kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
رئیس‌جمهور در تماس تلفنی ماکرون:

کسانی که نقض عهد در برجام را آغاز کردند باید اعتماد طرف مقابل را جلب کنند

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه چرا با وجود پایبندی ایران به برجام و انجام تعهداتش، آمریکا نقض عهد کرد و اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود عمل نکردند، خاطرنشان کرد: باید از کسانی که نقض عهد کردند پرسید چرا آنان به تعهدات خود پایبند نبودند؟ و ما بار دیگر تأکید می‌کنیم به تعهدات خود پایبند هستیم.

امانوئل ماکرون دوشنبه شب در تماس تلفنی با آیت‌الله رئیسی درباره مبارزه مشترک با کرونا، همکاری‌های منطقه‌ای و گفت‌وگوهای هسته‌ای به تبادل نظر پرداخت. در این گفت‌وگوی تلفنی، رئیس‌جمهور فرانسه خواستار همکاری مشترک در مبارزه با سویه جدید کرونا شد که مورد استقبال رئیس‌جمهور ایران قرار گرفت.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این تماس تلفنی گفت: ایران همواره به تعهدات خود در موضوع هسته‌ای پایبند بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران را تأیید کرده است.
رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که چرا با وجود پایبندی ایران به برجام و انجام تعهداتش، آمریکا نقض عهد کرد و اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود عمل نکردند، خاطرنشان کرد: باید از کسانی که نقض عهد کردند پرسید چرا آنان به تعهدات خود پایبند نبودند؟ و ما بار دیگر تأکید می‌کنیم به تعهدات خود پایبند هستیم.
رئیس‌جمهور با‌اشاره به آغاز مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، گفت: اعزام یک تیم جامع به مذاکرات بیانگر اراده جدی ایران در این مذاکرات است.
رئیسی از رئیس‌جمهور فرانسه خواست تلاش کند در همکاری با دیگر کشورهای حاضر در وین، مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌های ایران ملغی گردد.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: تحریم نتوانسته است ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند و امروز همه دنیا می‌دانند که ناقضان برجام چه کسانی هستند و آنها باید به تعهدات خود بازگردند.
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: شرایط فعلی نتیجه عمل نکردن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام است.
رئیسی تأکید کرد: کسانی که نقض عهد را در برجام آغاز کرده‌اند، باید اعتماد طرف مقابل را جلب کنند تا مذاکرات به صورت واقعی و نتیجه‌بخش پیش برود.
رئیس‌جمهور با‌اشاره به گفت‌وگوی خود با رئیس‌تیم مذاکره‌کننده ایران در وین و چشم‌انداز روشن حل مسایل خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها تحریم‌ها را بردارند و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل کنند به هیچ عنوان نگران انجام تعهدات از جانب ایران نباشید. چون بارها در عمل نشان داده‌ایم به تعهدات خود پایبند هستیم.
رئیسی بار دیگر تأکید کرد: ایران در مذاکرات نتیجه گرا است و گفت‌وگوها باید به لغو تحریم‌ها منجر شود.
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین از رئیس‌جمهور فرانسه خواست برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه و انجام تعهدات از سوی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، تلاش کند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با‌اشاره به انجام واکسیناسیون گسترده در ایران گفت: با توجه به انتشار اخباری مبنی بر سویه جدید کرونا همه باید مراقب بوده و از تجربیات قبلی نیز برای مقابله با آن استفاده کنیم.
رئیس‌جمهور کشورمان با‌اشاره به اقدام خلاف حقوق بشری آمریکا در ممانعت از ورود تجهیزات پزشکی به ایران، گفت: ما توانستیم با استفاده از توان داخلی واکسن تولید کنیم و بر کمبودهای پزشکی فائق آییم.
مولد‌سازی اموال مازاد دولت
برای جبران کمبود در منابع مالی، سریعاً اجرایی شود
رئیسی همچنین دوشنبه شب در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اظهار امیدواری کرد برنامه مولد سازی اموال مازاد دولت با همکاری همه دستگاه‌ها و قوای کشور هر چه سریع‌تر اجرایی شود.
رئیسی گفت: تمام مدیران برای رفع کسری بودجه بدون آثار تورمی باید با وزارت اقتصاد و دارایی برای تأمین بودجه از این طریق همکاری کنند.
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین اهتمام مسئولان را برای تثبیت قیمت‌ها و آرامش بازار اقدامی ارزنده وضروری دانست و خواستار تداوم نظارت دقیق و جدی بر قیمت‌ها و تنظیم بازار شد.
در این جلسه، وزیر امور اقتصادی و دارایی از راهکارهای پیشنهادی برای اجرای برنامه مولد‌سازی دارایی‌های دولت از طریق فروش اموال مازاد با هدف تامین بخشی از منابع بودجه گزارش داد و مقرر شد برای برطرف شدن موانع فروش اموال مازاد دولت مجوزهای لازم دریافت شود.
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین طرح تامین منابع مالی از طریق تهاتر و با هدف افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی در حوزه‌های نفت، نیرو و راه و شهر‌سازی مطرح و مقرر شد برای تسریع در اجرای این طرح‌ها، مقررات و آیین‌نامه‌های لازم تهیه و به تصویب مراجع ذیصلاح برسد. در ادامه جلسه گزارشی از وضعیت تنظیم بازار و نقش مثبت اجرای طرح‌های دولت برای تثبیت قیمت‌ها به‌ویژه اقلام خوراکی ارائه شد که نشان می‌دهد اجرای طرح سفارش خرید مرغ و تخم‌مرغ از طریق سامانه‌های فضای مجازی و تحویل مستقیم آن به متقاضی در تهران و کرج در ثبات قیمت‌ها و توزیع، آسان‌تر، موثر و موفق بوده است.
برگزاری نخستین جلسه فوق‌العاده دولت
برای بررسی بودجه ۱۴۰۱
همچنین نخستین جلسه فوق‌العاده دولت برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور دیروز به ریاست آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور برگزار شد.
دولت برای بررسی تبصره‌های بودجه سال آینده دیروز و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در نوبت صبح و عصر جلسه خواهد داشت تا در زمان مقرر این لایحه تدوین و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.