kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
رئیس‌سازمان حفاظت محیط زیست:

سالانه 2/5 میلیارد تن خاک کشور در جابه‌جایی و انتقال از دست می‌رود

 

رئیس‌سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اینکه سالانه ۲.۵ میلیارد تن خاک در کشور در قالب جابه‌جایی و انتقال در حال از دست رفتن است، اجرای قانون خاک از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی سلاجقه دیروز در نشست روز جهانی خاک با اشاره به قانون حفاظت از خاک و لزوم اجرای آن اظهار داشت: قانون خاک در خردادماه ۱۳۹۸ با ۲۶ ماده و ۱۴ تبصره ابلاغ شد. این قانون هنوز ایراداتی دارد که در حال رفع شدن است. با توجه به اینکه سالانه ۲.۵ میلیارد تن خاک در کشور در قالب جابجایی و انتقال در حال از دست رفتن است، اجرای قانون خاک از اهمیت بالایی برخوردار است.
سلاجقه با اشاره به برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ خاک افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش، پالایش و آلایش خاک در حال تدوین دستور العمل است و اجرای این دستورالعمل مشارکت مردم، سمن‌ها و نهادهای مختلف را می‌طلبد. وی با تاکید بر شرایط خطرناک شور شدن خاک در ایران بیان داشت: در کشور ما روند شور شدن خاک به‌ صورت درجا در حال اتفاق افتادن است، یعنی همانجا که خاک تشکیل می‌شود، شور می‌شود و کارایی خود را از دست می‌‌دهد. ما باید در استفاده خود از آب در اراضی کشاورزی تجدید نظر کنیم همچنین مدیریت پسماند و استفاده از گیاه‌های شورپسند از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.