kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۵۲۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
قالیباف در صحن علنی:

در بحث فضای مجازی باید به حفظ اشتغال مردم توجه ویژه شود

رئیس مجلس در صحن علنی گفت در شرایط فعلی، مشکلات اقتصادی مردم در اولویت کاری مجلس قرار دارد و در مورد طرح صیانت نیز اشتغال و معیشت مردم برای ما مهم است.

دیروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست «محمدباقر قالیباف» آغاز شد و ادامه رسیدگی به طرح حمایت از مالکیت صنعتی در دستور کار قرار گرفت.
محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک هفته معلولان اظهار داشت: هفته معلولان را خدمت همه معلولان عزیز سراسر کشور تبریک و تهنیت می‌گویم و برای همه آنان سلامتی و طول عمر از خداوند متعال خواستارم.
وی بیان کرد: همچنین عرض سلام و خدا قوت خدمت خانواده‌های معلولان دارم که با وجود همه سختی‌ها، از عزیزان خود به نحو احسن پرستاری می‌کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معلولان نشان دادند که معلولیت باعث عقب‌ماندگی آنها از پیگیری کارهایشان نمی‌شود و آنان تلاش زیادی برای انجام کارهای خود می‌کنند.
قالیباف تأکید کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که برای اجرای قانون دائمی حمایت از معلولان، منابع لازم را تأمین کنیم تا این قانون مورد توجه قرار گیرد.
طرح حمایت از مالکیت صنعتی
در ادامه جلسه علنی دیروز بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی، در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
نمایندگان ماده ۶ این طرح را با ۱۸۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.
در ماده ۶ این طرح آمده است: چنانچه دو یا چند شخص در پدیدآوردن اختراعی واحد، مشارکت داشته و سهم آنها در این همکاری مشخص باشد، میزان مشارکت هر یک به تفکیک در گواهینامه اختراع قید می‌شود و حقوق حاصل از آن، به همان نسبت به ایشان تعلق می‌گیرد. درصورتی که کار هریک از آنها جدا و متمایز نبوده یا میزان مشارکت آنها در ایجاد اختراع مشخص نباشد، نام همه آنها در گواهینامه‌ اختراع ذکر می‌گردد و حقوق ناشی از گواهینامه، به‌طور مساوی به همه‌ آنها تعلق می‌گیرد.
نمایندگان با تصویب ماده ۷ این طرح مقرر کردند: هریک از مالکان مشترک اختراعی واحد، بدون نیاز به کسب رضایت مالکان دیگر می‌تواند سهم خود را انتقال داده یا به عنوان وثیقه یا هر نوع تضمین دیگر قرار دهد.
طبق تبصره ۱ این ماده در صورتی که یکی از شرکا بخواهد سهم خود از اختراع ثبت‌شده را به دیگری منتقل کند، باید پیشنهاد فروش خود را به شرکاء دیگر اعلام نماید؛ درصورت وجود پیشنهاد خرید، با مبلغ برابر بین خریدار و یکی از شرکاء اولویت خرید تا مدت پانزده روز با آن شریک است و درصورتی که قیمت پیشنهادی خریدار، بالاتر از قیمت پیشنهادی شرکاء باشد، اولویت خرید با میزان قیمت پیشنهادی خریدار تا مدت پنج روز با شرکای دیگر است.
بر اساس تبصره ۲- هریک از مالکان مشترک به تنهایی، یا همه آنها به‌اتفاق می‌توانند درمورد نقض حقوق موضوع این قانون، به مرجع صالح قضائی مراجعه کنند.
همچنین طبق تبصره ۳- درصورت مخالفت برخی از شرکاء با بهره‌برداری از اختراع، شریک یا شرکای دیگر می‌توانند الزام شرکاء ممتنع را از مرجع صالح قضائی تقاضا نمایند و با پرداخت مابه‌ازای عادله سهم آنها از منافع ناشی از بهره‌برداری، از اختراع استفاده نمایند.
