kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۲۳۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
با هدف کمک به مقابله با غرب

بلاروس میزبان سلاح‌های اتمی روسیه می‌شود

 
 
 
رئیس‌جمهور بلاروس گفت: درصورتی که موشک‌های اتمی ناتو در لهستان مستقر شوند، بلاروس نیز آماده استقرار تسلیحات اتمی روسیه خواهد بود.
در ادامه جدل‌های لفظی اخیر شرق و غرب که با مطرح شدن احتمال حمله روسیه به اوکراین بالا گرفته است، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس روز چهارشنبه گفت، در صورتی که موشک‌های اتمی ناتو در لهستان مستقر شود، وی نیز از استقرار تسلیحات اتمی روسیه در بلاروس استقبال می‌کند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لوکاشنکو ضمن هشدار درباره استقرار سلاح‌های اتمی ناتو در لهستان گفت:‌ «در این صورت، به [ولادیمیر] پوتین پیشنهاد می‌کنم تسلیحات اتمی را به بلاروس برگرداند.» رئیس‌جمهور بلاروس در ادامه گفت، مینسک و مسکو درباره این موضوع که چه نوع سامانه‌ای در بلاروس مستقر شود به توافق خواهند رسید و «ما آمادگی استقرار آنها در قلمرو بلاروس را داریم.» گفتنی است، این جدال تا کنون لفظی بوده است و به استقرار نیروهای دو طرف در مناطق مرزی منجر شده است، اما معلوم نیست که فرجامِ این جدال چه می‌شود.
همچنین «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه درباره تحرکات شدید نظامی اوکراین در مناطق شرقی این کشور هشدار داد. طبق اعلام زاخاروا هم اکنون دولت اوکراین در منطقه «دونباس» بیش از 100 هزار نیرو و تجهیزات سنگین نظامی مستقر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری برای خبرنگاران در مسکو تصریح کرد: «نیروهای مسلح اوکراین در حال افزایش تعداد نیروی نظامی هستند و تجهیزات سنگین و نیرو می‌فرستند.» به گزارش فارس، وی افزود: «بر اساس برخی گزارش‌ها، تعداد نیروها در منطقه درگیری در حال حاضر به ۱۲۵۰۰۰ نفر می‌رسد و این اگر کسی نداند، نیمی از کل (کل مجموع) ترکیب نیروهای مسلح اوکراین است.» اطلاع‌رسانی ماریا زاخاروا درباره تعداد حضور نظامیان اوکراین در دونباس در شرایطی مطرح شده که طی هفته‌های اخیر کی‌یف، واشنگتن و دیگر متحدان غربی بارها به مسکو درباره تدارک برای حمله به اوکراین اتهام‌زنی کرده‌اند.
گفتنی است، منطقه دونباس که شامل استان‌های لوهنسک و دونتسک در شرق اوکراین است، از سال ۲۰۱۴ و سرنگونی دولت وقت این کشور خبرساز بوده است. سال ۲۰۱۴ به دنبال اعتراضات شدید مورد حمایت آمریکا و متحدان اروپایی، «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور وقت اوکراین که روابط خوبی با روسیه داشت، مجبور به فرار از کشور شد و به دنبال این تحولات، یک دولت حامی غرب در کی‌یف قدرت گرفت. به دنبال این تحولات، در دونتسک و لوهانسک که جمعیت قابل توجی از آنها را روس‌تبارها تشکیل می‌دهند، اعلام خودمختاری کردند و از آن زمان درگیری‌های ارتش اوکراین با آنها آغاز شد.