kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

اوج‌گیری اعتراض‌های کرونایی در اروپا همزمان با اوج‌گیری سویه اُمیکرون

همزمان با شدت گرفتن موج سویه جدید کرونا موسوم به «اُمیکرون» و به تبع آن، افزایش محدودیت‌ها و سختگیری‌های کرونایی، اعتراض‌ها علیه محدودیت‌ها و قرنطینه در بسیاری از نقاط اروپا از جمله اتریش، هلند و انگلیس افزایش یافته است. در برخی کشورها بین نیروهای ضد شورش و معترضان، درگیری صورت گرفته است.



سرویس خارجی-

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده با وجود شیوع سویه جدید کرونا و مشاهده آن در ۳۸ کشور اما کسی از ابتلا به این سویه جدید جان خود را از دست نداده است. با این حال، مقام‌های جهانی اقدامات بیشتری را از جمله وضع جریمه‌های نقدی برای ترغیب مردم به واکسیناسیون در نظر گرفته‌اند. اما این اقدامات باعث شده تا بسیاری از مردم در سراسر اروپا که خسارت‌های سنگین اقتصادی و معیشتی از قِبَلِ کرونا متحمل شده‌اند، دست به اعتراض بزنند. آنها می‌گویند حاضر نیستند جریمه‌های سنگین دولتی را هم پرداخت کنند.
در اتریش افرادی که واکسینه نشده و قوانین کرونایی را هم نقض می‌کنند (که تا ۱۱ دسامبر سال جاری میلادی تمدید شده)، باید جریمه‌ای تا ۵۰۰ یورو بپردازند. هر فردی هم که از چک‌آپ‌های واکسینه تبعیت نکند، تا ۱۴۵۰ یورو جریمه می‌شود. در وین هزاران تن علیه این محدودیت‌ها دست به اعتراض زدند. اتریش هم که شاهد بالا رفتن هر روزه تعدا مبتلایان به کروناست همین ماه گذشته میلادی نخستین کشوری در غرب اروپا شد که قرنطینه را بار دیگر به جریان‌انداخت و گفت که واکسیناسیون از فوریه ۲۰۲۲ اجباری است.
صدها تن هم در یورکِ انگلیس دست به «اعتراض آزادی» زده و در مقابل ساختمان اصلی این شهر تجمع کرده‌اند. در «اوترخت» هلند نیز چند هزار نفر در اعتراض به محدودیت‌های جدید کرونایی که همین چند روز پیش وضع شده،‌ تجمع کرده‌اند. معترضان در خیابان‌های این شهر دست به راهپیمایی زده و شعار «آزادی بهداشتی همین الان!» سر داده و پرچم‌های هلند را به دست گرفته بودند. هلند در دو هفته گذشته شاهد اعتراض‌های خشونت‌بار نیز بوده است، پس از آنکه دولت این کشور برنامه‌هایی را برای ممنوع کردن ورود افراد واکسینه نشده بیشتر به اماکن عمومی وضع کرد. به گزارش ایسنا، اعتراض‌هایی هم علیه محدودیت‌ها و قرنطینه جدید کرونا در پی شیوع سویه جدید این بیماری ویروسی در اسپانیا و ایتالیا برگزار شده که درخواست‌هایی مشابه درخواست‌های معترضان انگلیس و هلند را دارند.