kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اصلاح‌طلبان: پافشاری ایران روی لغو تحریم­‌ها مذاکرات را به شکست می­‌کشاند!

 
 
 
سرویس سیاسی-
به راستی معلوم نیست طیف موسوم به اصلاح‌طلب هدف از برجام را چه می‌داند؟! چرا که این جماعت این روزها بارها گفته‌اند که پافشاری روی لغو تحریم‌ها مذاکرات را به شکست می‌کشاند.
روزنامه اعتماد روز گذشته گفت‌و‌گویی با سفیر پیشین ایران در آلمان منتشر کرد که وی در بخشی از این گفت‌و‌گو و در پاسخ به سؤالی درباره خواسته ایران در مذاکرات ازجمله پا فشاری بر گرفتن تضمین و لغو تحریم‌ها گفت: «ما زماني كه به برجام بازگرديم مي‌توانيم مدعي باشيم و مواردي مانند غرامت را طلب كنيم اما اين‌كار اگر همزمان با گفت‌وگوها براي احياي توافق صورت گيرد، نتيجه‌بخش نخواهد بود. ما اگر واقعا به دنبال نتيجه و رفع تحريم‌ها هستيم بايد به سراغ گفت‌وگو و تعامل برويم. تعامل يك‌طرفه راهگشا نيست؛ جهان سياست جهاني چندجانبه است و براي رسيدن به نتيجه نياز است كه طرف‌هاي مختلف يك مسئله با هم به تفاهم برسند. اگر يك‌طرف بنشيند و بگويد اين خواسته‌هاي من است و به خواسته‌هاي طرف مقابل توجه نكند، نتيجه قابل پيش‌بيني است و شكست سرنوشت محتوم چنين گفت‌وگويي است. اگر ما انتظار داريم تحريم‌ها برداشته شود، بايد با كشورهاي 1+4 و ايالات متحده يا به عبارتي همان 1+5 به تفاهم برسيم. آنها انتظار دارند ما به تعهدات برجامي خودمان بازگرديم و ما هم انتظار داريم تحريم‌هايي كه در برجام لغو شده بود، كاملا رفع شود. حالا اين تحريم‌ها چه به دستور رييس‌جمهور پيشين آمریکا اعمال شده باشد و چه دولت فعلي آمریکا آن را وضع كرده باشد، انتظار ما اين است كه تحريم‌هايي كه براساس برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد لغو شده بود، رفع شوند. اگر هر دو طرف اين پايه را براي مذاكرات بپذيرند، مي‌توان انتظار داشت كه گفت‌وگوها نتيجه‌بخش باشد اما اگر به دنبال چيزي فراتر از اين هستيم، مي‌توانيم مدعي شويم ولي واقعيت اين است كه نبايد وارد اين فاز شد، چرا كه هر كدام از طرف‌ها ادعاها و خواسته‌هايي فراتر داشته باشد و با اين مسائل باعث توقف پيشرفت در مذاكرات شويم.»
گفتنی است همان طیفی که در سال‌های گذشته مدعی بود که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است» و «آمریکا قول داده که به تعهدات خود عمل کند» و «رئیس‌جمهور آمریکا فردی مودب و باهوش است»، در شرایط فعلی نیز با اصرار بر رویکرد خسارت بار دولت قبل، تاکید دارد که نباید درباره اخذ تضمین از آمریکا اصرار کنیم. در حقیقت این طیف در پی اجرای «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»؛ رویکردی که در دولت قبل اجرا و خسارت‌های هنگفتی به کشور تحمیل کرد.
دولت قبل همه تعهدات خود را به صورت پیش‌دستانه و یکطرفه و با عجله انجام داد و سپس به انتظار نشست تا آمریکا تعهدات خود را آغاز کند. دولت وقت آمریکا- دولت اوباما- نیز در اولین روز اجرای تعهدات خود، تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کرد.
دولت بایدن دقیقا همانند دولت‌های ترامپ و اوباما، به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است. با این‌حال طیف اصلاح‌طلب مدعی است که باید بدون اخذ تضمین از آمریکا، به توافق موقت روی آورده و برای اجرای تعهدات نیز پیش‌قدم شویم. واقعیت این است که مسئله لغو تحریم‌ها به هیچ عنوان برای مدعیان اصلاحات موضوعیت ندارد. ظاهرا این طیف به مذاکره یکطرفه -بخوانید التماس- و امتیاز‌دهی به آمریکا معتاد شده‌اند.
