kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
معاون وزارت جهاد کشاورزی:

مصرف آب در بخش کشاورزی 64 درصد است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره ادعای مصرف بیش از ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی، تأکید کرد: اندازه‌گیری‌های ما این رقم را حدود ۶۴ درصد نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی مراد اکبری در نشست خبری از اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای مقابله با خشکسالی خبر داد و گفت: تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان این رقم در اختیار ما قرار گرفته و منتظر تخفیف ۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده هستیم.
او با اشاره به اینکه امسال دولت ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه قنوات تخصیص داده است، اظهار کرد: هم‌اکنون این مبلغ در اختیار ما قرار گرفته و در استان‌ها اقدامات اجرایی را شروع کرده‌ایم. ضمن اینکه با بنیاد برکت نیز قراردادی به امضا رساندیم که بر این اساس ۵۰ میلیارد تومان باید توسط این بنیاد در اختیار ما قرار بگیرد که هنوز نداده‌اند.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت زاینده‌رود و اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: در حوزه زاینده‌رود کارهای زیادی انجام دادیم. به عنوان مثال ۵۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده و در مجموع اقدامات صورت گرفته، راندمان آبیاری در آن منطقه به ۷۰ درصد رسیده است. در حالی که متوسط کشور ۴۵ درصد است. همچنین حدود 2100 گلخانه در استان اصفهان ایجاد شده و شروع به کار کرده که 1100 هکتار آن در اراضی زاینده‌رود است.
اکبری با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای پایداری تولید تهیه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در اطراف زاینده‌رود، حوزه کشت زعفران طی سال‌های اخیر بوده که محصولی کم‌آب و اقتصادی است.
او در پاسخ به اینکه عنوان شده کشت برنج در استان‌های خوزستان و اصفهان یکی از دلایل ایجاد بحران آب در آن نواحی است، گفت: اقدامات مربوط به اجرای الگوی کشت در استان اصفهان انجام شده اما جزئیات آن را باید از معاونت امور زراعت پیگیری کنید و این معاونت باید پاسخگوی آن باشد.
آب‌بری کمتر هندوانه از گندم
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر مصرف بیش از
۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی، تأکید کرد: بررسی‌ها و اندازه‌گیری‌های ما این رقم را حدود
۶۴ درصد نشان می‌دهد.
اکبری با اشاره به مطرح شدن مباحثی در انتقاد از کشت هندوانه در کشور گفت: کشت هندوانه
۴۳۰۰ مترمکعب آب در هر هکتار مصرف می‌کند که از گندم نیز کمتر است. چون هندوانه‌کاران ما با روش آبیاری تیپ کار می‌کنند.
او با اشاره به اینکه شرایط خشکسالی و کمبود آب در سال زراعی گذشته در ۷۰ سال قبل بی‌سابقه بوده است، افزود: علاوه بر این ما با انباشت خشکسالی در کشور مواجه هستیم. چرا که حدود دو دهه است با این چالش مواجهیم و زمین‌های ما آن‌قدر خشک و تشنه است که حتی اگر باران هم ببارد، بسیار زمان می‌برد تا این اراضی اشباع شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای فاز دوم طرح آبرسانی به اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام گفت: در این حوزه تخصیص آب دچار مشکل بود که با پیگیری‌های انجام شده تخصیص آب برای ۲۵۵ هزار هکتار از این اراضی نهایی شده است.
اکبری درباره پروژه گلستان با اشاره به اینکه این پروژه حدود ۲۸۰ هزار هکتار است، اظهار کرد:
۹۸ هزار هکتار آن قبلاً اجرا شده و مابقی نیز در حال اجراست. در این زمینه قراردادی با قرارگاه خاتم بسته بودیم که بر این اساس کارها در حال انجام است.
او از برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی ایران به مناسبت روز جهانی خاک خبر داد و گفت: این نمایشگاه با محوریت سامانه‌های نوین آبیاری و ماشین آلات کشاورزی از ۱۴ تا ۱۷ آذرماه در تهران برگزار می‌شود.
گفتنی است، اگر بیش از 90 درصد آب کشور صرف کشاورزی شده باشد با احتساب هشت درصد آب شرب خانگی و تجاری، 20 درصد مصرف صنعتی و هدررفت‌ها با عددی حدود 130 تا 140‌ درصد مواجه می‌شویم!