kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
قالیباف:

دولت در مدیریت کرونا،کاری کارستان انجام داد

دیروز نشست مشترک دولت و مجلس برگزارشد چیزی که به گفته نمایندگان بی‌سابقه بوده اینکه رئیس‌دولتی 3ماه پس از تشکیل کابینه در چنین سطحی به مجلس بیاید، قالیباف نیز در سخنانی از اقدامات دولت در مدیریت کرونا تقدیر و تشکر کرد.
 
 
 
نشست مشترک دولت و مجلس دیروز در صحن مجلس و به صورت غیرعلنی با حضور رؤسای قوای مجریه و مقننه آغاز شد. در این جلسه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت و همچنین محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس و نمایندگان حضور داشتند. موضوع جلسه بررسی تعامل دولت و مجلس و مهم‌ترین مشکلات کشور است. سپس در ساعت 9صبح نشست مشترک دولت و مجلس در صحن و به صورت علنی آغاز شد. 
به گزارش خبرگزاری مهر، «تعامل دولت و مجلس» کلید واژه‌ای که همه رؤسای جمهور و مجلس مدعی برقراری آن هستند. حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت یازدهم و دوازدهم خود را فرزند مجلس می‌دانست، اما نتوانست با مجلس دهم که از رئیس‌تا نمایندگان آن حامیان دولت بودند ارتباط خوبی برقرار کند به گونه‌ای که مجمع نمایندگان تهران، سه سال در انتظار دیدار با رئیس‌جمهور وقت بودند و عملاً روحانی در هیچ تصمیم مهمی با نمایندگان مشورت نکرد، این موضوع همواره مورد انتقاد شدید فراکسیون امید در مجلس دهم بود.
مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس که سابقه حضور در مجلس دهم را نیز دارد، تفاوت «تعامل دولت رئیسی و مجلس یازدهم» با «تعامل دولت روحانی با مجلس دهم» را تفاوتی از زمین تا آسمان دانست و در گفت‌وگو با مهر، گفت: «رئیسی به عقل جمعی معتقد است و برای مجلس و قانون حریم قائل بوده و نسبت به مجلس نخوت و تکبر ندارد.»
دولتی که معتقد به تعامل است
رئیس‌جمهور اعضای کابینه را به مجلس آورد تا در تعامل دولت و مجلس پیش قدم شود، برگزاری چنین جلسه‌ای بین دولت و مجلس تاکنون به این‌اندازه پررنگ نبوده، به همین جهت کارشناسان معتقدند برگزاری این جلسه نشانگر عزم جدی دولت و مجلس انقلابی برای همکاری و هماهنگی در راستای حل مشکلات مردم است. در همین راستا مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس می‌گوید «این جلسات عامل همدلی و همزبانی دولت و مجلس است و موانع و مشکلات را در تعامل دولت و مجلس برطرف می‌کند.»
نشست مشترک دولت و مجلس ساعت 7صبح به صورت غیرعلنی آغاز شد، در جلسه غیر علنی مجلس محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، مسعود میرکاظمی رئیس‌سازمان برنامه و بودجه، جواد اوجی وزیر نفت از طرف دولت و فریدون حسنوند رئیس‌کمیسیون انرژی، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس‌کمیسیون اقتصادی، سید شمس‌الدین حسینی رئیس‌کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، الیاس نادران رئیس‌کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر، احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز مطالبی را پیرامون روابط دولت و مجلس و مشکلات اقتصادی کشور بیان کردند.
پس از پایان این نشست مشترک هم سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره پیام دولتی‌ها با مجلسی‌ها، گفت: در جلسه امروز فضای همدلی و صمیمیت بین دولت و مجلس وجود داشت اما در عین حال مباحث بسیار جدی از سوی نمایندگان نیز مطرح شد.
در همین راستا علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس، با اشاره به مباحث جدی نشست مشترک در مورد بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه، می‌گوید لازمه اتخاذ تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز برای اصلاحات ساختاری در کشور وجود فضای تعامل و همدلی بین دولت، مجلس و قوه قضائیه است. این همدلی وجود نداشته باشد نمی‌توان برای حل مشکلات مردم تصمیمات سخت و سرنوشت ساز گرفت.
