kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران:

بازار مرغ و تخم مرغ به آرامش رسیده است

رئیس‌اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران از آرامش در بازار مرغ و تخم مرغ به علت افزایش تولید مرغ گوشتی با واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یک روزه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق اصناف، مهدی یوسفخانی، با اشاره به کاهش قیمت مرغ گرم در بازار، گفت: در چند هفته گذشته میزان تولید روند صعودی به خود گرفت و میزان عرضه در بازار بالا رفت و به تبع آن قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه مرغ گرم با قیمتی کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود، تصریح کرد: نرخ مصوب کیلویی ۳۱ هزار تومان است این در حالیست که در بازار آزاد مرغ کیلویی ۲۹ تا ۲۸ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
به گفته رئیس‌اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران مطابق با پیش‌بینی‌های ما، تا شب عید در تامین مرغ گرم با هیچ مشکلی مواجه نخواهیم بود و هم اکنون آرامش در بازار مرغ ایجاد شده است.
یوسف‎خانی در پاسخ به این پرسش که واردات جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار در ایجاد این شرایط چه تاثیری گذاشت؟ تصریح کرد: در یک مقطع زمانی افزایش قیمت جوجه یک روزه باعث کمیاب شدن آن در بازار شده بود از این رو تولیدکنندگان نمی‌توانستند در این زمینه نیاز خود را تامین کنند در نتیجه شاهد بر هم خوردن تعادل بازار بودیم. اما واردات به موقع جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه‌دار، میزان تولید را به حالت عادی بازگرداند و هم اکنون شاهد آرامش در بازار هستیم.
او ادامه داد: در یک سال گذشته ما با کمبود تولید مواجه شدیم این در حالی است که در سنوات گذشته نه تنها کمبود تولید نداشتیم؛ بلکه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بخصوص عراق تولیدات خود را صادر می‌کردیم. امیدواریم بتوانیم دوباره صادرات مرغ گوشتی را در پیش بگیریم.
رئیس‌اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران با بیان اینکه نیاز تهران از استان‌های همجوار تهیه و تامین می‌شود، خاطر نشان کرد: مرغداری‌ها در تهران محدود هستند و حدود هشت الی ۱۰ درصد از نیاز تهران را تولید می‌کنند. نیاز این استان یا بهتر است بگویم نیاز کل کشور از استان‌های مازندران، گیلان، گلستان و سمنان تهیه و تامین می‌شود.
یوسف خانی با اشاره به توزیع مرغ منجمد در بازار، گفت: توزیع این مرغ در ایجاد آرامش در بازار بسیار تاثیرگذار بود. بعد از ثبات در تولید و توزیع مرغ، توزیع مرغ منجمد قطع شد.
رئیس‌اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران تصریح کرد: مرغ منجمد توزیع شده در بازار از ترکیه و برزیل وارد می‌شد. باید بگویم که کیفیت مرغ برزیلی به نسبت مرغ ترکیه‌ای بهتر است. اما کیفیت مرغ این دو کشور به نسبت تولیدات ما بسیار پایین‌تر است.
یوسف‎خانی با بیان اینکه کیفیت تخم مرغ ترکیه‌ای نیز به نسبت تولیدات داخلی کمتر است، افزود: قیمت تخم مرغ نیز به پایین‌تر از نرخ مصوب رسیده است، قیمت مصوب تخم مرغ شانه‌ای ۴۳ هزار تومان است این در حالی است که در بازار آزاد تخم مرغ شانه‌ای ۴۱ هزار تومان عرضه می‌شود.
رشد واردات نهاده‌های دامی
همچنین سید جلال طیبا، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام وطیور ایران گفت: در حال حاضر وضعیت بازار نهاده‌ها با توجه به حجم ذخایر ایجاد شده توسط بخش خصوصی و دولتی نسبتاً مناسب است.
