kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۰۹۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
سرعت سرایت پذیری ۵۰۰ برابری ویروس جهش یافته جدید

هزینه تست تشخیص سویه «اومیکرون» ۱۵ میلیون تومان است

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: ما امکانات لازم برای تشخیص سویه«اومیکرون» را در کشور داریم، اما نمی‌توانیم این تست را برای همه مردم مورد استفاده قرار دهیم زیرا انجام این تست حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون هزینه بر می‌دارد.

مسعود مردانی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در پاسخ به این سؤال که آیا در کشور تجهیزات لازم را برای انجام تست تشخیص جهش اومیکرون وجود دارد؟، اظهارداشت: ما امکانات لازم برای تشخیص این سویه را در کشور داریم، اما نمی‌توانیم این تست را برای همه مردم مورد استفاده قرار دهیم و دلیلش این است که انجام این تست حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون هزینه بر می‌دارد. مردانی با اشاره به اینکه برای تشخیص این جهش ابتدا از روش‌های RTPCR استفاده می‌کنیم و هنگامی که به تشخیص آن نزدیک شدیم تست اصلی را مورد استفاده قرار می‌‌دهیم و این امکانات تشخیصی در کشور وجود دارند، افزود: این تست تنها از افرادی که مشکوک به ابتلا به این سویه هستند نظیر اشخاصی که از کشور‌هایی که این ویروس در آنها شیوع دارد، آمده‌اند، سابقه تماس با بیمار مبتلا به این ویروس دارند و بنا به تشخیص پزشک مشکوک به ابتلا به این ویروس هستند، گرفته می‌شود و ابتلا به اومیکرون در آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا ابتلا به اومیکرون علائم خاصی دارد که بتوانیم به وسیله آنها و بدون استفاده از تست، آن را تشخیص دهیم؟، توضیح داد: هنوز علائم این بیماری به طور دقیق بیان نشده‌اند، اما بر اساس گفته وزیر بهداشت آفریقای جنوبی، علائم ناشی این ویروس خوشبختانه تا کنون چندان شدید نبوده‌اند.
«اومیکرون» ۵۰۰ برابر سرعت سرایت پذیری بیشتری دارد
رئیس‌ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز گفت: سرعت بالای سویه جدید کرونا موسوم به «اومیکرون» که در آفریقای جنوبی شیوع یافته، ۵۰۰ برابر سرعت سرایت پذیری بیشتری نسبت به سویه‌های قبلی این ویروس دارد.
علیرضا زالی در گفت وگو با ایرنا افزود: در سویه جدید کرونایی اومیکرون ۵۰ جهش گزارش شده که ۳۰ جهش آن کلیدی و سرایت پذیری بالایی دارند، به همین خاطر توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است.
زالی با بیان اینکه اومیکرون جزو استثنایی‌ترین سویه‌ها در دنیاست، اظهار داشت: میزان ابتلای مردم آفریقای جنوبی به این سویه موجب شده به صورت تصاعدی سرعت انتقال افزایش یابد.
وی ادامه داد: باید برای شناخت بیشتر اومیکرون زمان بگذرد تا رفتار بیولوژیکی و پاسخ به واکسن و ایمنی بدن به این سویه مشخص شود، هنوز هیچ شواهدی از تایید مشاهده این نوع سویه در کشور وجود ندارد و باید تمهیدات اساسی پیشگیرانه در رابطه با کنترل و نظارت بر مبادی ورودی و خروجی کشور به ویژه در مرزها و فرودگاه‌ها با شدت بیشتری اتخاذ شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: مقابله با اومیکرون بستگی به رفتار ما در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دارد، با توجه به اینکه این سویه جدید کرونایی واکسن‌گریز است، اهمیت توجه و پرداختن به موارد بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رفتارهای فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات و شست وشوی دستها یا استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بیش از پیش ضرورت دارد.
به گفته زالی، اکنون کشور از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اما این وضعیت ناپایدار است و باید شیوه نامه‌های بهداشتی کاملا رعایت شود.
وی افزود: هنوز موج ششم کرونا در کشور ایجاد نشده، اگر مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند در صورت آمدن این موج، پیک ششم دامنه کوتاهی خواهد داشت.