kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷

کوتاه از سراسر جهان

 

عربستان
ایندیپندنت: «میک والاس» قانونگذار اروپایی در رشته توئیت‌هایی به شدت از سفر رئیس‌جمهور فرانسه به عربستان و دیدار با مقام‌های ارشد این کشور از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی انتقاد کرده و نوشته «مهم است به خاطر داشته باشید که عربستان فقط به لطف حمایت فرانسه و دیگران و به لطف سکوت اتحادیه اروپا که بسیار به حقوق بشر اهمیت می‌دهد، توانست نسل کشی مردم یمن را انجام دهد...تلاش ماکرون برای اعتبار بخشیدن به «بن سلمان» هیچ کمکی به اعتبار او نمی‌کند.»
عراق
فارس: «علی ترکی الجمالی» نامزد مستقل پیروز انتخابات، از فشارهای «جنین پلاسخارت» نماینده سازمان ملل متحد در عراق برای تسریع در تایید نتایج انتخابات پارلمانی خبر داده و گفته:
«جنین پلاسخارت نماینده سازمان ملل متحد در عراق بر حفظ نتایج انتخابات ارسال شده به دادگاه فدرال و تصویب و تایید نهایی هر چه سریع‌تر آن فشار می‌آورد.» دادگاه فدرال عراق، روز یکشنبه اعلام کرد که
۱۳ دسامبر(20 آبان) را به عنوان تاریخ رسیدگی به درخواست تجدیدنظر «هادی العامری» رئیس‌ائتلاف الفتح درخصوص تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات و ابطال آن، تعیین کرده است.
فلسطین
خبرگزاری معا: ده‌ها شهرنشین تندرو با در دست داشتن پرچم رژیم صهیونیستی و به دعوت سازمان‌های شهرک ‌سازی در خیابان‌های شهر «اللد» راهپیمایی کردند. جنبش حماس در واکنش به راهپیمایی پرچم‌ها، آن را اقدامی «نژادپرستانه و تهاجمی» علیه صاحبان اصلی سرزمین فلسطین دانست. حازم قاسم، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد، این تظاهرات و حمل پرچم رژیم صهیونیستی نمی‌تواند هویت عربی فلسطینی این سرزمین و تعلق آن به صاحبان حقیقی خود را تغییر دهد.
فرانسه
دویچه وله: برگزارکنندگان یک تجمع ضد نژادپرستی، به سمت کاندیدای راست افراطی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حمله ور شده و یقه او را از پشت گرفتند. این حمله فیزیکی در حالی رخ داد که اریک زمور، کاندیدای راست افراطی فرانسه در کارزار انتخاباتی خود برای رقابت ریاست جمهوری حضور داشت. وی روز یکشنبه و با وجود درگیری‌ها و حضور حامیانش، کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرد. در این میان، گروهی از فعالان در مقابل محل برگزاری کارزار این کاندیدای راست افراطی حضور یافتند و تیشرت‌هایی را به تن کرده بودند که رویشان «نه به نژادپرستی» نوشته شده بود.
ترکیه
خبرگزاری سانا: نظامیان ترکیه دیروز یک کاروان حامل تجهیزات نظامی و لجستیکی وارد استان ادلب در شمال غرب سوریه کردند. نظامیان اشغالگر ترکیه این سلاح‌ها و تجهیزات لجستیک را از طریق گذرگاه مرزی «باب الهوی» وارد منطقه جبل الزاویه کردند. این منابع خبر دادند که نیروهای ترکیه، این تجهیزات را به تروریست‌های وابسته به خود در جبل الزاویه و جنوب ادلب تحویل دادند. یک کاروان ارتش ترکیه متشکل از ۱۰۰ خودرو که حامل‌تانک و توپ سنگین بود، آبان ماه گذشته نیز وارد جبل الزاویه شد.