kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۴۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد

فرسایش شدید خاک در چهار میلیون هکتار از اراضی کشور

 

معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه چهار میلیون هکتار از اراضی کشور از فرسایش شدید رنج می‌برد، بر ضرورت تشکیل شورای عالی خاک با حضور رئیس‌جمهور تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز به مناسبت روز جهانی خاک سمیناری با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه برگزاری نمایشگاه سامانه‌های نوین آبیاری در محل نمایشگاه‌های دائمی تهران برگزار شد.
علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این همایش با تأکید بر اینکه عمل به اسناد بالادستی به حفظ خاک زراعی کمک می‌کند، اظهار کرد: در کشور 18.5 میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که 8.7 میلیون هکتار آن آبیاری می‌شود و 60 درصد اراضی کمتر از یک‌درصد مواد آلی را دارد، در حالی که این رقم در دنیا دو تا چهار درصد است.
وی افزود: چهار میلیون هکتار از اراضی کشور از فرسایش شدید رنج می‌برد و یک‌و نیم تا دو میلیون هکتار از خاک‌های کشور مشکل زهدار شدن دارند.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به اقدامات انجام یافته در حوزه آب و خاک اشاره کرد و گفت: قانون حفاظت از خاک در مجلس تصویب شد و آئین‌نامه اجرایی آن آماده شده و خط ‌مشی‌های آن نیز در انتظار تصویب است. همچنین دفتر خاک و شورای هماهنگی خاک در راستای این قانون تصویب شده است.
اکبری با اشاره به ترجیح و نوسازی 1.6 میلیون هکتار از اراضی کشور یادآور شد: 480 هزار هکتار عملیات زهکشی انجام شده است و به زودی با فائو درباره مدیریت پایدار خاک تفاهم‌نامه امضاء خواهیم کرد.
وی در ادامه به مطالعات آبخیزداری 32 میلیون هکتار، به طرح مرتع‌داری در سطح 40 میلیون هکتار، طرح مقابله با بیابان‌زایی در سطح هشت میلیون هکتار و طرح جنگل دست‌کاشت در سطح هشت میلیون هکتار اشاره کرد.
این مسئول عنوان کرد: پیشنهاد ثبت
13 استاندارد درباره خاک ارائه شده که به زودی تصویب خواهد شد.
اکبری همچنین با ارائه شش پیشنهاد درباره حفظ خاک از تخریب و فرسایش ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه باید ردیف اعتباری برای حاصلخیزی و بهره‌وری خاک در بودجه تعریف کند. علاوه بر آن، وزارت جهاد کشاورزی اطلاعات خاک کشور را در قالب بانک خاک جمع‌آوری کند.
وی افزود: باید قانون محکمی درباره ممنوعیت تغییر کاربری‌ها تصویب شود. از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه همانند سایر کشورها ارزش اقتصادی برای آب و خاک تعیین کند.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: دانش حفظ آب و خاک باید در کشور ارتقا یابد و در نهایت پیشنهاد می‌شود، شورای عالی خاک به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شود.
در ادامه، اکبری ضمن تأکید به اهمیت خاک در تأمین امنیت غذایی و توسعه پایدار کشور گفت: سازمان بین‌المللی فائو نیز با آگاهی از این موضوع مهم شعار «کاهش شوری و تقویت بازدهی خاک» را امسال برای روز جهانی خاک تعیین کرده است.