kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
دیروز اتفاق افتاد

جزیره «باربادوس» پس از حدود 400 سال از زیر سلطه استعمار انگلیس خارج شد

جزیره «باربادوس» که از سال 1627 میلادی مستعمره انگلیس بود، رسماً و به طور کامل از «بریتانیا» و ملکه‌اش مستقل شد.

باربادوس- شرقی‌ترین جزیره کارائیب- قدیمی‌ترین مستعمره انگلیس است که از سال ۱۶۲۷ تا ۱۹۶۶ بی‌وقفه زیر سلطه آن کشور باقی ماند و با تجارت برده و محصول شکرش، بسیاری از خانواده‌های انگلیسی را ثروتمند کرد.
باربادوس در سال ۱۹۶۶ از «بریتانیا» جدا شد و اعلام استقلال کرد، اما تاکنون همچنان ملکه انگلیس را به عنوان رئیس‌کشور به رسمیت می‌شناخت. سرانجام سال گذشته بود که «ساندرا میسون»، فرماندار باربادوس، گفت: «زمان آن فرا رسیده که گذشته استعماری خود را کاملا پشت سر بگذاریم.» بالاخره، آن‎طور که ایسنا گزارش کرده، میسون ۷۳ ساله با تصمیم پارلمان باربادوس، روز دوشنبه، رسماً در جایگاه نخستین رئیس‌جمهوری این کشورِ ۳۰۰ هزار نفره در مراسمی سوگند خورد.
ریچارد درِیتون، استاد دانشگاه «کینگز» می‌گوید: «[باربادوس] نخستین آزمایشگاه استعمارگری انگلستان (بخشی از بریتانیا) در نواحی استوایی بود. در باربادوس بود که انگلیسی‌ها نخستین بار قانونی وضع کردند که سیاه‌پوستان را از غیرسیاه‌پوستان جدا می‌کرد. این قانون سپس به سایر نقاط کارائیب، از جمله جامائیکا بسط یافت.»
پیش‌بینی می‌شود که کشورهای بیشتری رشته‌ پیوند خود را با ملکه قطع کنند، اما این حرکت احتمالاً پس از درگذشت الیزابت دوم، ملکه کنونی، سرعت خواهد گرفت.