کد خبر: ۲۳۱۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
سازمان راهداری:

عامل انسانی علت اکثر سوانح جاده‌ای است

 

مدیرکل ایمنی ترافیک و ایمنی حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای معتقد است علت اکثر سوانح جاده‌ای عامل انسانی است، هرچند جاده‌های کشور هم به دلیل مشکل مالی و گرانی قیر در شان مردم ایران نیست.
مجید صباغ زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل وقوع حوادث و سوانح جاده‌ای در روزها و ماه‌های اخیر اظهار کرد: اینگونه نیست که همه جاده‌ها و سیستم حمل‌ونقل ایراد داشته باشد. رانندگی با سیستم حمل‌ونقل اصول و قواعد خودش را دارد.
وی افزود: نمی‌گویم جاده‌های کشور همه خوب هستند یا مشکلی ندارند. چرا که مشکلات مالی سبب شده تا کیفیتی که مطلوب‌مان است و در شان مردم ایران است، نباشد. این ایراد در جاده‌های کشور به دلایلی مانند قیمت بالای قیر وجود دارد و نمی‌توانیم همه این‌ها را نگهداری کنیم. اما در تصادفات جاده‌ای عامل انسانی اثرگذارترین عامل است. اما به عنوان مثال عامل تصادف مینی‌بوس دانش‌آموزان و عامل تصادف اخیر در آزادراه قم-کاشان به همین دلیل بود. راننده اعلام کرد که نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد و هشیار نبودم.
مدیرکل ایمنی ترافیک و ایمنی حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: قاعدتا اگر در جاده برفی حرکت می‌کنید باید با زنجیر چرخ حرکت کنید. در این شرایط یک راننده می‌تواند با زنجیر چرخ حرکت کند و با آرامش به مقصد برسد و می‌تواند بدون زنجیر چرخ حرکت کند و در جایی گیر کند. این هر دو حالت می‌تواند رخ بدهد. بنابراین در تصادف‌های اخیر عامل اصلی عامل انسانی بوده است. صباغ‌زاده در پاسخ به اینکه آیا استاندارد نبودن جاده‌های کشور و فرسودگی ناوگان به ویژه مینی‌بوس عاملی برای وقوع این حوادث و سوانح جاده‌ای نیست؟ گفت: به عنوان مثال باید پرسید خبرنگارانی که چند ماه پیش برای بازدید سدی به سفر رفتند و آن حادثه برایشان رخ داد، به چه صورتی سوار آن اتوبوس شدند و حرکت کردند؟ آیا تمام مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌هایی که مسافر سوار می‌کنند لیست مسافر تهیه می‌کنند آیا همه آنها از مجاری قانونی استفاده می‌کنند؟ آیا همه آنها استانداردها را رعایت می‌کنند و از مراجع مسئول و مربوطه مجوز می‌گیرند؟
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا سازمان راهداری نباید بر همه این فرآیند نظارت کافی را داشته باشد؟ اظهار کرد: این مسائل دستورالعمل و ضابطه دارد اما اینکه ما در جاده‌ها برویم و یقیه رانندگان اتوبوس و مینی‌بوس را در آنجا بگیریم که ببینیم لیست مسافر دارند یا خیر وظیفه ما نیست و ما باید حرکت‌هایی که در پایانه‌های مسافربری تعریف شده انجام می‌شود را کنترل کنیم و این کار انجام می‌شود.
مدیرکل ایمنی حریم و مدیرکل ایمنی ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد: آن چیزی که قانونمند است اینکه برای مواردی که کارت هوشمند صادر شده اگر تخلفی صورت بگیرد مسلما در قالب کمیسیون برخورد تخلفات حمل ونقل عمومی با متخلفان برخورد جدی و قانونی می‌شود اما مواردی هم هست که خارج از این چارچوب فعالیت انجام می‌شود و اگر اتفاق و حادثه‌ای رخ دهد متوجه می‌شوید که یک اتوبوس یا مینی‌بوس در جاده‌ای حرکت کرده بدون اینکه از مجاری قانونی مجوزی برای تردد داشته باشد.