kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵

نگرانی رسانه صهیونیستی از قرارداد گازی جدید ایران

یک رسانه صهیونیستی در زمینه قرارداد سوآپ گازی ایران با ‌ترکمنستان و باکو نوشت، این قرارداد دستاوردهای سیاسی برای تهران دارد و در واقع بخشی از چرخش دولت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به سمت شرق است.
 
یک رسانه صهیونیستی در تحلیلی قرارداد سوآپ گازی ایران با‌ ترکمنستان و باکو را بسیار مهم ارزیابی کرد و نوشت، این قرارداد دستاوردهای سیاسی برای تهران دارد.
به گزارش فارس، به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالم پست ایران روز یکشنبه در حاشیه پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی با‌ ترکمنستان و جمهوری آذربایجان قرارداد سوآپ گاز منعقد کرد. بر اساس این قرارداد، سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ‌ترکمنستان (سرخس) به ایران وارد و از طریق شبکه خط انتقال ایران به جمهوری آذربایجان ارسال می‌شود. قرارداد جدید در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی امضا شد.
این روزنامه نوشت، این بدان معناست که یک پیام سیاسی مهم در قلب این توافق نهفته است و می‌تواند برنامه ایران برای تبدیل شدن به مرکزیت انرژی گاز در منطقه را محقق کند.
به گفته کارشناسان، این خط لوله، شبکه گاز‌ ترکمنستان دریای خزر را به جمهوری آذربایجان متصل می‌کند و برای انتقال منابع عظیم گاز آسیای مرکزی به بازارهای انرژی اروپا از طریق کریدور گاز جنوبی طراحی شده است. خط لوله‌ترانس خزر (TCP) بین ‌ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از دریای خزر به خط لوله «اس‌سی‌پی» در داخل جمهوری آذربایجان متصل می‌شود.
این روزنامه نوشت، این قرارداد مهم است و می‌تواند به ایران قدرت بیشتری در قبال آسیای مرکزی بدهد و ایران را به ‌ترکیه و جمهوری آذربایجان نزدیک‌تر کند. در واقع، این قرارداد سواپ گازی، اولین گام ایران برای احیای روابط گازی با دو کشور تأثیرگذار در کریدور گاز جنوب است و تقویت بیشتر این روابط می‌تواند اجرای پروژه‌ ترانس خزر را برای همیشه متوقف کند. حتی اگر حجم زیادی از انتقال گاز بین‌ترکمنستان و جمهوری آذربایجان وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد که با توسعه شبکه گاز، ایران بتواند در این بازی بزرگ شرکت کند.
این روزنامه در خاتمه نوشت، موضوع قرارداد سوآپ گازی فقط واگذاری چند میلیون مترمکعب نیست و باید از این توافقنامه استفاده کرد. گامی‌رو به جلو برای تغییر معادلات بازار گاز منطقه‌ای. این اقدام می‌تواند پیامدهای بزرگی در سال‌های آینده داشته باشد.
مقام صهیونیست:‌ ترور فخری‌زاده
 جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را نگرفت
خبر دیگر اینکه، یک مقام رژیم صهونیستی اذعان کرد که ‌ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای ایران، جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای تهران را نگرفته است.
به نوشته وبگاه تایمز اسرائیل، یک مقام اسرائیلی که نام وی فاش نشده، به شبکه ۱۲ این رژیم گفت که ‌ترور محسن فخری‌زاده در سال گذشته، انتظار مورد نظر تل‌آویو در توقف برنامه‌ هسته‌ای ایران را برآورده نکرد.
به گزارش فارس، مقام ناشناس رژیم صهیونیستی گفت:‌ترور فخری‌زاده در سال گذشته آن‌طور که انتظار می‌رفت، مانع توقف در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نشد. وضعیت کنونی، پیشرفته‌ترین وضعیتی است که برنامه هسته‌ای ایران به آن رسیده است.
اذعان به شکست سیاست اسرائیل درباره ایران 
یک روزنامه چاپ فلسطین‌ اشغالی نیز با «منسوخ شده» توصیف کردن استراتژی رژیم صهیونیستی مبنی بر لزوم افزایش تحریم‌ها علیه ایران، نوشت تحریم‌ها بعد از چهار دهه هم نتوانسته بر این کشور تأثیری بگذارد.
