kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۰۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴

انتقاد رئیس‌شورای شهر تهران از حذف ردیف‌های اعتبارات شهرداری‌ها از بودجه ۱۴۰۱

رئیس‌شورای شهر تهران با انتقاد از حذف ردیف‌های اعتباری شهرداری‌ها از بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: با حذف این ردیف‌های اعتباری، وضعیت شهرداری‌ها برای سال آینده وانفسا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی چمران در ابتدای جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به بودجه سال آینده دولت اظهارداشت: بر خلاف تصور و پیش‌بینی‌هایی که انجام شده وضعیت بودجه چندان مناسب نیست و وقتی بررسی بودجه را انجام می‌دهیم می‌بینیم هر آنچه برای شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود حذف کردند.
چمران ادامه داد: ما برای آلودگی هوا نگرانیم. در همین راستا برای تامین اتوبوس تلاش می‌کنیم هرچند کوره‌راهی که در بودجه سال گذشته بود و آن هم عملی نشد سازمان برنامه و بودجه همگی آنها را حذف کردند. گویی دست به دست میکروب‌ها و آلودگی هوا دادند و در این شرایط سخت مشکلات کلانشهرها را دو چندان کردند حذف این ردیف‌ها کار نابخردانه‌ای است و باعث ایجاد نارضایتی می‌شود.
وی افزود: با گفتار درمانی نمی‌شود کاری کرد، اینکه بگوییم می‌خواهیم اقداماتی در حوزه‌های مختلف انجام دهیم اما کار عملی انجام نشود، اگر وسایل مورد نیاز فراهم نشود موفق نمی‌شویم و آلودگی بدتر خواهد شد.
رئیس‌شورای شهر تهران از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد که بودجه فعلی اصلاح شود و در این باره ابراز امیدواری کرد سازمان برنامه و بودجه در تامین بودجه برای کل کشور و همه شهرداری‌ها برنامه‌ریزی درستی انجام دهد چراکه در صورت عدم اصلاح بودجه سال آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد و مسائلی همچون آلودگی هوا بدتر می‌شود و این یک هشدار است که هنوز فرصت داریم لذا باید سازمان برنامه و بودجه این بودجه را اصلاح کند.
چمران تاکید کرد: نه تنها برای تهران که برای کل کشور باید برنامه‌ریزی درستی انجام شود تا اوضاع رو به بهبود حرکت کند. در بودجه سال آینده نه تنها کمکی به شهرداری نشده بلکه بودجه سال‌های گذشته نیز حذف شده است، تنها فاضلاب روستایی به شهرداری‌ها واگذار شده که ریشه آن نیز در افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است و با این واگذاری چند درصد بیشتر هزینه به شهرداری‌ها تامین خواهد شد. همچنین وام، فاینانس و هر آنچه در بودجه برای شهرداری‌ها بوده حذف شده است.
وی از ارائه نامه کتبی به دولت در همین خصوص خبر داد و افزود: برای دولت نامه کتبی خواهیم نوشت و آن را دنبال خواهیم کرد چرا که این بودجه حتما باید اصلاح شود.
چمران تاکید کرد: از شهردار تهران می‌خواهیم دراین زمینه به میدان بیاید اینکه به هیئت دولت بروند و بنشینند فایده‌ای ندارد، باید یقه بگیرند و آنچه را که حذف شده برگردانند و وضعیت بهتر را رقم بزنند. از ظرفیت‌های شورای عالی استان‌ها نیز برای این موضوع استفاده می‌کنیم این موضوع حیاتی است چراکه شهرداری‌ها در شرایط مالی خوبی نیستند و با این وضعیت سال آینده وضعیتشان وانفسا خواهد شد.