kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱

جنگ تمام‌عیار رسانه‌های انگلیسی با اسلام و مسلمانان

بررسی انجام شده به دست یک مرکز وابسته به «شورای مسلمانان بریتانیا»، ابعاد شوکه‌کننده‌ای از انتشار اطلاعات دروغ، کلیشه‌‌سازی و اسلام‌هراسی را در رسانه‌های این کشور فاش کرده است.


وقتی از اسلام هراسی در غرب سخن به میان می‌آید از نوعی ترس و تعصب بی‌اساس و غیرمنطقی علیه اسلام و مسلمانان بحث می‌شود؛ رسانه‌ها در ساختن این غول خیالی نقش اساسی را دارند. در بررسی و تحلیل مرکز رصد رسانه‌ای وابسته به «شورای مسلمانان بریتانیا» که در آن بالغ بر ۴۸۰۰۰ مقاله اینترنتی و ۵۵۰۰ ویدیوکلیپ خبری مربوط به بازه ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد که تقریبا ۶۰ درصد مقالات و
۴۷ درصد کلیپ‌های خبری تلویزیونی اسلام یا مسلمانان را با جوانب رفتاری منفی مرتبط ساخته است.
این گزارش همچنین تحت عنوان «پوشش رسانه‌های بریتانیایی از مسلمانان و اسلام» ۱۰ پرونده را که در آن رسانه‌های مهم در قبال مسلمانان دست به افترازنی، تهمت و توصیف غلط زده‌اند، ارائه کرده است که در
۹ پرونده از میان آنها غرامت پرداخت شده است.
به گزارش ایسنا، از بین نشریه‌های بررسی شده در این مطالعه، مشخص شد که چند نشریه شامل اسپکتیتور، دیلی میل استرالیا، میل آن ساندی، کریسشن تودی و جوویش کرونیکل پوشش خبری مشخصا خصمانه‌ای از مسلمانان و/یا اسلام به عمل آورده‌اند.
از سوی دیگر تجزیه و تحلیل مرکز مذکور از کلیپ‌های خبری تلویزیونی نشان داد که شبکه‌های خبری ملی با احتمال بیشتری در مقایسه با شبکه‌های منطقه‌ای نسبت به مسلمانان مغرضانه رفتار کرده‌اند. این مطالعه همچنین دریافت که کارشناسان جناح راست در موقعیت‌های زیادی به هنگام صحبت علیه مسلمانان، از جمله با ترویج دروغ، با هیچ برخوردی مواجه نمی‌شدند.
رویترز، آسوشیتد پرس و فرانسه، در صدر اهانت کنندگان
از سوی دیگر این تحلیل دریافت که تقریبا یکی از هر ۱۰ مقاله خبری اینترنتی توصیفی غلط درباره مسلمانان و/یا اسلام ارائه کرده و اکثریت این توصیف‌های غلط معادل ۸۲ درصد مربوط به گزارش‌های خبری بوده است. در این گزارش همچنین مشخص شد، در ۶۰ درصد مقاله‌های تحلیل شده، مسلمانان با رفتار و فعالیت منفی ربط داده شده‌اند و خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و فرانسه در صدر اهانت‌کنندگان بوده‌اند.
گفتنی است، از نبردهای 200 ساله موسوم به «صلیبی» تا 11 سپتامبر بیشترین و ظهور داعش و... سهم مهمی را در شکل‌گیری ذهنیت تاریخی
پر غلط مسیحی‌ها و غربی‌ها از اسلام را داشته‌اند. اما نباید از نظر دور داشت که اغراض سیاسی نیز در دامن زدن به اسلام‌هراسی مؤثر بوده و چه بسا عامل اصلی بوده است. شاید تحلیل این سیاستمداران و مسیحیانِ افراطی این باشد که اگر فضا آرام باشد، اسلام جذابیت‌های زیادی برای عرضه به غرب دارد. آنها با بهانه کردن وصله‌های بدوی و وحشی چون داعش(که از قضا ساخته و پرداخته خودشان است) قصد زدن تیشه بر ریشه اسلام را دارند.