همزمان با ازسرگیری گفت‌وگوهای ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌ها و احیای توافق هسته‌ای در قالب کمیسیون مشترک برجام و افزایش اظهارات ضدایرانی در بین مقام‌های رژیم صهیونیستی، اما برخی رسانه‌های این رژیم سعی در فهماندن این مسئله به تل‌آویو دارند که رویکرد فشار حداکثری دیگر شکست خورده است.
روزنامه ‌هاآرتص در یادداشتی به قلم زِوی بارئِل نوشت، وقتی سیاست‌های فشاری اسرائیل حتی در نوار غزه نیز شکست خورده است، پس چرا باید انتظار داشت که این سیاست در برابر کشور بزرگی مانند ایران عمل کند.
در ابتدای این یادداشت آمده است: اسرائیل در کارزار شدید خود علیه مذاکرات با ایران، لزوم ادامه تحریم‌های شدید و مخالفت با باج‌خواهی تهران را به‌عنوان وسیله‌ای حیاتی و مؤثر برای وادار کردن ایران به عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای خود مطرح می‌کند. این یک استراتژی ثابت اسرائیل بوده اما در حال حاضر منسوخ شده است.
به گزارش فارس، نویسنده این یادداشت ضمن‌ اشاره به تضاد درونی این استراتژی، توضیح داد:‌ تقاضا برای تحریم‌ها، ایران را به‌عنوان یک کشور منطقی نشان می‌دهد که فقط از روی ملاحظات هزینه و فایده مجبور به اقداماتی شده است. بر اساس این تصور، بحران اقتصادی که در آن گرفتار شده و انزوای (ناقص) آن در جهان عواملی هستند که قرار است ایران را به توافق اولیه بازگرداند و اطمینان حاصل کند که این کشور بمب اتمی‌ تولید نخواهد کرد.
این روزنامه اسرائیلی با بیان اینکه تقاضا برای افزایش و حفظ تحریم‌ها علیه ایران با بی‌اعتمادی اسرائیل به توافق هسته‌ای و توانایی آن در جلوگیری از طرح‌های اتمی ‌ایران در تضاد است، تحلیل کرد: اگر چنین است، تحریم‌ها چه کمکی خواهد کرد و تاکنون چه کمکی کرده است؟
نمایندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۴ عصر دوشنبه با حضور در هتل کوبورگ محل مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها در وین، دور جدیدی از گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردند. وزارت خارجه روسیه بعد از اتمام این دور از مذاکرات، با تأکید بر عزمی ‌که مشارکت‌کنندگان از خود نشان داده‌اند، اعلام کرد که در گفت‌وگوهای دوشنبه بر ادامه فعالیت دو کارگروه موافقت شد.
هاآرتص با اذعان به شکست‌خورده بودن سیاست تحریم ایران، نوشت: تحریم‌ها به خودی خود سیاست‌های ایران را تغییر نداده‌اند. این کشور بیش از ۴۰ سال است که تحت رژیم تحریم‌ها قرار دارد. حتی فشار حداکثری اعمال شده توسط دونالد ‌ترامپ نیز هیچ تغییری در آنها ایجاد نکرد.
در ادامه این یادداشت آمده است: انتخاب شدن
جو بایدن [به ریاست‌جمهوری آمریکا] و عزم او برای بازگشت به توافق هسته‌ای این فرصت را برای ایران فراهم کرد تا به میز مذاکره بازگردد. فرض اسرائیل این است که ایران اکنون قصد دارد زمان بخرد تا بتواند به غنی‌سازی اورانیوم و ساخت بمب ادامه دهد. اگر چنین است، پس چرا ایران مذاکرات را از سر می‌گیرد؟ آیا این کشور نگران شهرت خود است که مبادا جامعه بین‌المللی آن را به‌خاطر نقض این توافق سرزنش کند و توجیهی برای حمله نظامی به آن ارائه دهد؟
نگارنده این مطلب سپس با رد کردن سؤالات بالا، تحلیل کرد: این تفسیر نه تنها با مفهومی‌ که ایران یک کشور منطقی است در تضاد می‌باشد، بلکه این واقعیت را نادیده می‌گیرد که حمله نظامی مستلزم در نظر گرفتن پاسخ‌های مورد انتظار روسیه و چین به‌عنوان متحدان ایران است. علاوه بر این، تلاش‌های اسرائیل برای متقاعد کردن آمریکا جهت ادامه تحریم‌هایش مبتنی بر این است که بایدن قصد ندارد شریک یک حمله نظامی باشد. بنابراین، استدلال اسرائیل مبنی بر اینکه ایران یک کشور در آستانه [رسیدن به تسلیحات] اتمی‌ است و نیازمند پاسخ نظامی فوری بدون منتظر شدن برای نمایش بمب‌های [اتمی ‌خود] در برخی رژه‌های نظامی است، با تقاضای [افزایش و حفظ] تحریم یا واقعیت همخوانی ندارد.
