kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲
رئیس شورای عالی سیاسی یمن:

12 شهر از 14 شهر مأرب آزاد شد

رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرده که استان مأرب با 14 شهرستانش عملاً به آغوش ملت یمن بازگشته است و تنها دو شهرستان در اشغال متجاوزان است. اهمیت آزاد ‌سازی استان مأرب را عده‌ای «مشخص شدن پیروز جنگ یمن» گفته‌اند.

 

سرویس خارجی-

شمارش معکوس برای آزادی «کامل» استان راهبردی «مأرب» و فروپاشی کامل ائتلاف سعودی آغاز شده است. عربستان از سال 2015 تمامی روش‌ها را برای غلبه بر انصارالله یمن آزموده اما موفق نشده و اکنون سراسیمه به دنبال رهایی از این باتلاق است. بعد از گذشت نزدیک به 7 سال از آغاز جنگ یمن، واشنگتن و ریاض در مسیر دستیابی به اهداف اعلام‌شده خود یعنی شکست دادن انصارالله و تثبیت دولت «عبدربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن در این کشور با چالش‌های زیادی مواجه شدند و روابط میان این دو طرف نیز در مسیر سراشیبی قرار گرفته است بر اساس گزارش‌ها آمریکا با پذیرش واقعیت شکست سعودی‌ها در جنگ یمن به دنبال متقاعد کردن «بن سلمان» به پایان جنگ و عقب‌نشینی از یمن است. روزنامه لبنانی الاخبار در این زمینه به اسنادی اشاره کرده که نشان‌دهنده تلاش‌های آمریکا جهت متقاعد کردن عربستان به لزوم توقف جنگ یمن است. بر اساس گزارش الاخبار در جلسه‌ای که چند ماه پیش میان «جویی هود» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک با برخی دیپلمات‌های کشورهای حوزه خلیج‌فارس در واشنگتن برگزار شد، این مقام آمریکایی اعلام کرد« ما معتقدیم که انصارالله عقب‌نشینی نمی‌کند لذا توقف عملیات‌های عربستان و خروج این کشور از یمن به پایان جنگ کمک خواهد کرد و با وجود اینکه پذیرش این پیشنهاد دشوار است اما از نظر ما اقدام درستی است.»
پیشروی‌ها ادامه دارد
در صحنه میدانی نیز مقامات یمنی از آزادی بسیاری از شهرهای مأرب خبر می‌دهند. «مهدی المشاط» رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن وابسته به جنبش انصارالله دیروز در سخنانی به مناسبت پنجاه و چهارمین سالروز استقلال این کشور و اخراج نظامیان انگلیس، به آخرین تحولات مأرب اشاره کرد و گفت که به شایعات دشمنان درباره ورودشان به مأرب که با هدف ایجاد رعب و وحشت مطرح می‌شود، توجه نکنند. مأرب با 14 شهرستانی که دارد عملا به آغوش ملت یمن بازگشته است و تنها کمتر از دو شهرستان در اشغال ائتلاف متجاوز و مزدوران قرار دارد.
جدایی نیروها از ائتلاف سعودی
«مهدی المَشّاط»، همچنین گفت روند جدایی نیروهای پشیمان از ائتلاف و دولت مستعفی به‌گونه‌ای است که به‌ طور متوسط روزانه صدها نفر از نیروهای وابسته به آنها به نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ملحق می‌شوند. شبکه خبری «المجد» یمن نیز گزارش داد که بین «نیروهای صنعاء» و «نیروهای‌هادی و الاصلاح» در مناطق «الفلج»، «الفلیحه» و «البلق مرکزی» واقع در جنوب شهر مأرب درگیری‌های شدیدی رخ داده است. براساس این گزارش‌، «نیروهای صنعاء طی ساعات گذشته به محله‌های جنوبی شهر نفوذ کرده و همزمان نیز در منطقه «روضه جهم» و رشته‌کوه‌های اطراف «وادی ذنه» واقع بین شهرستان‌‌های «الجوبه» و «صرواح» پیشروی گسترده‌ای داشته‌اند.». این منابع از کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از نیروهای دولت مستعفی و حزب الاصلاح در این درگیری‌ها خبر داده‌اند.
پایان ائتلاف نزدیک است
سرلشکر «محمد العاطفی»، وزیر دفاع دولت نجات ملی و سرلشکر «محمد الغماری» رئیس‌ستادکل نیروهای مسلح این دولت نیز در بیانیه مشترکی به مناسبت روز استقلال یمن اعلام کردند که پایان ائتلاف متجاوز به یمن نزدیک شده است. به گزارش شبکه المسیره یمن، در این بیانیه آمده: «ائتلاف باید بداند که خزانه‌ مالی و زرادخانه نظامی و شبه‌نظامیان تحت امر آن در داخل و خارج (از یمن) و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد به درد آن نمی‌خورد.»
هشدار رهبر انصارالله
سید عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن نیز شامگاه دوشنبه میزبان یک هیئت از قبایل استان البیضاء بود.شبکه خبری المسیره به نقل از الحوثی گزارش داد، ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی استان البیضاء را هدف قرار‌داد و مردم آن آسیب دیدند.وی تصریح کرد، نشستها و دیدارهایی که بین مردم یمن صورت می‌گیرد، تصویر واقعی برادری، همکاری و توافق ملت یمن را نشان می‌دهد.رهبر انصارالله با بیان اینکه فرصت برای تقویت همکاری، صلح اجتماعی، امنیت و ثبات در البیضاء فراهم شده است، خاطر نشان کرد، دشمنان با فتنه‌افروزی و اختلاف‌افکنی بین مردم یمن، در پی تسلط بر آنان هستند. رهبر انصارالله درباره جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی هم گفت که جنایت این ائتلاف در «الحدیده، وحشی بودن آن را نشان داد؛ به ویژه زمانی که یک جنین را از شکم مادرش خارج کردند و یک خانواده فقیر را هدف قرار‌دادند».