نیروگاههای تهران از مازوت استفاده نمیکنند
به گزارش ایسنا، طبق گفتههای محمدرضا گوهری؛ معاون تولید شرکت بهرهبرداری طرشت، برج خنککنندهای که داخل نیروگاه وجود دارد، بعضا در فصول سرد از مسافتهای دور بخار سفیدی از آن خارج میشود و ممکن است شائبه وجود آلودگی را ایجاد کند اما این تنها بخار آب است که موجب تلطیف فضا میشود؛ بنابراین سوختی که مصرف میکنیم، گاز است و به هیچ عنوان اجازه و امکان استفاده از مازوت را
نداریم.
همچنین بر اساس گفته مدیرعامل نیروگاه برق بعثت، مصرف گاز نیروگاه یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب در شبانهروز است و هر زمان که فشار گاز افت کند، تولید را کاهش میدهند و به تاکید مسئولان به هیچ عنوان از سوخت دوم استفاده نمیشود و سوخت مایع در این نیروگاه منسوخ شده است. البته در انتهای نیروگاه برجهای خنککن قرار دارد که از این برجها بخارهای آب متصاعد میشود و اصلا مربوط به دود یا مواد آلودهکننده محیط زیست نیست و کاملا طبیعی
است.
همچنین طبق گفته معاونت تولید نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت، این نیروگاه باتوجه به اینکه از گاز و در مقاطعی از گازوئیل هم استفاده میکند، به هیچ وجه به سراغ مازوت نمیرود. گازوئیلی که در این نیروگاه مورد استفاده قرار میگیرد، به گفته مسئولانش، بر اساس استانداردهای شرکت نفت است و آنالیزهای لازم هم توسط نیروگاه صورت میگیرد و به لحاظ کیفیتی دارای استانداردهایی بوده که در حد مجاز است.
همچنین حمید بادرستانی؛ مدیرعامل نیروگاه گازی ری با اشاره به افزایش آلودگی تهران و طرح مسئله مصرف سوخت مازوت در نیروگاههای کلانشهر تهران، گفت: این موضوع درحالی عنوان میشود که طراحی واحدهای تولید انرژی در نیروگاه ری به گونهای است که به هیچ عنوان قابلیت استفاده از سوخت مازوت را ندارند و ما اگر بخواهیم هم نمیتوانیم از این نوع سوخت استفاده کنیم.
او ادامه داد: سوخت اول و اصلی این نیروگاه گازطبیعی است و وضعیت تأمین گاز نیروگاه نسبت به سال گذشته بهتر شده. تنها سوخت جایگزین دراین نیروگاه سوخت مایع گازوئیل است که در مواقع عدم تخصیص سهمیه گاز، این مجموعه برای تأمین برق مورد نیاز شبکه از آن استفاده خواهدکرد. استفاده از سوخت مایع گازوئیل آثار مخرب بیشتری برروی تجهیزات توربین خواهد داشت و هرگز اولویت مصرفی ما نبوده و
نخواهد بود.