kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
سفیر روسیه در ایران:

مطالبه ایران برای ضمانت گرفتن از آمریکا بسیار منطقی است

سفیر روسیه در تهران مطالبه ایران برای ضمانت گرفتن از آمریکا را بسیار منطقی دانست و گفت: طرف ایرانی خواستار این ضمانت است که در آینده آمریکایی‌ها همان اقدامی را که در گذشته مرتکب شدند؛ انجام ندهند. طرف ایرانی همچنین خواهان برخی تضمین‌ها از سوی شرکت‌های اروپایی است که تعهداتشان را طبق قرارداد اجرا و تکمیل کنند و این خواسته‌ها کاملاً معقول است.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، در گفت‌وگو با تهران تایمز در پاسخ به سؤالی درباره نگاه روسیه به مذاکرات وین، اظهار داشت: وضعیتی که اخیراً پیرامون برجام به وجود آمده محصول سیاست مخرب دولت قبلی آمریکا است. طرف ایرانی از همان آغاز برجام به تعهدات خود پایبند بود و به لحاظ شفافیت، یکی از کشورهایی است که ذیل این توافق، بیش‌ترین راستی آزمایی‌ها را تجربه کرد. متأسفانه، دولت آمریکا آشکارا الزامات بین‌المللی خود و همچنین قوانین بین‌المللی را نقض کرد.
وی مطالبه ایران برای ضمانت گرفتن از آمریکا را بسیار منطقی دانست و گفت: طرف ایرانی خواستار این ضمانت است که در آینده آمریکایی‌ها همان اقدامی را که در گذشته مرتکب شدند؛ انجام ندهند. طرف ایرانی همچنین خواهان برخی تضمین‌ها از سوی شرکت‌های اروپایی است که تعهداتشان را طبق قرارداد اجرا و تکمیل کنند و این خواسته‌ها کاملاً معقول است.
به گزارش مهر، سفیر روسیه در تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر تهیه پیش‌نویس سند همکاری بلندمدت میان دو کشور ایران و روسیه که در گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور دو کشور، مورد حمایت ولادیمیر پوتین قرار گرفت، اظهار داشت: پیش از همه، می‌خواهم یادآوری کنم که سند قبلی یا به عبارتی همین سند فعلی در مارس ۲۰۰۱ در مسکو و در زمانی امضا شد که من به عنوان مشاور در میز ایران (وزارت خارجه روسیه) مشغول به کار بودم و با همکارانم به طور مستقیم در آماده کردن این سند مشارکت داشتم. در آن مقطع، مترجم مذاکرات میان رؤسای جمهور وقت دو کشور نیز بودم. اکنون، ۲۰ سال گذشته. شاید دیگر وقت آن رسیده که با توجه به واقعیت‌های جدید، این سند را به‌روز‌رسانی کنیم. منتظریم که دوستان ایرانی این سند را جمع‌بندی کنند و آمادگی داریم که هرچه زودتر آن را تحویل بگیریم.
جاگاریان درباره برخی اتهامات به روسیه نیز گفت: ما با خیلی از این اتهام‌های غلط و بی‌اساس سر و کار داریم. سفارت روسیه در تهران هم به این اتهام واکنش نشان داد و چنین اتهامات کذبی از سوی آنهایی منتشر می‌شود که مخالف روابط دوستانه میان کشورهایمان هستند. صحبت‌های ما با ایرانی‌ها کاملاً شفاف و توأم با سود متقابل است. به گمان من این اتهام شاید از سوی سرویس‌های ویژه آمریکا دامن زده می‌شود چرا که دلیل اصلی اشاعه چنین اتهامات کذبی، ایجاد شکاف میان کشورهای دوست است حال آنکه هیچ توفیقی هم نصیبشان نمی‌شود و این قبیل اقدامات محکوم به شکست هستند.