kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۴۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

ظهور «چین قدرتمند» در اقیانوس آرام چالش بزرگ آمریکا از نگاه پنتاگون



سرویس خارجی-
وزیر دفاع آمریکا می‌گوید یکی از چالش‌های بزرگ این کشور ظهور «چین قدرتمند» در اقیانوس آرام است که به طور فزاینده‌ و به سرعت در حال تقویت قابلیت‌های خود از جمله توانایی‌های تهاجمی، هوایی، دفاعِ موشکی و اقدامات ضد زیردریایی اش است.
آمریکا همزمان با تقابل سیاسی واقتصادی با روسیه در حال چالش با یک قدرت نوظهور به نام چین است که، بنابر اعلام مراکز اطلاعاتی آمریکا، طی چند سال آینده چه بسا بتواند آمریکا را به کناری زده و از آن عبور کند.
طبق اعلام همین مراکز اطلاعاتی، چین در برخی حوزه‌ها از جمله هوش مصنوعی و اقتصاد، رشد چشمگیری داشته و در حوزه‌هایی نیز گوی سبقت را از آنها ربوده‌اند.
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در همین رابطه و روز بامداد یکشنبه گفته حوزه اقیانوس‌های هند و آرام، منطقه‌ای با فرصت‌های بزرگ و چالش‌های واقعی است.
آستین که در نشست «مجمع دفاع ملی ریگان» صحبت می‌کرد، این را هم اضافه کرده که: «یکی از این چالش‌ها، ظهور چین است که به طور فزاینده‌ای مدعی و مستبد است. با این حال، آمریکا یک قدرت اقیانوس آرام است و همیشه خواهد بود.»
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی با بیان اینکه «آمریکا باید در مورد چالش چین و آنچه که باید برای مقابله با آن انجام دهد شفاف باشد»، اظهار داشته: «سران چین در حال گسترش توانایی خود برای طرح نیرو و ایجاد شبکه جهانی پایگاه‌های نظامی هستند...چین به سرعت در حال تقویت بسیاری از قابلیت‌های خود از جمله تهاجمی، هوایی، دفاع موشکی و اقدامات ضد زیردریایی است. این کشور به‌طور فزاینده‌ای بر یکپارچه‌‌سازی اطلاعات، فضای سایبری و عملیات فضایی خود متمرکز شده است.»
بر اساس این گزارش‌، آستین- که کشورش تنها استفاده‌کننده از سلاح اتمی علیه یک کشور دیگر است- همچنین اضافه کرده که: «چین برای ایجاد یک [سیستم] سه‌گانه اتمی نوپا کار می‌کند...ما نه به دنبال رویارویی و نه درگیری [با چین] هستیم. اما همیشه آماده پیروزی در درگیری خواهیم بود.»
گفتنی است، بعد از فروپاشي شوروي رهبران چين با اذعان به کاهش قدرت آمریکا و حرکت جهان به سمت چند قطبي شدن شروع به موازنه‌سازي خارجي در برابر آمریکا کردند. همکاري اين کشور با روسيه در آن دوران برای اين امر بود.
اما بعد از بحران کوزوو و آشکار شدن برخی از ضعف‌های روسيه اين کشور به تک قطبي بودن جهان در آن دوران معتقد شد، از این رو، از آن زمان به موازنه‌سازي داخلي روي آورد، یعنی کوشید با بهره بردن از پتانسیل داخلی خود پیش برود.
اين امر قدرتمند شدن اين کشور را در ابعاد مختلف در پي داشت که واکنش ديگر کشورها از جمله آمريکا را -يعني کشوری که خود را قطب اصلي نظام بين‌الملل می‌داند- در پي
خواهد داشت.