kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
وزیر صمت اعلام کرد

آمادگی شرکت‌های ایرانی برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های سوریه

 
 
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت‌های ایرانی برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های متوقف شده در سوریه و ایجاد صنایع مشترک، آمادگی دارند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سید‌رضا فاطمی امین که به همراه هیئتی اقتصادی به سوریه سفر کرده است،  پس از بازدید از تعدادی از کارخانه‌های شهرک صنعتی «عدرا» در حومه دمشق‌‌ هدف از سفر خود به سوریه را توسعه روابط اقتصادی دو کشور و بررسی امکانات حمایتی برای پویایی مجدد صنعت سوریه به ویژه نساجی و بازیابی موقعیت این صنایع که بر اثر جنگ تروریست‌ها علیه سوریه از دست رفته است، بیان 
کرد.
وی تأکید کرد: شرکت‌های ایرانی برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های متوقف شده در سوریه و ایجاد صنایع مشترک، آمادگی دارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت که با همراهی یک هیئت اقتصادی و صنعتی به سوریه سفر کرده است طی این مدت ضمن برگزاری چندین دیدار رسمی با مقامات این کشور، دومین نمایشگاه محصولات ایرانی در سوریه و مرکز تجاری ایران در دمشق را افتتاح کرد.
پیش از این، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در مراسم افتتاح مرکز «مرکز تجاری ایران» در دمشق، در جمع خبرنگاران میزان حجم کنونی مبادلات تجاری بین سوریه و ایران را سه میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تبادل تجربیات رایزنی‌هایی بین دو طرف انجام شده تا با حمایت از سوریه در مرحله پس از بحران، سقف مبادلات و معاملات تجاری بین دو کشور افزایش 
یابد.
مرکز تجاری ایران در منطقه آزاد دمشق در حالی افتتاح شد که دومین نمایشگاه تخصصی ایران در سوریه روز دوشنبه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی دمشق گشایش یافت و تا سوم ماه آینده با حضور ۱۶۴ شرکت تجاری و صنعتی ادامه خواهد 
داشت.
استقبال نخست وزیر سوریه از همکاری مشترک اقتصادی با ایران
همچنین در جریان سفر اخیر وزیر صمت، نخست وزیر سوریه هم با سید رضا فاطمی امین دیدار کرد و بر اهمیت پیگیری تفاهمنامه‌های امضا شده بین دو طرف و اجرای پروژه‌های مشترک طبق برنامه زمانی مشخص تاکید شد.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری سوریه، حسین عرنوس در این دیدار از موضع رهبری، دولت و مردم ایران در حمایت از مردم سوریه در مقابله با جنگ تروریستی و محاصره ناعادلانه قدردانی کرد.
نخست‌وزیر سوریه بر آمادگی دولت این کشور برای اتخاذ همه اقداماتی که کار مشترک و همکاری را پیش می‌برد، به خصوص در زمینه اقتصادی تاکید کرد.
علیرضا پیمان‌پاک سازمان توسعه تجارت ایران هم درباره دستاوردهای این سفر اعلام کرد: در سفر وزیر صمت به سوریه چهار سند همکاری شامل صورتجلسه کمیته تجاری بین ایران و سوریه، صورتجلسه کمیته صنعتی دو کشور و دو سند همکاری‌های استاندارد نیز به امضای طرفین رسید.
وی گفت: وزیر صمت که به همراه ۷۰ تن از نمایندگان دستگاه‌های دولتی در حوزه صنعتی و تجاری و همچنین حدود ۳۰ شرکت بخش خصوصی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی به سوریه سفر کرده بود، در نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری سوریه با حضور فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور شرکت کرد.
ضعف در اطلاع‌رسانی 
به نظر می‌رسد دستاوردهای مهم سفر وزیر صمت و افتتاح نمایشگاه بزرگی که با حضور 164 شرکت ایرانی گشایش یافته، در فضای رسانه‌ای کشور مغفول مانده است. اگرچه رصد رسانه‌های سوری نشان می‌دهد این نمایشگاه مورد استقبال گسترده فضای رسانه‌ای سوریه قرار گرفته است.
«نود اقتصادی» با اشاره به این موضوع یادآور شد: دولت رئیسی در راستای سیاست تعمیق روابط تجاری با کشورهای منطقه بر خلاف دولت گذشته، تلاش زیادی برای برگزاری این نمایشگاه کرد، به شکلی که در دو ماه گذشته اکثر مدیران ارشد وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، وزارت خارجه و سفارت ایران در دمشق برای برگزاری این نمایشگاه رایزنی گسترده‌ای با طرف‌های سوری انجام دادند.
مدیران وزارت صمت در روزهای اخیر مذاکرات فشرده‌ای را به طور شبانه‌روزی با مقامات تجاری و سیاسی سوریه انجام دادند تا در یک زمان کوتاه تغییرات محسوسی در روند تجارت ایران با سوریه اتفاق بیفتد، ولی به نظر می‌رسد ضعف در تیم اطلاع‌رسانی تاثیر زیادی روی دیده نشدن این تلاش‌ها در داخل کشور 
داشته است.