kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۲۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵

موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی در تولید کیت تشخیص سویه جدید «اُمیکرون»

 
 
فناوران ایرانی در یک شرکت دانش بنیان، موفق به تولید کیت تشخیص «اُمیکرون»، سویه جدید کرونا شدند.
دکتر حمزه چوبین، متخصص ویروس شناسی و فناور یک شرکت دانش بنیان در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما، با اشاره به توانایی ایران در تولید کیت تشخیص اُمیکرون گفت: در شیوه سویه‌های قبلی همچون، انگلیسی، هندی و دلتا موفق شدیم برای نخستین بار در ایران کیت تشخیصی افتراق سویه‌ها را طراحی کنیم و به تولید انبوه برسانیم.
چوبین ادامه داد: در تشخیص کرونا، کیت‌های «پی.سی.آر» استفاده می‌شد که با طراحی نسل جدید کیت‌ها توانستیم امکان تشخیص نوع سویه را فراهم کنیم.
وی افزود: پیش از این برای تعیین نوع سویه باید آزمایش‌ها با هزینه و صرف زمان بالا انجام می‌شد که حالا این کیت‌ها با همکاری انستیتو پاستور تولید و در کشور توزیع شده است.
این فعال فناور درخصوص تعیین اُمیکرون گفت: سویه جدید اُمیکرون با غفلتی که در آفریقای جنوبی برای واکسیناسیون انجام شد فرصت جهش پیدا کرد که در کیت‌های جدید در کمترین زمان افتراق نوع این ویروس با سویه‌های قبلی مشخص خواهد شد و شرایط قرنطینه زود هنگام و کنترل شیوع سریع را فراهم می‌کند.
چوبین اظهارداشت: کاهش هزینه و زمان در تشخیص نوع سویه از مزایای این نوع کیت نسل جدید است که صفر تا صد در ایران بومی شده است و هم اکنون درخواست برای صادرات آن از طرف کشور‌های مختلف وجود دارد.
گفتنی است، این گونه جهش‌یافته ویروس که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده «اُمیکرون» نام گرفت و به دلیل جهش‌های متعددی که در این ویروس ایجاد شده، جزو سویه‌های نگران‌کننده طبقه‌بندی شده است.