kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴

افزایش ۱۶۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق تا پایان آذر

 

با تکمیل واحد دوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، این واحد در پایان آذرماه سال جاری با شبکه سراسری برق کشور سنکرون شده و شاهد افزایش ۱۶۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور خواهیم بود.
نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه با شش واحد گازی با ظرفیت تولید 958 مگاوات در مدار بهره‌برداری قرار داشته و پروژه تبدیل نیروگاه به سیکل ترکیبی با احداث سه واحد بخار160 مگاواتی با توان و تجهیزات تولید داخل، در دستور کار قرار گرفته است.
امیر محمدی، مدیر پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: واحد دوم بخش بخار این نیروگاه، سی ام آذرماه امسال به شبکه سراسری برق کشور متصل می‌شود و ظرفیت تولید برق در بخش بخار نیروگاه ارومیه به 320 مگاوات می‌رسد.
محمدی با بیان اینکه «تأخیر در پرداخت منابع تخصیص داده شده از سوی بانک عامل چالشی برای پروژه است»، گفت: هزینه تأمین مصالح و تجهیزات روز به روز افزایش می‌یابد. با این‌حال اجرای واحد سوم بخار نیروگاه ارومیه نیز به پیشرفت 50 درصدی رسیده است و در پایان اسفندماه سال 1401 به شبکه سراسری برق کشور متصل خواهد شد.
همچنین محمدحسین پروازی نیا؛ نماینده کارفرما در کارگاه نیروگاه ارومیه اظهار داشت: روزی نبوده که پروژه نیروگاه ارومیه به خاطر مشکلات متوقف شود و شرکت مپنا به عنوان پیمانکار این پروژه، به صورت روزانه برای تکمیل آن تلاش کرده است.
وی افزود: حدود 700 نفر پرسنل فقط در سایت نیروگاه مشغول به کار هستند که با احتساب اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده، می‌توانیم میزان اشتغال ایجاد شده با اجرای این پروژه را بیش از دو هزار نفر اعلام کنیم.
گفتنی است، با تکمیل سه واحد بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، ظرفیت تولید برق در این نیروگاه و شمال غرب کشور به میزان 480 مگاوات افزایش می‌یابد و این مسئله، کمک قابل توجهی برای پایداری شبکه در این منطقه از کشور به خصوص در شرایط پیک مصرف برق تابستانی خواهد کرد.