kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۵۴۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶

اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند کرونایی آغاز شد

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند کرونا از روز گذشته، شرایط حضور در اماکن تجمعی را تشریح کرد.

کمال حیدری به خبرگزاری ایسنا گفت: شرط ورود به اماکن تجمعی با این الزام همراه است که افراد واکسینه شده باشند تا در کنار هم کمترین احتمال انتقال ویروس وجود داشته باشد و راه بعدی اجازه حضور در مراکز تجمعی، داشتن تست PCR منفی است تا افراد مطمئن باشند که یا سیستم ایمنی آنها متعاقب تزریق واکسن قوی است و یا با انجام تست مطمئن شوند ناقل ویروس نیستند.
حیدری با اشاره به اینکه ممانعت از حضور افراد واکسن نزده و یا بدون تست منفی PCR در ذیل طرح محدودیت هوشمند کرونا است، اظهارداشت: طرح محدودیت هوشمند کرونا قرار بود از ابتدای آذرماه اجرایی شود ولی از آنجاکه به دنبال پوشش ۷۰ درصدی واکسیناسیون بودیم، طرح دو بار به تعویق افتاد تا اینکه به پوشش منطقی رسیدیم و از نیمه آذر (دیروز) اجرایی خواهد شد.
وی افزود: سامانه امید (سامانه مدیریت هوشمند کرونا)
در اختیار سازمان‌ها و نهادها در شهرهای کشور برای اجرایی شدن قرار گرفته است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اجرای این طرح به شکل نمونه در سه استان قزوین، آذربایجان غربی و کردستان، بیان داشت: گزارش‌های اجرای آزمایشی طرح نشان داد با برقراری سامانه امید تعدادی موارد مثبت مبتلا به کرونا که برای گرفتن بلیت حمل‌ونقل عمومی اقدام کرده بودند، شناسایی شدند و ما هم دنبال همین هستیم که افراد آلوده وارد اماکن تجمعی نشوند.
حیدری ادامه داد: از طرفی با اجرای پایلوت طرح، نقاط ضعف را شناسایی کرده و در فرصت پیش آمده به رفع آنها پرداختیم. می‌خواهیم این سامانه بستری باشد تا هوشمندانه فعالیت‌های اجتماعی را برای کنترل ویروس، رصد کنیم.
وی درباره شرایط حمل‌ونقل عمومی به ویژه مترو و گزارش‌های منتشر شده مبنی بر رعایت ناچیز دستورالعمل‌های بهداشتی، گفت: در مورد مترو اگر بتوانند در ابتدای ورود افراد با کد ملی بلیت بخرند، اهداف سامانه عملی می‌شود؛ که البته این موضوع بر عهده شهرداری است تا این ساز و کار را فراهم کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهارداشت: تخلف در همه قسمت‌ها وجود دارد، مهم این است که ما سهم و مسئولیت اجتماعی خود را دنبال کنیم. در مورد نحوه و میزان جرایم متخلفان، اطلاعات تکمیلی باید از سوی وزارت کشور اعلام شود.
همچنین معاون فنی سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بر اساس طرح محدودیت هوشمند کرونایی که از دیروز اجرا شده، انجام تست پی سی آر برای خطوط داخلی در دستور کار نیست و همه مسافرانی که می‌خواهند از طریق هواپیما، قطار و اتوبوس تردد داشته باشند باید واکسن زده باشند در غیر این صورت بلیت به آنها تعلق نمی‌گیرد.
محسن فرهادی اظهار داشت: بر اساس این طرح، سامانه وزارت بهداشت به سامانه سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهر‌سازی متصل شده و فروش بلیت که بر اساس دریافت کد ملی ارائه می‌شود، اگر فردی واکسن نزده باشد، نمی‌تواند بلیت تهیه کند.
فرهادی ادامه داد: همچنین اگر فردی واکسن تزریق کرده و بیمار باشد نیز نمی‌تواند بلیت تهیه کند و باید قرنطینه شود و بر اساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی، سامانه وزارت بهداشت به سامانه فروش اینترنتی بلیت هواپیمایی، ناوگان برون شهری و ریلی کشور متصل شده و اعلام می‌کند که فرد واکسن زده است یا نه، بیمار است یا نه، این دو موضوع برای ارائه بلیت لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
وی بیان داشت: طرح مدیریت هوشمند محدودیت، یعنی محدودیت‌ها فقط برای افرادی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون را رعایت نمی‌کنند، اعمال می‌شود.
معاون فنی سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: به زودی مراکز ارائه خدمات در دفاتر پیشخوان دولت، استخر، سینما، فروشگاه زنجیره‌ای و غیره بر اساس واکسینه شدن پذیرش مشتری در محل دارند، از افرادی که هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند، می‌خواهیم نسبت به واکسینه شدن اقدام کنند.
به گفته فرهادی، اجرای طرح قرنطینه هوشمند به این معنا است که بتوانیم محدودیت‌های کرونایی را کاملا هوشمند و هدفمند اجرایی کنیم تا افراد در عین رعایت آنها بتوانند به کارهای متعارف تجاری و خدماتی خود بپردازند.