kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
طی دو روز گذشته اتفاق افتاد

حملات پی‌درپی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه و عراق

پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه هدف حملات راکتی قرار گرفت. حملاتی که نشان دهنده از بین رفتن هیمنه ادعایی واشنگتن و تقویت جسارت نیروهای مقاومت در منطقه به شمار می‌رود.

 

سرویس خارجی-

شاید چند سال پیش آمریکا تصور نمی‌کرد که پایگاه‌های این کشور در کشورهای عربی به راحتی توسط گروه‌های مختلف مورد حمله قرار بگیرد. اما به دنبال شهادت سردار سلیمانی توسط آمریکا این تصور بر هم خورد و ایران در قالب انتقام سخت پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در عراق را هدف حملات موشکی قرار‌داد و بدین ترتیب، هیمنه ادعایی آمریکا فروریخت و راه برای گروه‌های دیگری هم که مخالف حضور آمریکا در منطقه هستند، باز شد. از آن زمان گروه‌های بیشتری جسارت حمله به آمریکا را پیدا کرده‌اند و تقریبا هفته‌ای نیست که خبری از حمله به نیروهای آمریکایی تروریست درمنطقه مخابره نشود.
به نظر می‌رسد آمریکا با جنایت‌های خود در سوریه و عراق تبدیل به هدفی مشروع برای گروه‌های مقاومت شده است. چند هفته پیش پایگاه مهم و راهبردی آمریکا در سوریه یعنی پایگاه التنف هدف حملات بی‌سابقه قرار گرفت و نظامیان آمریکایی با وجود اطلاع از زمان حمله، قادر به مقابله با آن نشدند. اما این آخرین حمله نبود و پایگاه‌های این کشور یکی پس از دیگری در عراق و سوریه هدف حمله قرار می‌گیرند. آنچه بین همه این حملات تکراری است، سانسور شدید خسارات و تلفات احتمالی آن از سوی آمریکایی‌هاست.
دیروز منابع خبری سوریه از وقوع چندین انفجار مهیب در داخل پایگاه نظامی آمریکا واقع در منطقه «التنف» در جنوب شرق سوریه خبر دادند. تلویزیون سوریه با اعلام این خبر گفت: این پایگاه در نزدیکی مرز با عراق واقع شده است. البته برخی‌ها نیز از حمله پهپادی خبر دادند. نهاد موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه نیز در وبگاه خود نوشت که این پایگاه هدف حمله قرار گرفته است. منابع رسمی آمریکایی تا لحظه تنظیم این خبر واکنشی به آن نشان نداده بودند. به نوشته این نهاد نزدیک به معارضان، دو انفجار در منطقه «۵۵» در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن رخ داد. انفجار اولی شدت متوسطی داشت اما انفجار دوم بسیار شدید گزارش شده است.
روز شنبه نیز پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان نفتی «کونیکو» واقع در دیرالزور سوریه هدف حمله راکتی قرار گرفته بود. یک منبع غیر نظامی به شبکه خبری روسیا الیوم گفته 3 راکت، به پایگاه آمریکا در میدان نفتی کونیکو در شمال دیرالزور اصابت کرده است. وی تأکید کرد، پس از اصابت این راکت‌ها، بالگردهای آمریکایی به صورت گسترده بر فراز این پایگاه به پرواز درآمدند. به گفته این منابع، هنوز هیچ اطلاعات بیشتری درباره ضررهای وارده به این پایگاه یا عاملان آن منتشر نشده است.
منابع محلی در حومه استان الحسکه سوریه نیز در دوم آذر ماه جاری از انفجارهای مهیب در پایگاه غیرقانونی آمریکا در روستای «خراب الجیر»، واقع در 5 کیلومتری شهر مرزی الیعربیه خبر دادند. این انفجارها حاصل شلیک چهار راکت از یک پهپاد بود. در تاریخ ۲۷ مهر نیز پایگاه التنف هدف حمله پهپادی قرار گرفت و یک پهپاد با چهار راکت این پایگاه واقع در مثلث اردن، سوریه و عراق را هدف قرار‌داد. پنتاگون پس از آن مدعی شده بود که این حمله تلفاتی در پی نداشته است.
حملات متعدد به پایگاه‌های غیر قانونی ارتش آمریکا در شرایطی است که دولت سوریه حضور نظامی آمریکا در این کشور را غیر قانونی و آن را اشغالگری می‌داند. آمریکایی‌ها که به بهانه مبارزه با داعش به سوریه آمده‌اند، با نابودی خلافت ادعایی این گروهک اما همچنان در سوریه باقی مانده‌‌اند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در شهریور ۱۳۹۹ به صراحت گفته بود که آمریکا برای نفت سوریه در این کشور حضور دارد و باید بخشی از نفت سوریه را برای خود بردارد. علاوه‌بر این نظامیان آمریکایی در سوریه تاکنون منجر به کشته شدن بیش از سه هزار غیر نظامی شده‌اند.
حمله به کاروان آمریکا در عراق
علاوه‌بر سوریه، در عراق نیز نظامیان آمریکایی هدف حملات قرار می‌گیرند. دیروز منابع رسانه‌ای عراق از هدف قرار گرفتن یک کاروان لجستیک ارتش آمریکا در جنوب عراق خبر دادند. پایگاه خبری «شفق نیوز» به نقل از یک منبع آگاه امنیتی نوشت که یک کاروان لجستیک ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش در استان الدیوانیه هدف یک بمب کنارجاده‌ای قرار گرفت. این اقدام هیچ تلفات جانی به همراه نداشت و تنها در یکی از خودروهای این کاروان خسارت وارد کرد. کانال تلگرامی «صابرین نیوز» نیز درباره جزئیات این حمله نوشت که ساعت ۵:۳۰ بامداد (یکشنبه، ۵ دسامبر) به وقت بغداد، یک خودروی نظامی در حال حرکت به سوی پایگاه نظامی عین‌الاسد واقع در استان الانبار، در استان الدیوانیه و به طور مشخص بزرگراه بین‌المللی هدف قرار گرفت.
طی ماه‌های اخیر بارها کاروان‌های حامل تجهیزات لجستیک برای نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه‌های نظامی مختلف در عراق هدف انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای قرار گرفته است. پس از مصوبه پارلمان عراق برای بیرون کردن نظامیان بیگانه از عراق و تعلل دولت در این امر، کاروان‌های لجستیکی ائتلاف آمریکایی به طور هفتگی و گاهی در طول یک روز چند بار هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار می‌گیرند از‌این‌رو ارتش آمریکا کار انتقال تجهیزات را به شرکت‌های خصوصی عراقی سپرده است. گروه‌های عراقی تاکید دارند که دولت عراق با عمل به مصوبه پارلمان این کشور، باید نیروهای بیگانه را از عراق اخراج کند. پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸ در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نائب‌ رئیس‌سازمان الحشد‌الشعبی، طرح اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور را تصویب کرد.