kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
پس از 7 سال جنگ

دولت منصور هادی پرچم سفید را بالا برد/ از انصارالله شکست خوردیم

نخست‌وزیر و نایب‌رئیس‌پارلمان وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست «منصور‌هادی» در بیانیه‌ای بی‌سابقه جنگ یمن را «پوچ و عبث» خوانده و خواستار تشکیل دولت ائتلاف ملی فراگیر شامل انصارالله شدند. 
 
 
 
سرویس خارجی ـ
 
بعد از گذشت نزدیک به 7 سال از آغاز جنگ یمن، ویرانی کامل این کشور و کشتار ده‌ها هزار زن و کودک و پیر و جوان یمنی، آمریکا و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه جنگ یمن فایده‌ای ندارد و جنبش انصارالله یمن نیز قابل حذف شدن نیست و باید این جنبش ریشه دار مردمی در هر گونه ترتیبات سیاسی آینده یمن حضور داشته باشد. در جدیدترین مورد نیز دو تن از مقامات ارشد دولت مستعفی «منصور‌هادی» در بیانیه‌ای مشترک اذعان کردند که جنگ یمن «بیهوده» است.
 در بیانیه «احمد عبید بن دغر» نخست‌وزیر و «عبدالعزیز جباری» نایب‌رئیس‌پارلمان وابسته به دولت مستعفی یمن آمده که «وضعیت کشور فاجعه بار است، اما رسانه‌ها این وضعیت را به درستی منتقل نمی‌کنند... شاید مسبب همه این اوضاع فاجعه بار یمنی‌ها نباشند، اما بهبودی آن به ملت یمن بستگی دارد، مردم ما از فقر، گرسنگی و بیماری رنج می‌برند».دو مقام مسئول دولت منصور‌هادی اعتراف کردند که «گزینه نظامی به بن بست رسیده و تقریباً شکست خورده است».در ادامه بیانیه آمده است: «از تلاش‌های سیاسی، نظامی و امدادی ائتلاف عربی قدردانی می‌کنیم، ولی ما می‌دانیم و آنان هم می‌دانند سیاست‌هایی که منجر به جنگ با حوثی‌ها شد، یمن را به اهدافی متفاوت از آنچه که توسط طوفان قاطع (نام عملیات ائتلاف سعودی برای حمله به یمن) اعلام شده بود، سوق داده است». احمد عبید بن دغر و عبدالعزیز جباری در پایان خواستار تشکیل ائتلاف ملی فراگیر شامل «حوثی‌ها» (انصارالله) شده‌اند؛ به طوری که وحدت کشور و منافع ملی حفظ شود.
«احمد عبید بن دغر»، نخست‌وزیر دولت مستعفی همچنین در حساب توئیتری خود به تحولات و تغییرات یمن پرداخته است و نوشته است:«دیگر، حال و روز  دولت قانونی برای همه عیان است. همه مسائل هم‌اکنون پرواضح است و گزینه نظامی به بن بست رسیده است. نزدیک است که شکست خود را اعلام کند.»دولت قانونی اصطلاحی است که دولت مستعفی منصور‌هادی و متحدان آن یعنی عربستان سعودی و امارات برای این دولت استفاده می‌کنند؛ دولتی که در شهر صنعاء، پایتخت یمن استعفا کرد و بعد از آن متواری شد. در مقابل، این جریان، انقلاب مردم یمن را که انصارالله در آن نقش پررنگی را داشته، کودتا می‌دانند؛ آن هم کودتای «حوثی» تا بعد فرقه‌ای به این انقلاب دهند.نخست‌وزیر سابق دولت مستعفی که زمانی دشمن سرسخت دولت نجات ملی و انصارالله (مستقر در صنعاء) بود، در توئیتی دیگر به تجزیه یمن اذعان کرد و غیر مستقیم عربستان را عامل این مسئله دانست. ناظران معتقدند که درخواست دو مقام ارشد دولت مستعفی یمن برای توقف جنگ یمن، نشان‌دهنده شکست در برابر انصارالله و ارتش یمن و کمیته‌های مردمی است. کارشناسان می‌گویند که این درخواست نایب‌رئیس‌پارلمان و رئیس‌شورای مشورتی دولت مستعفی یمن در شرایطی است که ارتش یمن در جنگ استان «مأرب» پیروز شده است؛ استان راهبردی که تسلط بر آن به منزله پیروزی کل جنگ یمن است.
واکنش انصارالله
رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به بیانیه دو مقام دولت مستعفی یمن که به شکست در جنگ یمن اذعان کرده‌اند، گفت، صنعاء از روز اولین یقین به این امر داشت و بارها گوشزد کرد. «محمد عبدالسلام» رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن و سخنگوی انصارالله در واکنش به این بیانیه در توئیتر نوشت: الحمدالله از روز اول یقین داشتیم که تجاوز (ائتلاف سعودی به یمن) محکوم به شکست است. حقیقت را  به ملت یمن گفتیم و اعلام کردیم که تجاوز فقط شر است و ابزارهایش را برای تحقق اهدافش بکار می‌گیرد، و اینکه منافع یمن در تشویق مداخله خارجی نیست بلکه در مقابله با آن است. سال‌های نبرد، درست بودن آنچه ملت یمن به سمت آن رفت را ثابت کرد و ملت یمن این مسیر را ادامه خواهد داد. وی افزود: عطف به موارد فوق و با یقین به اینکه مقابله با ائتلاف و محاصره برای جلوگیری از قرار گرفتن یمن تحت قیمومیت ابدی خارجی ضروری است دست گفت‌وگو را به سمت طرف‌های داخلی دراز کردیم و پنهان و آشکار از آنها دعوت کردیم که برای حرف مشترک (یمن برای همه) بیایند اما گوش‌هایشان کر بود، خنجرهای کینه را به روی ملت گشودند و بر جنگ اصرار کردند.
سرنگونی پهپاد سعودی
خبر دیگر از یمن اینکه «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در توئیتر خود از سرنگوی پهپاد عربستان سعودی در یمن خبر داد. او دیروز طی توئیتی نوشت که پدافند هوایی یمن بامداد چهارشنبه  یک فروند پهپاد جاسوسی از نوع« CH4 »چینی متعلق به عربستان سعودی را فراز آسمان استان‌های صعده و عمران رهگیری و سرنگون کرده است.«سریع» گفت که این عملیات به وسیله یک موشک زمین به هوا صورت گرفته که تا امروز از آن روزنمایی نشده است.