اضطراب اصلاح‌طلبان از قانونمند شدن فضای مجازی
در شماره دیروز روزنامه شرق ذیل گزارشی با عنوان «محدود‌سازی اینترنت در تعلیق» به موضوع ارجاع طرح مجلس به مرکز پژوهش‌ها پرداخته شده بود.
البته در این فقره اصلاح‌طلبان دست کم از ادعای دروغین «مسدود‌سازی اینترنت» که پیرامون طرح مجلس عنوان می‌کردند اکنون به عنوان کردن «محدود‌سازی» روی آورده‌اند چرا که به این نکته پی برده‌اند که عنوان کردن مسدود‌سازی دروغی خیلی بزرگ است و ممکن است مخاطب را متوجه سازد.
در گزارش اخیر روزنامه شرق آمده: «طرح محدود‌سازی اینترنت که در مجلس «طرح صیانت از کاربران فضای مجازی» نام گرفته، با همراهی دولت در حال نهایی‌شدن است و خبری از جزئیات تغییرات اعمال‌شده نیست و فقط مشخص شده مواضع مجلس و دولت با مخالفت‌های گسترده کارشناسان و مردم برای تصویب چنین طرحی، بسیار به هم نزدیک بوده و عزمی جدی برای محدود‌سازی اینترنت ایجاد شده است. بااین‌حال، در جلسه روز گذشته کمیسیون مشترک یک اتفاق خوب رخ داد و آن این بود که مصوب شد طرح مجلس و پیشنهادهای دولت برای بررسی و اصلاح طرح به مرکز پژوهش‌ها برود و در آنجا رسیدگی کارشناسی و بازنگری جدی‌تری انجام شود.»
در این باره لازم به ذکر است که اصلاح‌طلبان همواره با قانونمند شدن فضای مجازی مخالف بوده‌اند. این در حالی است که در کشورهای دیگر برای فضای مجازی قوانین مبسوطی تنظیم شده و حتی برای افراد زیر 18سال اینترنت خاصی تعریف شده که امکان دسترسی آنها را به سایت‌های منحرف‌کننده و ضداخلاقی قطع می‌کند.
با این وجود اما در کشور ما همان بسته اینترنتی که به یک فرد 50ساله داده می‌شود به یک نوجوان 12ساله نیز ارایه می‌گردد. این مثالی بود از فضای مجازی بی‌قانون در کشورمان که متاسفانه طیف موسوم به اصلاح‌طلب منافع حزبی خود را در امتداد یافتن چنین فضایی می‌بینند.
قطار مذاکرات بر ریل پیشین نیست!
روزنامه همدلی در گزارش خود نوشت: «اگرچه رئیس‌هیات مذاکره‌کننده ایران با ۱+۴ گفته است که ۶ دور مذاکرات قبلی پیش تنها یک پیش‌نویس است و نه یک توافق، اما به‌هرروی، ایران پذیرفته است که در مسیر قبلی مذاکرات حرکت کرده و پیش‌نویس فوق را برای مذاکره مجدد، موردتوجه قرار دهد. در حقیقت نکته اصلی اینجاست که حرکت دوباره ایران، روی همان ریل قبلی انجام خواهد گرفت، حال چه با نامِ بررسی دوباره پیش‌نویس یا اینکه مذاکره در بابِ‌ توافق پیشین.»
این در حالی است که اتفاقاً باقری رئیس‌هیات مذاکره‌کننده ایران در وین در توئیتی که اخیراً منتشر کرد از واژه «آغاز» به جای «ازسرگیری» استفاده و اعلام کرد که جمع‌بندی ۶ دور مذاکرات قبلی یک «پیش‌نویس» است نه یک «توافق»! از سوی دیگر مسئله اصلی این است که تیم جدید قرار است ریل مذاکرات را از اقدامات نمایشی به مذاکرات نتیجه محور تغییر دهد؛ یعنی «لغو همه تحریم‌ها»، «‌تضمین آمریکایی‌ها» و «راستی آزمایی مؤثر»؛ مطالباتی که در دولت قبلی دنبال نشد!