌‌‌‌کنندگان در سراسر قاره اروپا شده و همچنین به نگرانی‌‌‌‌‌ها در مورد تشدید تورم دامن زده است. برودت هوا و کمبود باد در اروپا باعث شده تا تقاضای نیروگاه‌‌‌‌‌ها برای سوخت‌فسیلی افزایش پیدا کند و تقاضا برای گاز طبیعی رشد کرده است و از سوی دیگر نیز تشدید تنش‌‌‌‌‌های روسیه و اوکراین هم به قیمت گاز خواهد افزود.