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به‌گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیئت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.
هاآرتص در ادامه با بیان اینکه سیاست رژیم صهیونیستی برای فشار حداکثری بر نوار غزه مدت‌هاست شکست‌خورده، افزود: اسرائیل باید خیلی وقت پیش این درس را درونی‌سازی می‌کرد، زیرا ۱۴ سال است که نسخه کوچک و ناامیدکننده‌ای از اعمال فشار حداکثری در نوار غزه را انجام می‌دهد. منطق تحمیل محاصره خفقان‌آور غزه در طول سال‌ها تغییر کرده است، اما در اصل، این محاصره برای جلوگیری از تهدید نظامی حماس علیه اسرائیل، توقف تسلیح آن و حتی ایجاد آشوبی بود که بتوان آن را سرنگون کرد.
در پایان این مطلب آمده است: اسرائیل درک می‌کند که هرگونه توافقی با حماس، باعث به رسمیت شناخته ‌شدن اسرائیل توسط حماس، تغییر ایدئولوژی و خلع سلاح آن نمی‌شود. این همان توافقی است که قدرت‌های جهانی در تلاش هستند تا با ایران برسند، تنها با یک امتیاز- توقف برنامه هسته‌ای ایران.
مقام سابق اسرائیل: 
نمی‌توان غنی‌سازی ایران را تعطیل کرد
دست آخر اینکه، دانی سیترینویچ از مقام‌های ارشد سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای به اشتباهات رژیم صهیونیستی در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران‌ اشاره و تصریح کرد که نمی‌توان غنی‌سازی ایران را تعطیل کرد.
وی همچنین رئیس میز ایران در بخش تحلیل و تحقیق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی بوده و به ارائه گزارش‌های راهبردی درباره فعالیت‌های نظامی ایران می‌پرداخته است.
این مقام سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای که با تایمز اسرائیل داشت، سیاست رژیم صهیونیستی در قبال ایران را «شکست‌خورده» توصیف کرد.
وی در ادامه گفت که برخلاف دولت قبلی ایران، دولت «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، بازگشت به توافق هسته‌ای را در اولویت خود قرار نداده است.
مقام‌های دولت جدید ایران بارها اعلام کرده‌اند اگرچه رفع تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران بسیار مهم است اما سرنوشت کشور را به سرنوشت مذاکرات در وین گره نخواهند زد.
راه موفقیت مذاکرات وین 
امتیازدهی چشمگیر آمریکاست
به گزارش فارس، این مقام اطلاعاتی رژیم صهیونیستی درباره دور جدید گفت‌وگوها در وین میان ایران و گروه 1+4 گفت تنها راهی که طرف‌ها بتوانند به موفقیت برسند این است که آمریکا با امتیازدهی چشمگیر موافقت کند.
سیترینویچ از اقدامات پیشین این رژیم علیه برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرده و گفت که این اقدامات در بهترین حالت تنها باعث ایجاد تاخیر در برنامه هسته‌ای ایران شده اما در بدترین حالتش سبب شده تا ایران تلاش‌ها برای توسعه برنامه هسته‌ای خود و جلوگیری از روند بازرسی از آن توسط بازرسان سازمان انرژی اتمی ‌را افزایش دهد.
رئیس سابق واحد تحقیقات اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه مصاحبه خود هشدار داد که هرگونه اقدام آمریکا یا اسرائیل علیه ایران به جنگ منطقه‌ای منجر خواهد شد که شامل حملات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل از سوی حزب‌الله لبنان خواهد بود.
وی در ادامه این مصاحبه با انتقاد از رویکرد کابینه این رژیم در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: اسرائیل هنوز به غنی‌سازی صفر در ایران فکر می‌کند و این همانند آن است که درباره دستیابی به ابتلای صفر به کرونا صحبت کنیم.