kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۰۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
خطیب‌زاده:

وزیر امور خارجه برای نهایی کردن سند 25ساله ایران و چین به پکن سفر خواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیرعبداللهیان برای نهایی کردن بخشی از توافقات مربوط به سند راهبردی همکاری 25ساله ایران و چین به پکن سفر خواهد کرد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره نشست سران اکو و دستاوردهای آن گفت: اجلاس اکو یک اجلاس منطقه‌ای اقتصادی است و پانزدهمین نشست بود و علاوه بر گفت‌وگوها در فرمت چندجانبه گفت‌وگوهای دو، سه و چهارجانبه بین سران صورت گرفت. دستورکار متمرکز بر ارتقای همکاری‌های اقتصادی در چارچوب این سازمان بود. تلاش می‌شود که برخی مشکلات و موانع از سر همکاری‌ها برداشته شود. آنچه در عشق‌آباد انجام شد گام جدی و رو به جلو در چارچوب این سازمان بود.
دوره جدیدی
در روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره قرارداد گازی با ترکمنستان و جریمه ۲ میلیارد دلاری ایران و پیشنهاد وزارت نفت برای تهاتر کالا و خدمات نیز گفت:‌ از قبل توافقاتی بین ایران و ترکمنستان انجام شده و درباره بازپرداخت بدهی‌ها نیز یکسری اقداماتی صورت گرفته، ولی برخی موانع بانکی ایجاد شده بود که پیگیری شده و توافقاتی برای سوآپ و مراودات زمینی صورت گرفته است. اینها در مسیر تصمیم گرفته شده به خوبی جلو می‌رود.
این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: با توافقات صورت گرفته، وارد دوره جدیدی در روابط از حیث اقتصادی بین ایران و ترکمنستان شده‌ایم.
خصومت رژیم صهیونیستی
علیه ملت ایران
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره جریان‌سازی رسانه‌ای در آمریکا و مطلب نیویورک‌تایمز که جنگ سایبری غیرعلنی بین ایران و رژیم صهیونیستی در جریان است نیز بیان کرد: متاسفانه رژیم صهیونیستی در طول سال‌هایی که در عرصه بین‌الملل بوده جز ترور، خشونت، قانون‌شکنی، گردنکشی و نقض سازمان‌یافته حقوق بین‌الملل کاری صورت نداده است. چیز جدیدی هم نیست و خصومت این رژیم با ملت ایران بر کسی پوشیده نیست. در این سال‌ها ترور، خرابکاری و اقدامات مخرب انجام داده و در جای خود پاسخ گرفته است.
وی افزود: درباره برخی روایت‌سازی‌ها در مطبوعات بین‌المللی باید بگویم این روایت‌سازی‌ها نکته جدیدی نیست. همه باید توجه کنند ما در شرایطی هستیم که متاسفانه سیاسیون از رسانه به‌جای آگاهی‌بخشی برای ترویج و مهندسی اخبار استفاده می‌کنند و کارخانه‌های ایجاد خبرهای گمراه‌کننده را فعال و به شرافت و اصالت رسانه‌ها رحم نمی‌کنند. رسانه‌های ما باید در برخورد با این روایت‌سازی‌های جعلی هوشمندانه عمل کنند و از استدلالات بی‌پایه اجتناب کنند.
برخی کشورها به‌دنبال تجارت
از غم و اندوه خانواده‌ها هستند
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه مشترک کانادا، انگلیس، سوئد و اوکراین درباره هواپیمای اوکراینی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌هایی که پس از اتفاق بسیار ناگوار مسئولیت پرونده را به صورت فنی برعهده نهادهای فنی ذی‌ربط داشت، تلاش کرد به صورت مسئولانه و با تمامی ابعاد همکاری پیگیری کند. ماه‌های اول تلاش کردیم که هم از بعد فنی و هم روابط دوجانبه با اوکراین این موضوع را با تشکیل کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مشترک جلو ببریم. وی افزود: ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار آن حادثه تراژیک عرض می‌کنم که برخی کشورها به دنبال تجارت از غم و اندوه و این ناراحتی که برای این خانواده‌ها وجود دارد، هستند. برخی کشورها می‌دانند هیچ پایگاه حقوقی در این خصوص ندارند. دولت اوکراین از کم و کیف و سطح همکاری‌ها هم برای روشن شدن ابعاد فنی و حقوقی و هم روشن شدن دیگر ابعاد مطلع است و دادگاه مسیر خود را طی می‌کند. فکر می‌کنیم بهتر است در این بستر فنی و حقوقی که کار دنبال شده، موضوع ادامه یابد و بیانیه وزارت خارجه ایران در این خصوص منتشر خواهد شد. خطیب‌زاده درباره سند همکاری ۲۵ساله ایران و چین هم گفت: سند ۲۵ساله به عنوان نقشه راه همواره پیگیری شده است و تمام بخش‌های مختلف این نقشه راه بین وزارتخانه‌های مختلف در حال پیگیری است. پروژه‌ها و توافقنامه‌ها در همین راستا نهایی خواهد شد.
وی افزود: سفر آتی امیرعبداللهیان به چین هم در ادامه همین مسیر و برای نهایی کردن بخشی از این توافقات خواهد بود.