kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷

تاکید نخست‌وزیر جدید ژاپن بر تقویت قابلیت‌های نظامی این کشور

نخست‌وزیر جدید ژاپن با اشاره به برنامه کابینه خود برای اعمال «تغییرات بزرگ جهت تقویت توان نظامی» این کشور، گفته به دنبال قابلیت‌هایی از جمله امکان هدف قرار‌دادن پایگاه‌های نظامی کشورهای متخاصم هستند.


چند وقتی است که باد «سَموم» در شرق می‌وزد و وضعیت به صورت نیمه‌آماده‌باش در آمده است؛ تنش بین هند و چین، ژاپن و چین، تایوان و و چین، ژاپن و کره شمالی، کره شمالی و کره جنوبی و.. آمریکا نیز پای ثابت همه این تنش‌هاست. در بحبوحه این وضعیت ناپایدار بین توکیو با پیونگ‌یانگ و پکن، طبیعی به نظر می‌رسد که، «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر جدید ژاپن، از تلاش برای افزایش توان جنگی‌اش بگوید.
فومیو روز دوشنبه، گفت کشورش مواضع دفاعی خود را به طور اساسی تقویت خواهد کرد. به گزارش فارس، او طی سخنرانی درباره سیاست‌های کابینه خود، با بیان اینکه ژاپن در حال بررسی گزینه‌هایی از جمله دستیابی به توانایی حمله به پایگاه‌های دشمن است، توضیح داد که عنوان گامی برای تقویت ظرفیت دفاعی ژاپن، سه سند اصلی سیاست امنیتی این کشور- شامل استراتژی امنیت ملی، دستورالعمل‌های برنامه دفاع ملی و برنامه دفاع میان مدت- برای یک سال تمدید خواهند شد. وی در ادامه اظهار داشت: «به منظور حفاظت از جان و معیشت مردم، ما همه گزینه‌ها از جمله توانایی حمله به پایگاه‌های دشمن را بررسی می‌کنیم و موقعیت دفاعی خود را اساساً با قید فوریت تقویت خواهیم کرد.»
رهبر حزب لیبرال دموکرات ژاپن در بخشی دیگری از صحبت‌هایش در مورد واکنش ژاپن به همه‌گیری ویروس «کووید۱۹» نیز گفت که قصد دارد دُز تقویتی واکسن کرونا را بدون صبر کردن برای پایان دوره انتظار فعلی که توسط دولت تعیین شده است، یعنی هشت ماه پس از تزریق دوم ممکن کند.
نخست‌وزیر ژاپن پیش از این نیز در واکنش به تهدیدهای فزاینده چین و کره شمالی در یک مناظره عمومی با هشت رهبر دیگر احزاب سیاسی در زمان انتخابات سراسری این کشور، خواستار افزایش توان نظامی و هزینه‌های ژاپن شده بود. باید توجه کرد که کشورهای چین و کره شمالی طی ماه‌های اخیر اقدام به انجام آزمایش‌های موشکی متعددی شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و مافوق صوت نموده‌اند که نگرانی‌های گسترده‌ای را در واشنگتن و دولت‌های متحد آن از جمله توکیو ایجاد کرده است.
رویترز درباره این تصمیم دولت ژاپن نوشته است: «چنین قابلیتی نشان‌دهنده تغییر موضع نظامی ژاپن است زیرا توکیو، که توسط قانون اساسی صلح‌طلبانه پس از جنگ جهانی دوم محدود شده، نقش سپر را در اتحاد امنیتی خود با ایالات متحده ایفا می‌کند و واشنگتن نیز نقش نوک پیکان را دارد.»
باید توجه داشت که پس از جنگ جهانی دوم و بمباران هسته‌ای این کشور توسط آمریکا، ژاپن که چاره‌ای جز پذیرش شروط لشکر پیروز (آمریکا) را نداشت، ارتش خود را به نوعی تعطیل کرد و وظیفه دفاع از خود را به کشور متخاصمِ پیشین یعنی آمریکا داد البته این اتفاق به گونه‌ای با تحمیل جبهه پیروز رخ داد که بررسی آن مجال دیگری می‌طلبد. اما در چند سال اخیر ورق برگشته و ژاپن به دنبال تقویت نظامی خود است. حکمرانان ژاپنی صریحاً به برخی از ناتوانی‌های خود اشاره می‌کنند و بر لزوم تقویت نظامی کشورشان تأکید می‌کنند.
اما این تغییر روند، که در میزان بودجه درخواستی وزارت دفاع ژاپن مشهود است، برای چیست؟ در پاسخ باید گفت که مصمم شدن ژاپن برای تقویت نیروی دفاعی خود علل مختلفی دارد که بررسی کامل آن در این مجال نمی‌گنجد، اما می‌توان حدس زد که قدرت گرفتن چین که رقیب نیرومند ژاپن است و یا روندِ بی‌پایانِ نظامی‌شدن کره شمالی، حکمرانانِ سرزمینِ سامورایی‎ها را به شدت نگران می‌کند، این نگرانی خود انگیزه تقویت نظامی است به ویژه در زمانی که متحد ژاپن یعنی آمریکا رویکردش به حمایت نظامی از ژاپن را تغییر داده است.