«انسجام» 
راهبرد دولت و مجلس انقلابی
ساعت ۹ صبح زنگ جلسه علنی مجلس به صدا درآمد و جلسه مشترک دولت و مجلس علنی شد و ابتدا رئیس‌قوه مجریه پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تبریک روز مجلس به نمایندگان مجلس یازدهم، گفت: اجرای قانون نیازمند همگرایی، همدلی و هم پوشانی همه بخش‌های مسئول در کشور هستیم، هماهنگی قوا، نهادها و دستگاه‌های حکومت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
اما شاه کلید اظهارات رئیسی در نشست مشترک با مجلس این بود که «انسجام و یکپارچگی یک تاکتیک نیست بلکه راهبرد اساسی است.»
رئیس‌جمهور که برای تعامل با مجلس پیش‌قدم شده بود، صراحتاً اعلام کرد: «نباید اجازه داد انسجام به هیچ عنوان دچار خدشه شود. ما هرگز نباید گرفتار حاشیه‌ها شویم.»
دولت در مدیریت کرونا
کاری کرد کارستان
پس از پایان سخنان رئیسی، محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و عملکرد ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم را «مجاهدانه» خواند و اعلام کرد: «دولت در مدیریت کرونا کاری، «کارستان» انجام داده است.»
رئیس‌مجلس نیز از عزمش برای تعامل با دولت برای حل مشکلات مردم خبر داد و از کلید واژه «همکاری عزتمندانه» برای تعریف تعامل دولت و مجلس به کار برد و از برقراری «رابطه‌ای ماندگار و مثال‌زدنی» بین دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم سخن به میان آورد.
سید علی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران نیز این نشست‌ها را موجب اشتراک نظر میان دولت و مجلس و افزایش هماهنگی‌ها خواند و تاکید کرد: «رابطه دولت و مجلس مستحکم است، بیان مشکلات مردم در حوزه‌های انتخابیه از سوی نمایندگان، نمایانگر اختلاف دولت و مجلس نیست بلکه نمایانگر تلاش برای خدمت مضاعف است.»
حال که پیامد این نشست برای هر دو طرف مثبت و سازنده تلقی شد می‌توان نسخه خوبی برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی تجویز کرد چرا که کارشناسان سیاسی و اقتصادی اولین گام دولت برای حرکت در مسیر اجرای «سند تحول کشور» را تعامل با سایر قوا به خصوص قوه مقننه می‌دانند و از سوی دیگر این تعامل، مسیر دولت برای اتخاذ تصمیمات سخت و سرنوشت ساز را هموار می‌کند و گامی مهم برای فهم دقیق از مشکلات مردم است چرا که نمایندگان به واسطه حضور در حوزه‌های انتخابیه با مشکلات مردم آشنایی دارند و به گفته رئیس‌مجلس شورای اسلامی می‌توانند «مشاوری امین» برای دولت باشند.
تشریح جلسه غیرعلنی
سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و بعد از نشست مشترک دولت و مجلس، در جمع خبرنگاران گفت: بحث و بررسی پیرامون بودجه سال ۱۴۰۱ از موضوعات مهم این جلسه بود و مسئولان دولتی بر هماهنگی دولت و مجلس در راستای کاهش کسری بودجه و توجه به عدالت در توزیع بودجه و آمایش سرزمینی تأکید کردند. در این جلسه رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه، انرژی، جهش تولید و اقتصادی مطالبات خود را مطرح کردند.
وی ادامه داد: معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه و وزیر نفت نیز گزارش‌هایی را درخصوص عملکرد دولت به نمایندگان ارائه کردند. مباحث مطرح شده در این جلسه عموماً ناظر بر هماهنگی و هم افزایی دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم بود.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: در جمع‌بندی رئیس‌مجلس به مسائل اقتصادی به عنوان موضوع و چالش اصلی کشور اشاره کرد و مسئله آب و کاهش جمعیت را به طور جدی مورد توجه قرار‌داد.
موسوی گفت: رئیس‌جمهور نیز در اظهاراتش بر هماهنگی و هم افزایی دولت و مجلس تأکید داشت تا در سال آینده شاهد کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی باشیم. علاوه‌بر این سه نفر از نمایندگان نیز به قید قرعه دغدغه‌های مردم را بیان کردند.