وی ادامه داد: انتقال نهاده‌های دامی از بنادر به مراکز مصرف طی دو هفته اخیر با تمهیدات در نظر گرفته شده توسط دولت به واسطه تأمین ارز و آزاد‌سازی نهاده‌های وارد شده تسریع گردیده است.
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور اظهار کرد: میزان واردات نهاده‌های دامی طی هفت ماهه سال جاری منهای ذرت مقداری رشد داشته است که البته بخشی از آن مانند جو به دلیل کسری واردات سال قبل بوده است.
طیبا درباره میزان واردات نهاده‌های دامی تصریح کرد: در مجموع در نهاده ذرت طی هفت ماه گذشته از نظر وزنی کاهش ۹ درصدی و در نهاده جو رشد ۱۱۱ درصدی و در نهاده کنجاله سویا رشد ۱۵۲ درصدی داشته‌ایم.این اقلام از لحاظ ارزشی نیز به ترتیب رشد
۲۸ درصدی، رشد ۱۵۲ درصدی و رشد ۲۴۲ درصدی را تجربه کرده‌اند.
او با بیان اینکه در بازار جهانی به دلیل کمبود عرضه و رشد تقاضا قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی همچنان در حال رشد است، گفت: در حال حاضر نیاز بازار نهاده‌های دامی کشور با ورود حجم زیادی کالا مرتفع شده است؛ البته اگرچه به دلیل مشکلات موجود در بازار گاه و لجستیک همچنان تأخیر در زمان تأمین تا رسیدن نهاده به دست تولیدکننده برقرار است.
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفت: تخصیص ارز نهاده‌ها طی دو تا سه هفته گذشته عموماً شروع شده و بخش زیادی از کالاهای عرضه شده در بازار تخصیص خود را دریافت کرده اند اما برای واردکنندگان همچنان روش تخصیص ارز دچار ابهام است و حالت سینوسی دارد. یعنی سه ماه بود که هیچ تخصیصی داده نشده بود اما به یکباره این کار انجام شد.
طیبا اظهار کرد: طبیعی است این روش تأمین ارز مانع برنامه‌ریزی صحیح تجار شده و تأمین واردات کالا را نیز دچار اختلال می‌کند. شیوه سینوسی تأمین ارز موجب شده تا در سه ماه گذشته شاهد تلاطم زیادی در بازار نهاده‌های دامی باشیم.
او تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات تأمین کنندگان نهاده‌های دامی این است که ارز تخصیصی برای واردات کالا «یورو» بوده در حالیکه قراردادهای تجاری با «دلار» منعقد می‌شود و افت ارزش یورو نسبت به دلار موجب شده تا واردکنندگان در تأمین و انتقال ارز به حساب فروشندگان خارجی با کسری منابع مواجه شوند.
گفتنی است، وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون در سامانه بازارگاه ۱۲ میلیون تن نهاده توزیع شده است.
ایرادات بازارگاه رفع شود
به گزارش ایسنا، احد آزادی خواه؛ سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه اساس سامانه بازارگاه یک خدمت است اما ایراداتی دارد که بایستی رفع شود، گفت: مهم‌ترین اشکالی که وجود داشت این بود که سامانه بازارگاه باید به همه سامانه‌ها وصل می‌شد اما وصل نبود.
او ادامه داد: یعنی کشتی بار را تحویل می‌گرفت، تخلیه انجام و تحویل گمرک می‌شد و زمانی که بار باید از گمرک تحویل سامانه بازارگاه می‌شد چون این دو  سامانه با هم  لینک نبودند یک فاصله ای به وجود می‌آمد که زمینه رانت را فراهم می‌کرد. یعنی نهاده قبل از این‌که در سامانه بازارگاه بارگذاری شود وارد بازار سیاه  می‌شد. این موضوع بسیار حساسی است و  هنوز به صورت
100 درصد حل نشده است.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: موضوع دیگر این بود که برخی از افراد مسئله‌دار امکان بارگذاری نهاده در سامانه بازارگاه را داشتند و همین باعث می‌شد که  مرغدار و دامدار ثبت سفارش کند و بعد از چند ماه نهاده خود را دریافت کند. در حال حاضر این موضوع کمتر شده  ولی هنوز استاندارد نشده است. مشکل حمل‌ونقل جدی داشتیم که بخشی از آن حل شده است.