وکلای ملت در ماده ۸ مصوب کردند: هرگاه دو یا چند شخص، مستقل از یکدیگر اختراع واحدی پدیدآورده باشند، شخصی که اظهارنامه خود را زودتر تسلیم کرده باشد، حق ثبت اختراع را دارد. همچنین اگر دو یا چند شخص، مدعی حق تقدم موضوع ماده (۱۰) این قانون باشند، هرکدام که بتواند ثابت کند اظهارنامه‌اش را مطابق مقررات مربوط زودتر از دیگران تسلیم کرده است مشروط بر اینکه آن اظهارنامه، استرداد یا رد نشده باشد، حق ثبت اختراع را دارد.
لایحه بودجه
تا یکشنبه به مجلس می‌­آید
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در تذکر آئین‌نامه‌ای در خصوص بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق قانون دولت باید ۱۵ آذرماه لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس ارائه کند. در همین راستا سوال ما این است که مجلس فردا تشکیل جلسه خواهد داد یا دولت زمان دیگری بودجه رابه مجلس ارائه می‌کند.
وی در تذکر دیگری در مورد ماده ۲۲ برنامه توسعه گفت: اگر دولت قبل ماده ۲۲ را اجرا کرده بود، در حال حاضر شاهد پرداخت حقوق‌های نجومی نبودیم. دولت تا فردا به همه مدیران و کارمندان فرصت داده تا حقوق و مزایای خود را در سامانه ثبت کنند تا شفافیت ایجاد شود.
سلیمی در تذکر دیگری تأکید کرد: بسیاری از مراکز دانشگاهی در دانشگاه مادر ادغام شده‌اند. این موضوع مورد مخالفت وزیر علوم نیز قرار دارد. ادغام ردیف‌های بودجه به معنای اصلاح ساختار بودجه وزارت علوم نیست.
نماینده مردم محلات گفت: با وضعیت فعلی دانشکده‌های کوچک و مراکز علمی آسیب خواهند دید. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با این موضوع مخالف است.
در ادامه، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده محلات اظهار داشت: طبق ماده ۸۸۲ آئین نامه داخلی دولت تا ۱۵ آذر فرصت دارد بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم کند.
وی افزود: دولت در حال اعمال اصلاح ساختاری در بودجه است. این موضوع مورد اولویت مجلس، دولت و مقام معظم رهبری است. روز گذشته با رئیس جمهور صحبت کردم. به نظر می‌رسد دولت به وقت بیشتری برای تدوین و تنظیم بودجه نیاز دارد که احتمالاً دو سه روزی طول می‌کشد.
قالیباف تصریح کرد: باید قبل از ارائه بودجه به مجلس برخی نظرات نمایندگان مدنظر قرار گیرد. بنا شد یک جلسه نیز دولت با برخی روسای کمیسیون‌ها داشته باشد تا هماهنگی و تبادل نظر در مورد موضوعات مهم انجام شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه یکشنبه هفته آینده به مجلس تقدیم خواهد شد. این دو سه روز هم برای همدلی، توافق و بررسی بیشتر بودجه در دولت و مجلس است.
حفظ اشتغال در طرح صیانت
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول در اخطار قانون اساسی گفت: شورای تنقیح قوانین با حمایت رئیس مجلس تشکیل شده و برخی کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که ۱۱ هزار و ۲۸۴ قانون را پایش و تنقیح نمایند.
وی ادامه داد: طبق قانون برنامه ششم توسعه، مسئولان موظف به ثبت حقوق و دستمزد خود در سامانه قوانین هستند. دولت روحانی این اقدام را انجام نداد. دولت فعلی اعلام کرده که تا پانزدهم آذرماه حقوق و دستمزد همه افراد را در سامانه ثبت خواهد کرد.
نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی افزود: دیروز جلسه‌ای با کارمندان فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها داشتیم؛ برای جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی باید حقوق و دستمزد افراد در سامانه ثبت شود.
