kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
رئیس اتحادیه بارفروشان خبر داد

کاهش10 تا ۱۵ درصدی قیمت صیفی‌جات

رئیس اتحادیه بارفروشان از کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت صیفی و سبزی خبر داد و گفت: عرضه کم گوجه فرنگی و صادرات آن موجب گرانی این محصول شده است.

مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سبزی و صیفی نسبت به آبان ماه ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است، گفت: این کاهش قیمت شامل محصولاتی چون فلفل، هویج، بادمجان، کلم، گل کلم، کاهو، کاهو پیچ، چغندر و شلغم  می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا گوجه فرنگی ارزان نشده است؟ گفت:عرضه گوجه فرنگی کم شده است، زیرا سرما و بارندگی داشتیم. از طرفی در بخش گوجه فرنگی‌های گلخانه صادرات هم انجام می‌شود و به دلیل افزایش نرخ دلار کشاورزان بیشتر به صادرات علاقمند هستند همه این موارد قیمت گوجه را بالا برده است. با گرمتر شدن هوا و به دست آمدن گوجه‌های جنوب حتما کاهش قیمت خواهیم داشت.
گفتنی است، برخی معتقدند سود صادرات بی‌رویه گوجه فرنگی و دیگر محصولات کشاورزی نه تنها به جیب کشاورزان نمی‌رود بلکه آنان قادر به فروش محصولات خود به نرخ بهای تمام شده هم نیستند و سود صادرات بی‌رویه محصولات کشاورزی به جیب دلالان بزرگ و انحصارگر می‌رود.
این مسئله به دلیل رها کردن کشاورز و بازار محصولات کشاورزی در دولت قبل و به نام سیستم عرضه و تقاضا صورت گرفت و دود آن همچنان به چشم کشاورز و مصرف‌کننده می‌رود که دولت باید اقدام جدی برای پایان این رویه انجام بدهد.
همچنین اسدالله کارگر؛ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر از کاهش حدود یکهزار تومانی هر کیلوگرم گوجه فرنگی نسبت به هفته گذشته خبر داد و افزود: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی بوته رس در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بین شش تا ۱۱ هزار تومان است.
وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم هویج بین سه تا شش هزار تومان است، ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی نیز بدون تغییر نسبت به هفته گذشته بین ۵۵۰۰ تا ۹,۵۰۰ تومان است ضمن اینکه در مراکز خرده فروشی حدود ۳۵ درصد سود به آن اضافه می‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اضافه کرد: ما در تولید سیب زمینی مشکلی نداریم و تنها مسئله صادرات بیش از اندازه آن است. در واقع، برنامه درستی برای صادرات محصولات نداریم و میزان آن به درستی پیش‌بینی نمی‌شود برای همین در تنظیم بازار داخل به مشکل می‌خوریم. مسئله تولید و مصرف و صادرات محصولات صیفی باید برنامه‌ریزی شده باشد و مدیریت شود تا دچار چنین مشکلاتی نشویم.