kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

صادرات کشور احتمالا امسال از رکود 10 ساله خارج می‌شود

 
 
 
 
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه احتمال افزایش صادرات امسال تا 48 میلیارد دلار وجود دارد، گفت: در صورت تحقق این میزان، صادرات کشور از رکود چند ساله خارج می‌شود.
سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با وضعیت صادرات کشور در هشت ماهه ابتدای امسال و تشریح دلایل افزایش آن، اظهار داشت: سال گذشته سال بسیار بدی برای اقتصاد جهانی بود و ما هم  به علت مسائل ناشی از کرونا و کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی و محصولات صنعتی پایه نفتی کمترین رقم صادرات را در 10 سال گذشته تجربه کردیم.
او افزود: در مجموع کل صادرات کشور در سال گذشته 36 میلیارد دلار بود که به طور متوسط درآمد صادراتی کشور از صادرات در هر ماه سه میلیارد دلار می‌شد.
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود صادرات کشور نسبت به سال گذشته به میزان 10 میلیارد دلار افزایش یابد، ادامه داد: در هفت ماهه ابتدای امسال ارزش صادرات کشور 27 میلیارد و 800 میلیون دلار و در هشت ماهه ابتدای امسال 31 میلیارد دلار بوده است که اگر تا پایان سال چهار میلیارد دلار صادرات ماهانه را حفظ کنیم حتی ممکن است صادرات کشور به 48 میلیارد دلار افزایش یابد.
حسینی با اشاره به رفع مسائل ناشی از کرونا در تجارت خارجی و افزایش قیمت محصولات نفتی و فرآورده‌های پتروشیمی گفت: با احتمال افزایش صادرات امسال به 48 میلیارد دلار رکود صادرات در 10 سال گذشته شکسته می‌شود. افزایش صادرات در شرایط فعلی اقتصاد به کشور کمک خواهد کرد.
او در رابطه با وضعیت صادرات به عراق اظهار داشت: در هشت ماهه ابتدای سال جاری تقریبا میزان صادراتِ 700 تا 750 میلیون دلار حفظ شده است و با این شرایط صادرات ایران به عراق به رقمی بالاتر از 9 و نیم میلیارد دلار خواهد رسید.
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: بازار کالاهای صادراتی ما در عراق خوب است و با توجه به افزایش درآمدهای نفتی این کشور پیش‌بینی می‌شود واردات آنها افزایش یابد و قطعا سهم صادراتی ما نیز بیشتر خواهد شد.
گفتنی است، مقایسه آمار هشت ماهه تجارت خارجی کشور با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد 43 و نیم درصد در وزن و 40 درصدی در ارزش دلاری کالاها است. از میزان 110 میلیون و 300 هزار تن کالای مبادله شده در این مدت، 83 میلیون و 700 هزارتن
آن را صادرات، به ارزش 31 میلیارد و 100 میلیون دلار
تشکیل می‌دهد‌.