kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
عملکرد بازیکنان میلیاردی دور از انتظار بود

انتقاد کارشناسان از نمایش ضعیف استقلال و پرسپولیس دربی حتی یک موقعیت گل هم نداشت!

نمایش ضعیف تیم‌های استقلال و پرسپولیس در دربی 97 انتقاد کارشناسان فوتبال را به دنبال داشت.

 

سرویس ورزشی-

هفته هشتم لیگ برتر فوتبال روز شنبه در حالی با برگزاری چهار دیدار آغاز شد که در مهم‌ترین و حساس‌ترین مسابقه، دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس از ساعت ۱۶:۱۵ در ورزشگاه آزادی در دربی ۹۷ پایتخت به مصاف یکدیگر رفتند.
فصل جاری لیگ برتر فوتبال ایران با رقابت تنگاتنگ مدعیانی همچون پرسپولیس، استقلال، سپاهان و حتی گل‌گهر سیرجان در صدر جدول تا هفته هشتم پیش رفته است و شرایط به گونه‌ای که تیم‌ها از نظر امتیازی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و هر امتیازی که در ابتدای فصل از دست دهند در پایان فصل برای آنها گران تمام خواهد شد.
در این بین اما بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران شاید یکی از کم‌گل‌ترین فصل‌های خود را پشت سر می‌گذارد و تیم‌ها در اکثر مسابقات خود بدون گل زده و یا تعداد گل‌های بسیار کم از زمین مسابقه خارج می‌شوند و بیش از هر زمان دیگری مسابقاتی غیر تماشاگر پسند را به نمایش می‌گذارند و شاید در این فصل از رقابت‌ها بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد که مسابقات فوتبال در ایران زیبا نیست!
بارها و بارها عنوان شده است که دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس ویترین فوتبال ایران است و میلیون‌ها بیننده هر بار به تماشای این مسابقه حساس می‌نشینند، در عین حال از سالیان گذشته به دفعات شاهد بازی‌های مساوی و بدون گل از سوی دو تیم بوده‌ایم که صدای اعتراض و انتقاد علاقه‌مندان به فوتبال و کارشناسان را بلند کرده است و شاید بتوان از دربی ۹۷ را نیز به عنوان یکی از کسل‌کننده‌ترین و غیرفنی‌ترین مسابقات این دو تیم نام برد که در طول ۹۰ دقیقه حتی یک شوت در چارچوب هم نداشت!
مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد اینکه آیا واقعا سطح فنی فوتبال همین است؟ مگر می‌شود با بازیکنان چندین میلیاردی چنین نمایش ضعیفی داشت؟ آیا کیفیت زمین ورزشگاه آزادی پایین بود؟ تماشاگران در ورزشگاه حضور داشتند و عامل استرس بازیکنان و کادر فنی دو تیم شدند که شاهد چنین مسابقه‌ای بودیم؟ دو مربی تحت فشار بودند و در صورت باخت برکنار می‌شدند که تیم‌هایشان تا این حد بسته و فشرده بازی کرد؟
وقتی یکبار دیگر شرایط برگزاری این مسابقه را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که شاید این بار همه چیز برای تماشای یک دربی زیبا فراهم بود اما در نهایت شاهد یکی از بدترین مسابقات دو تیم بودیم. هر یک از دو تیم دارای کادر فنی و بازیکنانی بودند که میلیاردها تومان رقم قرارداد آنها است و به هیچ وجه با بازیکنان و کادر فنی ارزان قیمتی طرف نبودیم که بتوانیم سطح پایین مسابقه را به آن نسبت دهیم.
انتقاد از سطح فنی دربی
این موضوع واکنش کارشناسان فوتبال را نیز به دنبال داشت. مسعود اقبالی مربی پیشین استقلال در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره دربی گفت: مثل همیشه بازی سرد و بی‌روحی را دیدیم و خشونت و درگیری در آن زیاد بود. این بازی بدون برنامه و فقط حساسیت بیش از حد داشت. وقتی که یک شوت به سمت دروازه نمی‌زنید از این فوتبال چه تعریفی می‌شود کرد. بازیکنان فوتبال ما از نظر تاکتیکی تربیت نشده‌اند و در دفاع و حمله مشکل دارند. وقتی بازیکنان در حمله به دروازه حریف نزدیک می‌شوند هیچ برنامه‌ای برای حمله ندارند و این فوتبال، فوتبال پینگ‌پنگی است. همه دربی‌‌ها حساس هستند اما ما در این بازی حتی یک موقعیت هم ندیده‌ایم.
