kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
رستم قاسمی:

300 هزار مسکن بافت فرسوده طی ۲ سال نوسازی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای نوسازی ۳۰۰ هزار مسکن طی دو سال در بافت‌های فرسوده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی در آیین معارفه محمد آیینی؛ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره نهضت ملی مسکن گفت: میزان پیش‌بینی شده برای تولید مسکن در اجرای نهضت ملی مسکن حجم بزرگی است که با برنامه‌ریزی این کار در حال عملیاتی شدن است. این حجم از تولید مسکن اولا نیاز کشور است و در مدت کوتاهی که ثبت‌نام آغاز شده و بسیاری از شهرها هنوز سایت‌شان باز نشده است تعداد بسیار گسترده‌ای از مردم متقاضی مسکن هستند و پیش‌بینی می‌شود بین پنج تا شش میلیون نفر در سامانه ثبت‌نام کنند. وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به اینکه با روال عادی امکان صاحبخانه شدن مردم وجود نداشت، دولت سیزدهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در قالب قانون جهش تولید مسکن و تصویب آن در مجلس تقویت کرد. قانون جهش تولید مسکن کمک می‌کند تا ساخت مسکن در کشور رونق بگیرد.
قاسمی یادآور شد: تسهیلات خوبی در قانون جهش تولید مسکن نیز پیش‌بینی شده و در این ساختار که ریاست آن برعهده رئیس‌جمهور قرار دارد،  اختیاراتی نیز در حوزه مسکن به وزارت راه و شهرسازی داده شده است. امیدواریم با این مجموعه اقدامات به تولید مسکن سرعت بدهیم و مشکل مردم را در حوزه مسکن حل کنیم.  
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بازآفرینی شهری یکی از ماموریت‌های اصلی وزارتخانه است که برای آن برنامه‌هایی تدوین شده است، گفت: هم‌اکنون حدود
140 هزار هکتار از اراضی کشور را بافت فرسوده، تاریخی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهند که بخش عمده‌ای از جمعیت کشور نیز در این بافت‌ها ساکن بوده و بنا به دلایل متعدد از جمله مهاجرت و اشتغال و سایر دلایل در حال افزایش است.
قاسمی با توجه به اینکه  این بافت‌ها و به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی جزو مناطق آسیب‌پذیر هستند و این موضوع به لحاظ اجتماعی و فرهنگی سبب بروز مشکلات متعدد در آن بافت‌ها شده است در خصوص این بافت‌ها باید با صرف هزینه و اجرای بازآفرینی شهری اقدام کرد. وی با یادآوری این مطلب که توزیع کار و نوسازی در اجرای طرح بازآفرینی در دوگام 2 ساله انجام خواهد شد، اعلام کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران طی دو سال 300 هزار واحد مسکونی را در محلات هدف بازآفرینی با زمانبندی اجرایی و عملیاتی خواهد کرد. امیدوار هستیم نوسازی 300 هزار واحد مسکونی توسط شرکت بازآفرینی شهری آغاز شود و طبق زمانبندی پیش برود.
همچنین محمد آئینی؛ مدیرعامل جدید شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه طبق ماده 59 قانون برنامه ششم باید سالانه حداقل 10 درصد از بافت فرسوده شهری مرمت و احیا شود، گفت: برنامه منسجمی برای توسعه و تحول اجتماع محور۲۰۲۰ محله تنظیم شده است.