kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۴۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

ادامه تنش‌ها بین باکو و ایروان نشست وزرای خارجه دو کشور لغو شد

با شروع مجدد تنش‌ها بین باکو و ایروان دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرده، نشستی که قرار بود بین وزرای امور خارجه این کشور و ارمنستان در استکهلم سوئد برگزار شود، با تصمیم جمهوری آذربایجان لغو شد.


با وجود اینکه یک سال از جنگ خونین جمهوری آذربایجان و ارمنستان درمورد منطقه قره باغ گذشته اما دو کشور همچنان مستعد تنش و درگیری هستند.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان ماه گذشته میلادی بر سر آتش‌بس در مرزهایشان توافق کردند. پس از شدیدترین نبرد از زمان جنگ ۴۴ روزه سال گذشته میان این دو بر سر منطقه قره‌باغ که ۶۵۰۰ کشته بر جای گذاشت، ارمنستان از روسیه درخواست کمک کرد و این آتش‌بس محقق شد اما به نظر می‌رسد با آتش‌بسی ناپایدار مواجهیم.
در همین ارتباط، دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرده، نشستی که قرار بود بین وزرای خارجه دو کشور در استکهلم سوئد برگزار شود، با تصمیم جمهوری آذربایجان لغو شده است.
طبق این گزارش، جمهوری آذربایجان «به سبب سفر غیرقانونی نمایندگان پارلمان ارمنستان به قره‌باغ» این نشست را سازماندهی نکرده است.
در این بیانیه همچنین تصریح شده که: «همان‌طور که می‌دانید، در نشست شورای وزیران خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز شرکت داشت.
رؤسای گروه مینسک وابسته به این سازمان پیشنهاد دادند نشستی بین وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در چارچوب این برنامه برگزار شود...همزمان چند ساعت قبل از این نشست برنامه‌ریزی شده، مشخص شد که یک گروه از نمایندگان پارلمان ارمنستان سفری غیرقانونی به خاک جمهوری آذربایجان (قره‌باغ) داشته‌اند.
طرف جمهوری آذربایجان در پاسخ به این اقدامات، برگزاری نشست دو وزیر را به صلاح ندید...موضع ایروان باعث تضعیف تلاش‌ها با هدف ایجاد صلح در منطقه می‌شود.»
همزمان با این تنش‌ها خبر رسیده که جمهوری آذربایجان ۱۰ سرباز اسیر ارمنستانی را به این کشور تحویل داده و در عوض، نقشه مین‌های کاشته شده در منطقه قره‌باغ را از ارمنستان تحویل گرفته است. این تبادل با میانجی‌گری روسیه صورت
گرفته است.