kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۲۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
کارشناس اقتصادی:

رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰ هزار نفر را به ابرثروتمند تبدیل کرد

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست ارز4200تومانی که در دولت روحانی به کشور تحمیل شد گفت:رانت این ارز 10هزار نفر را به ابرثروتمند تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وحید شقاقی با بیان این‌که نظام چندنرخی ریشه فساد است، تصریح کرد: اتخاذ سیاست تخصیص ارز ترجیحی، هنوز هم برای من جای سؤال دارد، خیلی‌ها ارز ترجیحی گرفتند و از کشور خارج شدند و دیگر برنگشتند، برخی هم ارز ترجیحی گرفتند و با آن کالای غیرضروری وارد کردند، بعضی‌ها هم کالا با ارز ترجیحی وارد کردند و با نرخ آزاد به مردم
دادند.
او با بیان اینکه «از سال 97 که این سیاست شروع شد من بار‌ها درباره آن هشدار دادم» گفت: ارز 4200 تومانی یک اقلیت حدود 10هزارنفری را به ابرثروتمند تبدیل کرد. الآن به‌علت همین ارز ترجیحی و نظام چندنرخی، هفت دهک درآمدی تحت فشار سنگین اقتصادی هستند.
کارشناس اقتصادی ادامه داد: ارز 4200 تومانی؛ 500 هزار میلیارد تومان رانت ایجاد کرد و در اختیار 10 هزار نفر قرار گرفت، به‌نظرم قوه قضائیه باید خائنانی را که از این سیاست سوءاستفاده کردند و بهره بردند شناسایی و محاکمه کند و اموال کشور را به مردم برگرداند.
گفتنی است سخنگوی قوه قضائیه اخیرا از تشکیل 1250پرونده درباره سوءاستفاده از ارز 4200 تومانی به ارزش 10میلیارد دلار خبر داد.
مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در یک برنامه تلویزیونی با بیان این‌که ارز ترجیحی اختلال‌های مختلف در همه سطوح اقتصادی کشور ایجاد کرده است، گفت: از سال 96 تا 1400 تورم عمومی 219 درصد بود، اما رشد قیمت در اقلامی که از ارز ترجیحی استفاده برده‌اند از متوسط تورم عمومی بیشتر بوده و حدود 270 درصد بوده است. به عنوان مثال، تورم گوشت 262 درصد و مرغ 282 درصد بوده
است.
مهدی رعنایی افزود: با ارز ترجیحی و با این شیوه تخصیص ارز، هم به تولیدکننده لطمه می‌زنیم هم به مصرف‌کننده و هم بازار سیاه را تقویت می‌کنیم.