kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷

4 سال زندان برای سوچی در اولین جلسه محاکمه

دادگاه میانمار تحت هدایت ارتش این کشور، «آنگ سان سوچی»، قاتل مسلمانان میانمار و برنده جایزه صلح نوبل! را در یک اتهام به ۴ سال زندان محکوم کرد. او با 4 اتهام مواجه شده است.


«آنگ سان سوچی» رهبر برکنار شده میانمار حیات سیاسی جنجالی و
پر سر وصدایی داشته است. وی که سال‌ها در حصر خانگی به سر می‌برد در سال 2010 آزاد شد. سوچی که برنده جایزه صلح نوبل نیز بوده با انتقادات زیادی مواجه شده است. سکوت و حتی همدستی او در برابر کشتار وسیع مسلمانان میانمار به لکه ننگی در زندگی سیاسی سوچی و ارتش این کشور تبدیل شده است. وی تصور می‌کرد که می‌تواند برای همیشه در قدرت بماند اما با یک کودتا از سوی ارتش در سال گذشته از قدرت به حصر خانگی رفت. حالا او دوباره قرار است به زندان برگردد.
یک منبع آگاه به فرایند دادگاه آنگ سان سوچی گزارش داده که این رهبر برکنار شده روز دوشنبه از طرف دادگاه میانمار به 4 سال زندان محکوم شد. طبق گزارش رویترز، این منبع که نخواست نامش فاش شود همچنین گفت که وین مینت، رئیس‌جمهور برکنار شده میانمار نیز در اولین حکم دادگاه به همین مدت زندان محکوم شد.
ارتش میانمار اعلام کرده که پس از آنکه مشخص شده حزب لیگ ملی برای دموکراسی با تقلب و دست بردن در آرا در انتخابات پیروز شده اقدام به کودتا در این کشور کرده است؛ اتهامی که کمیسیون‌های انتخاباتی در همان زمان رد کرده و توطئه‌ای علیه دولت تلقی کردند. آنگ سان سوچی در اول فوریه(بهمن ماه گذشته) و همزمان با کودتای نظامیان میانمار از قدرت برکنار شد و تاکنون با 11 اتهام کیفری مواجه است که دو اتهام مربوط به فساد و یک مورد هم مربوط به نقض اسرار دولتی است.
البته سخنگوی خونتای نظامی(شورای نظامی) در میانمار گفته «سوچی»، رئیس‌پیشین دولت میانمار به اتهام «تحریک به خشونت و نقض الزامات کرونا» مجرم شناخته و به چهار سال زندان محکوم شده است. به نظر می‌رسد که دولت کودتا در میانمار می‌خواهد با این اقدام او را برای مدتی طولانی از صحنه سیاست دور نگه دارد. در اعتراضاتی که به دنبال کودتا در سراسر میانمار برگزار شد، بیش از هزار تن از شهروندان این کشور کشته و سیاستمداران مخالف و روزنامه نگاران بسیاری زندانی شدند.