kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۴۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
معاون وزارت صمت پیش‌بینی کرد

برنامه افزایش 50 درصدی تولید خودرو در سال آینده

 

معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه سال آینده برنامه رشد 50 درصدی را در تولید خودرو خواهیم داشت، گفت: خودروسازان انواع و اقسام شرایط و لیزینگ را مطرح کرده‌اند.
به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی صادقی نیارکی  با اشاره به اینکه در سال 1396 یک میلیون و 550 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید و به بازار عرضه شد، گفت: در آن سال یکهزار دستگاه وارد شده بود و حداکثر تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه اعلام شد.
وی با بیان اینکه حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه تقاضای موثر در کشور وجود دارد، تصریح کرد: تولید یک میلیون دستگاه خودرو برای امسال پیش‌بینی شده است و برای سال آینده رشد حدود
50 درصدی را پیش‌بینی می‌کنیم. البته اگر قیمت خودرو واقعی باشد، خیلی از تقاضاها ممکن است وجود نداشته باشد و اگر تقاضا را یک میلیون و 500 هزار دستگاه در نظر بگیریم باید ببینیم که چه تعداد می‌توانیم تولید و چه تعداد صادر کنیم. ضمن اینکه خودروسازان انواع و اقسام شرایط و لیزینگ را مطرح می‌کنند.
او اظهار داشت: تقاضای موثر عددی است که باید به صورت کارشناسی شده و موثر مطرح شود، که باید به صورت کارشناسی شده و موثر باشد. قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو نداریم و مانند تمام کالاهایی که قانون واردات و صادرات داریم بر اساس تعرفه باید کنترل شود.
عرضه خودروهای خاص در بورس کالا
معاون امور صنایع وزارت صمت در مورد عرضه خودرو در بورس گفت: سازمان بورس موضوع عرضه خودرو در بورس کالا را مطرح کرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت حداقل در مدت اخیر پیشنهادی در این باره نداشته است.
صادقی نیارکی افزود: موضوع عرضه خودرو در بورس که از سوی سازمان بورس و بورس کالا پیشنهاد شده است به خودروهای غیر مشمول که بخش خاصی از جامعه متقاضی آن می‌باشد، بر‌می‌گردد. این خودروهای خاص که بخشی از نیاز جامعه را برآورده می‌کنند، مشمول قیمت‌گذاری نیستند.
او با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا باید کارشناسی شود گفت: باید مشخص شود که آیا در کشورهای توسعه یافته دنیا نیز عرضه در بورس برای خودرو انجام می‌شود یا خیر و فواید و مزایای عرضه خودرو در بورس باید به دقت بررسی شود. از سوی دیگر باید فواید و مزایای عرضه خودرو در بورس برای مردم، مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز مشخص و معین شود.
او افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در هیچ مقطعی پیشنهادی برای عرضه خودرو در بورس نداشته است و این طرحی بود که در ابتدا نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح کردند و در ادامه شرکت بورس کالا به این موضوع ورود کرد.
گفتنی است، یکی از اشتباهات برخی مدیران ما این است که به دنبال الگوبرداری تام و تمام از کشورهای پیشرفته هستند، حال آنکه ایران به لحاظ اقتصادی، یک کشور در حال توسعه است و باید به دنبال الگوی بومی باشد.
رکود در بازار خودرو
از سوی دیگر، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران گفت: نوسان قیمت ارز در روزهای اخیر باعث رکود در بازار خودرو شده و تقریبا خرید و فروشی در این بازار انجام نمی‌شود.
سعید موتمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با وضعیت بازار خودرو پس از نوسان‌های اخیر قیمت ارز، گفت: وقتی قیمت ارز دچار نوسان می‌شود، فروشندگان یا قیمت‌ فروش خودرو‌ها را افزایش می‌دهند و یا خودرویی برای فروش به بازار عرضه نمی‌کنند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران افزود: در شرایط نوسان قیمت ارز و با توجه به تاثیر آن بر افزایش قیمت خودرو، معمولا خریداران نیز اقدامی برای خرید خودرو نمی‌کنند و بر این اساس خرید و فروش خودرو در بازار راکد می‌شود.
وی اظهار داشت: تا زمانی که قیمت ارز در کانالی ثابت نماند معمولا شرایط خرید و فروش خودرو در بازار راکد خواهد ماند.
موتمنی با بیان اینکه اکنون قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار افزایش یافته است، گفت: در روزهای اخیر قیمت پراید و کوئیک حدود 2 تا 3 میلیون تومان و قیمت 206 و 207 دنده‌ای و اتومات بین 5 تا 6 میلیون تومان افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه قیمت خودروهای خارجی نیز افزایش یافته است، گفت: برای این خودروها با توجه به افزایش قیمت‌ در روزهای اخیر تقاضایی وجود ندارد.