kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵

روایت نجم‌الدین شریعتی از 13 سال اجرای برنامه «سمت خدا»(اخبار ادبی و هنری)

اولین نشست خبری برنامه سمت خدا با حضور نجم‌الدین شریعتی مجری برنامه، سید عبدالمجید رکنی تهیه‌کننده برنامه و سید محمدحسین میری مدیر گروه معارف شبکه سه سیما عصر سه‌شنبه ۹ آذر در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
 
 
 
«نجم‌الدین شریعتی»، مجری برنامه «سمت خدا» در این نشست پس از تأکید بر احترام به زمان مخاطب و بالا بودن مسئولیت عوامل این برنامه در تحقق این احترام افزود: ۱۳ سال است که در سمت خدا با مردم یک هویت جمعی حول محور دین ایجاد کرده‌ایم، پس از یک دهه که از فعالیت سمت خدا می‌گذرد، این برنامه یک مرجع رسانه‌ای دینی شده که البته مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.
وی افزود: دایره فعالیت ما با علما و فرهیختگان دینی محدود به کارشناسان روی آنتن نمی‌شود، در جلسات هم فکری به ما مشورت می‌دهند، یک بخشی از علما هم با واسطه و بدون واسطه ما را نقد می‌کنند. باید طوری صحبت کنیم که هم مخاطب کم‌سواد و هم یک عالم دینی با برنامه ارتباط برقرار کنند. 
مجید رکنی، تهیه‌کننده برنامه «سمت خدا» پس از‌ اشاره به سختی‌های تولید برنامه در موضوع معارفی گفت: «بحث تولید برنامه‌های معارفی بسیار پیچیده است، قالب‌های مختلف برنامه‌سازی در دنیا وجود دارد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم اما در برنامه‌های معارفی باید چرخ را اختراع کنیم. در برنامه سمت خدا یکی از بهترین دکورهای برنامه‌های معارفی را شاهد هستیم. با زبان روز باید مطالب‌مان را منتقل کنیم و یکی از رازهای موفقیت سمت خدا تکلم به زبان روز است. اگر سمت خدا را یک قله در نظر بگیریم، پویش‌هایی که در برنامه اتفاق می‌افتد دامنه‌های این قله است. البته این موضوع به این معنا نیست که فعالیت‌های خیریه محوریت برنامه سمت خدا باشد بلکه به معنای بی‌تفاوت نبودن این برنامه نسبت به وضعیت مردم در این شرایط اقتصادی است. محمدحسین میری، مدیر گروه معارف شبکه سه سیما نیز پس از برشمردن اهمیت رسانه و تلویزیون در ایجاد گفتمان واحد در جامعه گفت: تمام زندگی آقای شریعتی و رکنی تحت تأثیر تولید سمت خدا قرار گرفته است که این تمرکز بر این برنامه از دلایل موفقیت سمت خدا است. تلویزیون بستری گفت‌وگومحور است، اصلی که ما در سمت خدا دنبال می‌کنیم اعتماد و صمیمیت است. راز موفقیت هر برنامه گفت‌وگو محوری اعتماد و صمیمیت است. ما در برنامه سمت خدا پویش‌های عام‌المنفعه‌ای داریم که نذر قربانی و درمان زوج‌های نابارور از جمله آن است. سمت خدا دنبال این نیست که برنامه‌ای خیریه باشد بلکه سمت خدا برنامه‌ای دینی است که در کنار آن فعالیت‌های خیریه هم انجام می‌دهد. به‌طور میانگین 2 هزار راس قربانی با کمک‌های مردمی انجام می‌دهیم که در ماه‌هایی مثل ذی‌الحجه و محرم گاهی این عدد به ۴ هزار راس نیز می‌رسد که سعی کردیم این قربانی‌ها طبق یک جدول منظم بین مساجد تقسیم ‌شود و مساجد با شناختی که از هر محله دارند، بین مستضعفین تقسیم کنند.