آزادی خواه با بیان اینکه بی‌توجهی به تشکل‌ها یکی دیگر از مشکلات سامانه بازارگاه بود، افزود: بهتر بود می‌توانستیم در سامانه بازارگاه از ظرفیت تشکل‌ها هم استفاده کنیم. اگر نهاده مورد نیاز یک شهرستان تحویل تشکل‌های مرغداری شود هم بخش خصوصی وارد کار می‌شود و هم مشکل سرک‌ها حل خواهد شد.
به گفته وی سامانه «سماصط» معیار تحویل بار به تولید‌کننده است و در آن به کسانی که جوجه تحویل گرفته‌اند بار می‌دهند. در حالی که این موضوع اشتباه است. باید معیار تحویل بار سامانه کشتارگاه باشد. ممکن است یک واحدی جوجه گرفته باشد ولی آن را معدوم کرده باشد. پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام داده‌ایم ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی تصریح کرد:تامین و توزیع نهاده‌ها به وسیله سامانه انجام می‌شود. وارد‌کننده نهاده خود را در سامانه بارگذاری می‌کند و تولید‌کننده نیز نهاده مورد نیاز خود را خریداری می‌کند. مشکل اصلی حمل‌ونقل است. کمیسیون کشاورزی مجلس تلاش کرده که در حمل نهاده‌ها از ناوگان ریلی استفاده شود، زیرا قبلا از این ناوگان هیچ استفاده‌ای نداشته ایم. در گام اول با ۸۰ واگن قطار بارگیری‌ها انجام شد. همچنین بحث هزینه‌های پشت بارنامه و عدم بالانس کامیون‌های بارگیری هم مطرح بود که بخش زیادی از مشکلات مرتفع شد.
آزادی خواه به واحدهایی که نهاده گرفته ولی مرغ تحویل نداده‌اند اشاره کرد و گفت: بر اساس آماری که به دست ما رسیده در یک دوره ۳۴۶۰واحدی که نهاده گرفته ولی هیچ مرغی تحویل نداده بودند شناسایی شدند. این عدد بسیار بزرگی است.
مجرمانه بودن هر گونه اقدامی علیه امنیت غذایی
همچنین مرتضی تورک؛ معاون دادستان ‌تهران در پاسخ به این سؤال که نحوه ورود دادستانی به کشتار دام‌های آبستن و مولد چیست، گفت: گزارش‌هایی را درخصوص کشتار دام مولد و آبستن داشتیم. از قبل هم یعنی در سال‌های گذشته معدوم ‌سازی جوجه یکروزه و... انجام می‌شد و سابقه این موضوعات ما را نگران کرد به همین دلیل  به این موضوع ورود
کردیم.
وی ادامه داد: در بررسی‌ها شاهد بودیم برخی از دام‌هایی که ذبح می‌شدند دام آبستن یا دام مولد بودند. قانونی در این زمینه داریم.در قانون ذکر شده  هرگونه اقدامی که تهدید علیه امنیت غذایی و تولید باشد به نوعی می‌تواند در قالب عنوان مجرمانه قرار
گیرد.
معاون دادستان ‌تهران گفت: پرونده‌ای را در این زمینه تشکیل دادیم. مستندات کامل جمع‌آوری شده است. مشکلی که وجود دارد این است که وقتی دام وارد کشتارگاه می‌شود باید ذبح شود. گفته می‌شود باید سازمان دامپزشکی قبل از اینکه وارد کشتارگاه شود یعنی از محل حرکت بررسی کند که آیا دام شرایط ذبح را دارد یا خیر. وقتی سازمان دامپزشکی ازمبدا کنترل نمی‌کند این مشکل ایجاد می‌شود.