kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی

قالیباف: 88 درصد فیش‌های حقوقی مجلس در سامانه پاکنا ثبت شده است

رئیس مجلس در گفت‌وگویی صمیمانه با دانشجویان به سؤالات آنها پاسخ داد، قالیباف در بخشی از سخنانش گفت براساس اعلام سازمان امور اداری و استخدامی ‌88 درصد فیش‌های حقوقی مجلس و صددرصد فیش‌های حقوقی دیوان محاسبات در سامانه پاکنا ثبت شده است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر دیروز و در آستانه
16 آذر روز دانشجو، در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با گرامیداشت شهدای روز دانشجو از 16آذر 1332 تا 16آذر دی ماه 1359 و بعد از آن و نیز شهدای هسته‌ای، به سؤالات مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این جلسه‌ اشاره کرد و در پاسخ به آنها اظهار داشت: تحول در حکمرانی بزرگ‌ترین چالش امروز ماست و در 20 سال گذشته در جلسات مختلف به این مسئله‌ اشاره کرده‌ام.
قالیباف در ادامه با بیان اینکه هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی امور شرط تحول در اداره کشور است، خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا همه نخبگان در جریان آنچه در کمیسیون‌ها و اجزای آنها می‌گذرد به‌صورت سیستمی‌ قرار گیرند.
وی با بیان اینکه با این نظام بوروکراتیک موفقیتی نصیب کشور نمی‌شود، گفت: نظام بروکراتیک کشور ما تبدیل به اسب سرکشی شده که ظاهرا کسی نمی‌تواند مهارش کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی به مسئله ما می‌توانیم و خودباوری‌ اشاره کرد و افزود: تفاوت ما میان ما می‌توانیم و ما نمی‌توانیم و تفاوت بین تکیه شایسته‌سالاری و تکیه بر رانت در شمال و جنوب اتوبان تهران ـ کرج قابل مشاهده است که در شمال آن تاسیسات هوافضای سپاه قرار دارد که گیربکس‌های فول‌اتومات را برای پرنده‌ها و موشک‌های با برد چند هزار کیلومتر می‌سازد و در سمت دیگر اتوبان به‌خاطر پمپ برف‌پاک‌کن، خودرو را معطل نگه می‌دارند.
قالیباف با بیان اینکه ریشه حل مشکلاتی مانند عدالت، شفافیت، اصلاح ساختار بودجه و تحول در حکمرانی در دانشگاه‌هاست، به سؤال دانشجویی که پرسید چه زمانی این بوروکراسی و انحصار شکسته می‌شود، پاسخ داد و گفت:‌ تا وقتی که ما بایستیم و پافشاری کنیم.
وی تصریح کرد: امروز من به‌عنوان نماینده شما در مجلس پیگیر این مسائل هستم و مانند 12 سال دوران شهرداری، معتقد به شفاف‌سازی هستم؛ در شهرداری هیچ کلنگی نزدم، ولی برای هر پروژه‌ای تایمر گذاشتم که مردم بدانند این پروژه چه زمانی تمام می‌شود و هزینه تمام‌شده آن چقدر است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی را رعایت کنیم، در طول یک برنامه پنج ساله و حتی در شرایط تحریم به ثبات اقتصادی می‌رسیم، به سه چالش بزرگ کشور‌ اشاره کرد و اظهار داشت: چالش اول جمعیت، موالید و مهاجرت است، چالش دوم آب و چالش سوم اقتصاد است.
قالیباف تأکید کرد: مهم‌ترین موضوعی که در اقتصاد باید حل کنیم این است که دولت بیش از دخلش خرج نکند؛ چراکه مجبور می‌شود دست در جیب مردم کند و بانک‌ها هم با خلق نقدینگی وضعیت امروز را به بار بیاورند.
قالیباف در ادامه درباره فعال بودن یا فعال نبودن برخی نمایندگان گفت: نماینده‌ای که ده‌ها طرح ارائه می‌دهد لزوما فعال نیست، امروز بیش از 700 طرح و لایحه در مجلس در صف انتظار داریم؛ مگر ما چقدر زمان داریم که به همه اینها برسیم؟
وی اضافه کرد: من تنها یک طرح را امضاء کرده‌ام و آن هم طرح شفافیت آراء نمایندگان بوده که در حال انجام است و دو شوری شدن آن هم برای این بوده که پخته‌تر و دقیق‌تر شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه شفافیت فقط منحصر به مجلس نیست و همه جا باید شفاف شود، تصریح کرد: مطمئن باشید طرح شفافیت را دنبال می‌کنیم و به نتیجه می‌رسانیم.
قالیباف در ادامه درخصوص انتقاد دانشجویان از طرح نمایندگان درخصوص حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: در اولین کمیسیون ویژه این طرح تأکید کردم که مذاکرات کمیسیون باید به‌صورت علنی از لایو اینستاگرام و صداوسیما پخش شود؛ همچنین تأکید کردم همه ذی‌نفعان درباره آن نظر بدهند و همین باعث شد تا طرح برای یک ماه به مرکز پژوهش‌ها برگردد تا ‌اشکالات آن برطرف شود.
وی با بیان اینکه مطمئن باشید در مجلس به دنبال فیلتر کردن فضای مجازی نیستیم، گفت: برخی کسانی که در حوزه نرم‌افزارها کار می‌کردند تا صحبت از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی شد، گفت: به امارات و‌ ترکیه رفتند چون فکر می‌کردند فضای مجازی بسته می‌شود. در حالی که اینها توطئه دشمن بود.
وی درخصوص شفافیت حقوق‌های پرداختی در مجلس هم گفت: براساس اعلام سازمان امور اداری و استخدامی ‌88 درصد فیش‌های حقوقی مجلس و صددرصد فیش‌های حقوقی دیوان محاسبات در سامانه پاکنا ثبت شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من هیچ حساب مالی در مجلس باز نکرده‌ام و فقط فیش حقوقی دانشگاه تهران را می‌گیرم، اظهار داشت: اگر کسی یک ریال ناحق پیدا کرد که وارد زندگی‌ام شده آن را اعلام کند.
وی خاطرنشان کرد: در دوره قبل نماینده‌ای به گمرک رفت و تخلفی مرتکب شد اما از او پشتیبانی شد اما در این دوره هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به این نتیجه رسید که باید پرونده به دادگاه برود.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص سرانجام لایحه رتبه‌بندی معلمان، وعده داد که این لایحه در سقف 25 هزار میلیارد تومان نهایی خواهد شد.