وی افزود: بازیکنی که میلیاردی پول می‌گیرد ولی دفاع فردی را نمی‌داند بازیکن تأثیرگذاری نخواهد بود. بازیکن باید باید بداند که برتری عددی چیست. استقلال باید در حمله و دفاع برتری عددی داشته باشد و به گونه‌ای نباشد که به محض صاحب توپ شدن بدون برنامه عمل کند. کجای دنیا این همه خطا رخ می‌دهد و این نشان‌دهنده این است که بازیکنان ما اعتماد
به نفس ندارند.
مرتضی کرمانی مقدم پیشکسوت باشگاه پرسپولیس نیز درباره بازی روز شنبه گفت: فکر می‌کنم در این بازی هر دو تیم برای گل نخوردن به میدان آمدند و با احتیاط بودند. فکر می‌کنم که پرسپولیس چند دقیقه‌ای عالی بازی کرد و موقعیت‌های زیادی برای گلزنی داشت که متاسفانه نتوانستند از آنها بهترین استفاده را کنند. بازی زیبایی ندیدیم و به نظر من مساوی به دلیل حضور پرسپولیس در بالای جدول به نفع آنها بود. سرخ‌پوشان بیشتر در خط دفاع و میانی با هم پاس کاری می‌کردند. موقعیت‌هایی که این تیم به‌دست آورد هم از روی ضربات ایستگاهی به‌دست آمد. امیدوارم که تیم‌ها در بازی‌های بعد شجاع‌تر در مسابقات حاضر شوند.
سیروس دین محمدی‌هافبک پیشین استقلال هم درخصوص دربی 97 گفت: از شنبه شب تا امروز هر جایی که می‌روم همه می‌گویند دربی در حد لیگ برتر نبود. این بازی اصلا خوب نبود و نه کار تاکتیکی دیدیم و نه تکنیکی. اگر قرار باشد از بازی استقلال و پرسپولیس بهترین بازیکن را انتخاب کنید توپ‌جمع‌کن‌ها از همه بازیکنان بهتر عمل کردند، آنها با سرعت توپ می‌دادند که بازی قشنگ شود ولی کسی در زمین کاری نمی‌کرد.
وی ادامه داد: بعد از بازی استقلال و پرسپولیس دیدار بایرن و دورتموند را دیدم.آن بازی هم دربی فوتبال آلمان بود اما سؤال من این است مگر آنها استرس ندارند؟ مگر نتیجه گیری برای آنها مهم نیست؟ پس چرا آن شکل فوتبال بازی می‌کنند.بازی دو تیم بایرن و دورتموند درگیری، توپ گیری، گل و همه چیز داشت اما از دربی خودمان خجالت کشیدیم و هواداران دو تیم هم هیچ لذتی نبرده و بعد از بازی همه در حال انتقاد بودند.
داود سیدعباسی‌هافبک اسبق تیم‌های استقلال و پرسپولیس هم درباره دربی گفت: بازی بار فنی نداشت. دو تیم آمده بودند که نبازند. هر دو با احتیاط کار می‌کردند و به همین خاطر موقعیتی روی دروازه‌ها به وجود نیامد. شوتی در چارچوب ندیدیم و فقط یکی دو بار اقدام به شوت‌زنی را مشاهده کردیم. با این شرایط نمی‌دانم چه بگویم. به نظرم چون بازنده این بازی از لحاظ روحی در ادامه مسابقات لیگ افت می‌کرد هر دو تیم می‌خواستند که بازنده
نباشند.
ملی‌پوش اسبق فوتبال کشورمان درخصوص غیبت تماشاگران در دربی 97 نیز اظهار داشت: واقعاً دلم برای یک دربی با تماشاگر تنگ شده است. من تجربه بازی در دربی با حضور 100 هزار تماشاگر را دارم. در آن شرایط کری‌خوانی هواداران، حضور آنها شب قبل از دربی پشت درهای استادیوم، ورودشان به استادیوم، شعارهای آنها هنگام گرم کردن بازیکنان، تشویق‌های‌شان زمانی که از تونل وارد زمین می‌شدیم و... حس خوب و قشنگی داشت. وقتی این دربی را با زمان خودمان مقایسه کردم؛ جذابیت خاصی در این بازی ندیدم. نمی‌خواهم بازیکنان را از نظر فنی زیر سؤال ببرم. اما نبود تماشاگران برای کیفیت بازی مزید بر علت شد و حیف است که آنها نمی‌توانند به ورزشگاه بروند.