وی اظهار داشت: نمایندگان از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت ارزیابی دقیقی دارند، زیرا با افکار عمومی مواجه هستند، لذا نظرات خود را بیان کردند. وزرا و رئیس‌جمهور نیز اعلام کردند که از نظرات مشورتی نمایندگان در تدوین بودجه استفاده خواهند کرد.
مردم از ما انتظار دارند
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس و روز مجلس است که این روز را گرامی می‌داریم. افتخار خدمت به مردم در مجلس همانقدر که فرصت مغتنمی است، خطراتی نیز دارد. هر چقدر ما بتوانیم از ظرفیت‌های مجلس برای ریل‌گذاری تحول در کشور استفاده کنیم و قوانین متناسب با مشکلات اولویت‌دار کشور تصویب کنیم و سرمایه اجتماعی نظام را افزایش دهیم، از این فرصت به خوبی استفاده کرده‌ایم و هر چقدر به حواشی بپردازیم و فرصت را غنیمت نشماریم، به وادی خطرات نمایندگی وارد شده‌ایم.
وی اظهار داشت: درست است که مجلس مسئولیت اجرایی ندارد اما مردم از ما انتظار دارند به نمایندگی از آنان حامی و ناظر دلسوز دولت باشیم و در همکاری مسئولانه با دستگاه‌های اجرایی، باید با ریل‌گذاری کارشناسانه نیازهای دولت را برای حل مشکلات مردم برطرف کنیم و با استفاده از ابزارهای نظارتی دلسوزانه به دولت کمک کنیم تا اراده مردم در اداره کشور جاری شود.
همدلی مجلس و دولت
 لازمه رفع مشکلات 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح دیروز در نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت که در صحن علنی مجلس برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم قسط و عدالت را در جامعه محور قرار دهیم چه معیاری را می‌توانیم برای اجرای عدالت بگذاریم؟ به عقیده من، ما راهی جز توافق بر اجرای قانون نداریم. باید بگوییم به همان میزان که قانون رعایت شود، عدالت اجرا می‌شود و به همان میزان که قانون نقض می‌شود عدالت نقص شده است.
وی با بیان اینکه به روز بودن و کارآمد بودن قوانین اهمیت دارد اما نکته مهم دیگر که مورد تاکید رهبری بوده است تنقیح قوانین است، گفت: تنقیح قوانین هم وظیفه مجلس و هم وظیفه دستگاه‌های اجرایی و قضائی است اما محوریت تنقیح قوانین بر عهده مجلس است و مسئولین دیگر هم باید همکاری کنند. این کار ابزاری برای دولت و دستگاه قضائی است و منقح شدن قوانین یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
رئیسی ادامه داد: ما امروز برای اجرای قانون نیازمند همگرایی، همدلی و هم‌پوشانی همه بخش‌های مسئول در کشور هستیم. مسئله هماهنگی قوا، نهادها و دستگاه‌های حکومت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. انسجام و یکپارچگی یک تاکتیک نیست بلکه راهبرد اساسی است. نباید اجازه داد انسجام به هیچ عنوان دچار خدشه شود.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: حاشیه‌ها باید حاشیه بماند و نباید به متن بیاید. اختلاف نظر و دیدگاه حتماً هست لکن اینها حواشی است و آنچه متن است انسجام بین قوا و همه نیروهای دست اندرکار در امور مردم است و ما هرگز نباید گرفتار حاشیه‌ها شویم. انسجام قوا همواره مورد تاکید رهبری است و امروز نیاز جدی کشور است و همواره باید بر این قضیه به عنوان ضرورت تاکید کرد.
رئیسی با بیان اینکه انسجام قوا و همه نهادها برای خدمت به مردم و گره گشایی از زندگی مردم و پیشرفت امور است، گفت: در تحقق این موارد مسئله شناسی ضرورت دارد. نظام مسائلی که امروز داریم و تشخیص اولویت‌ها در این باب ضرورت است. در سطح هر شهر و روستا ضرورت‌های جدی وجود دارد که نظام مسائل برای آنها راه‌حل‌هایی دارد و مجلس و نخبگان و صاحبنظران به آن فکر کرده‌اند.