وی خطاب به قالیباف اظهار داشت: امام جمعه لواسان فردی انقلابی بود. مقام معظم رهبری تأکید بر نطق انقلابی، علمی و به روز ائمه جمعه دارند. دولت و مجلس نباید در شرایط فعلی تضعیف شوند.
نوروزی ادامه داد: طرح صیانت در مجلس موافقان و مخالفانی دارد و در حال بررسی در مرکز پژوهش‌ها است.
در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس تنقیح را از اولویت‌های مجلس خواند و گفت: با استفاده از معاونت قوانین، دانشگاه‌ها و هوش مصنوعی، اقدامات خوبی برای تنقیح قوانین انجام شده است.
وی در رابطه با امام جمعه لواسان نیز گفت: درباره این موضوع شخصاً با آقای علی‌اکبری صحبت می‌کنم.
قالیباف با بیان اینکه در شرایط فعلی، مشکلات اقتصادی مردم در اولویت کاری مجلس قرار دارد، گفت: در مورد طرح صیانت نیز اشتغال و معیشت مردم برای ما مهم است. در بحث فضای مجازی نیز کمک به پلتفرم‌هایی که به اشتغال کمک کند، در دستور کار مجلس قرار دارد.
انحرافات راهبردی دولت قبل
اصلاح شود
الیاس نادران در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، گفت: تاثیر بودجه بر بازارهای مختلف قابل انکار نیست. در بودجه ۱۴۰۰ گام‌های اساسی در محرومیت‌زدایی، رشد تولید و اشتغال، حذف رانت اقتصادی، حل مسائل اساسی آب و راه روستایی و عادلانه کردن توزیع اعتبارات و رفع مشکلات و مسائل ناشی از حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی برداشته شد که متاسفانه بعضی از احکام اساسی قانون بودجه معطل مانده است.
نادران تاکید کرد: برابر اطلاع، دولت جدید درصدد است با تنظیم آئین‌نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌ها این موارد را عملیاتی کند، اما هم سرعت کند است و هم در استفاده از ظرفیت‌های مجلس اهتمام جدی به خرج داده نمی‌شود. انتظار می‌رود که دولت بیش از پیش مجلس را در جریان تصمیمات بودجه‌ای خود قرار دهد، چرا که این کار مجلس را مستغنی از تغییر و تحول اساسی در بودجه می‌کند، اما اگر قرار باشد هر که بر حدود اختیارات قانونی خود اصرار کند، مجلس هم ناچار از شخم زدن کل بودجه خواهد بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصلاح ساختاری، توزیع عادلانه منابع، حداقل‌سازی کسری بودجه و کارآمدسازی مصارف کشور از مهمترین اصلاحات بودجه‌ای است. فراموش نکنیم هر واحد پولی که از منابع کشور صرف بخش دولتی می‌شود، از کیسه مردم برداشته می‌شود؛ این کار به صورت مستقیم توسط مالیات‌ها و به صورت غیرمستقیم و از طریق درآمدهای نفتی و انواع اوراق و یا مداخلات در بورس اتفاق می‌فتد.
نادران بیان کرد: دولت راهبرد اقتصادی خود را رشد غیر تورمی اعلام کرد که الزاماتی دارد که بدون آنها این هدف محقق نخواهد شد. افزایش بهره‌وری، رشد سرمایه‌گذاری، استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید و استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی از جمله این موارد است. مردم امروز به حق انتظار دارند که ویرانی‌های به جا مانده از انحرافات راهبردی دولت قبل به سرعت اصلاح شود و زندگی آنها سامان یابد و این امر با همراهی سه قوه محقق خواهد شد. جلسات کارشناسی، آسیب‌شناسی و نقد راهکارها و سیاست‌ها، لازمه تحقق این امر است.
وی در ادامه گفت: برای تیم مذاکره کننده آرزوی موفقیت دارم که در فرصت حداقلی برای رفع تحریم‌ها، طرف‌های مذاکره کننده را متقاعد کنند و کشور، ملت و فعالان اقتصادی در بازارها را از بلاتکلیفی خارج کنند.