kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹

تحرکات خطرناک سیاسی و نظامی در شرق و غرب / ناتو برای روسیه خط و نشان کشید

همزمان با رزمایش نظامی روسیه و بلاروس در مرز اوکراین و افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال حمله روسیه به اوکراین، دبیرکل ناتو هشدار داده هرگونه حمله هزینه بسیار بالایی برای مسکو به همراه خواهد داشت. پنتاگون هم برای مقابله چین، تحرکات نظامی خود را در «گوام» و «استرالیا» شدت بخشیده است.

 

سرویس خارجی-

از چند روز پیش که رسانه‌ها از ارزیابی مقامات آمریکایی در مورد قصد روسیه برای حمله به اوکراین پرده برداشتند، تقابلِ شرق و غرب تیزتر شده و جو بسیار پر تنش شده است. روسیه در حالی که این اخبار را تکذیب می‌کند، اما در عمل روندی را پیش گرفته که جو را پر تنش نگه می‌دارد؛ مسکو در توضیح علت استقرار نظامیانش در مرز اوکراین، استقرار تجهیزات نظامی آمریکا نزدیک مرزهایش را به میان کشیده است. برای مثال «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس روز دوشنبه از برگزاری رزمایش‌ نظامی مشترک با روسیه در مرزهای جنوبی این کشور و هم مرز با اوکراین خبر داد یا نیروی دریایی روسیه از آزمایش موفق یک موشک ابرفراصوت در دریای سفید در سواحل شمال غربی این کشور و اصابت به هدفی در مسافت ۴۰۰ کیلومتری خبر داد. پوتین هم استقرار نیروهایش در مرز اوکراین را به دلیل استقرار تجهیزات نظامی آمریکا در نزدکی مرزهایش دانست. به عبارتی، غرب هم دست از تهدید و اقدامات تحریک‌کننده‌ای چون استقرار نیروها و تجهیزاتش در کشورهای هم‌مرز روسیه بر نمی‌دارد.
در ادامه این جدال، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، روز دوشنبه به روسیه درباره هرگونه اقدام نظامی علیه اوکراین هشدار داد. آن‌طور که فارس گزارش داده، وی که در جمع خبرنگاران و پیش از نشست روز سه‌شنبه وزیران خارجه ناتو در لتونی صحبت می‌کرد، گفت: «هرگونه تهاجم آتی روسیه علیه اوکراین هزینه بالایی خواهد داشت و پیامدهای اقتصادی و سیاسی جدی برای روسیه به همراه دارد.» او افزود: «ما اوضاع در مرز با اوکراین را با نگرانی زیر نظر داریم. این دومین بار طی سال جاری است که روسیه نیروهای زیاد و غیرمعمولی را در مرز مستقر کرده است.»
این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه سه‌شنبه درباره تحرکات نظامی اوکراین و دولت‌های حامی این کشور در نزدیکی مرزهای روسیه ابراز نگرانی کرد. پوتین در این‌باره توضیح داد: «آنها در مورد تهاجم نیروهای روسی به اوکراین در ابتدای سال بسیار صحبت کردند، اما چنین اتفاقی رخ نداد.» به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با اشاره به تحرکات نظامی اوکراین و کشورهای حامی آن، اظهار داشت: «روسیه همچنین نگران برگزاری مانورهای نظامی در نزدیکی مرزهای خود، از جمله تمرینات برنامه‌ریزی نشده است.» رئیس‌جمهور روسیه در ادامه با بیان اینکه توسعه تسلیحات مافوق صوت روسیه پاسخی به اقدامات ناتو است، خبر داد: «به زودی یک سلاح مافوق صوت با حداکثر سرعت ۹ ماخ در روسیه رونمایی می‌کنیم.» وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته است، ناتو در حال انتقال و تجمیع میزان قابل توجهی تجهیزات نظامی در مرز روسیه است. همچنین «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفته بود، اوکراین قصد دارد منطقه خودمختار «دونباس» را با زور تصاحب کند.
در این اوضاع نگران‌کننده، وزیر دفاع لتونی گفت، این کشور خواستار حضور دائمی نیروهای آمریکایی برای بازدارندگی در مقابل روسیه شده و می‌خواهد وضعیت دفاع خود را با موشک‌های پاتریوت آمریکایی تقویت کند. به گزارش ایسنا، این اظهارنظر از سوی «آرتیس پابریکس»، در حالی مطرح شده که دبیرکل ناتو با نیروهای متحد در این کشور دیدار کرد.
گفتنی است، ناتو در پی الحاق شبه جزیره کریمه در ۲۰۱۴ توسط روسیه و حمایت این کشور از جدایی طلبان در شرق اوکراین چهار گروه از ملت‌های مختلف برای دفاع از لهستان و کشورهای عضو بالتیک شامل لتونی، لیتوانی و استونی از سال ۲۰۱۷ مستقر کرده است. البته مسکو می‌گوید تمایلی برای حمله به کشورهای حوزه بالتیک یا لهستان ندارد و ناتو را به بی‌ثبات کردن اروپا به واسطه استقرار سربازان در نزدیکی مرزهای روسیه متهم می‌کند.
اقدام ضدچینیِ آمریکا
خبر دیگر از جدال فرسایشی غرب و شرق این‌که بر اساس گزارش‌ها پنتاگون برنامه دارد تا بعد از بازبینی در منابع نظامی آمریکا در سراسر جهان به ارتقای پایگاه‌هایش در گوآم و استرالیا با هدف مقابله با چین بپردازد. به گزارش هیل، بنا به گفته یک مقام ارشد نظامی، سند موسوم به «بازبینی در آرایش جهانی نیروها»، دستور به همکاری بیشتر با متحدان و شرکایی می‌دهد که مجری پیشبرد ابتکارات موثر بازدارنده در برابر تهاجم نظامی چین هستند و این همکاری شامل تقویت زیرساخت‌ها در گوآم و استرالیا است.
تغییر ژئوپلتیکی با هوش مصنوعی
اما نگرانی‌های غرب از شرق تنها در مورد یک جنگ نظامی مرسوم نیست، «ریچارد مور» رئیس‌سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (ام‌آی۶) روز سه‌شنبه هشدار داد که دشمنان غرب مانند چین و روسیه برای تسلط بر هوش مصنوعی به گونه‌ای رقابت می‌کنند که می‌تواند ژئوپلیتیک جهان را در دهه آینده متحول کند. او گفت که مهندسی کوانتومی، زیست شناسی مهندسی‌شده، حجم وسیعی از داده‌ها و پیشرفت در قدرت رایانه تهدیدی هستند که باید توسط غرب مورد توجه قرار گیرد. وی مدعی شد: «دشمنان ما برای تسلط بر هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و زیست شناسی مصنوعی، در حال سرازیر کردن پول و
جاه طلبی هستند چرا که می‌دانند تسلط بر این فناوری‌ها به آنها اهرم (فشار) خواهد داد.»