kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

نشست اضطراری گروه 7 در انگلیس برای بررسی خطرات سویه جدید کرونا

همزمان با شیوع گونه جدید کرونا تحت عنوان «اومیکرون» انگلیس اعلام کرد نشست اضطراری وزرای بهداشت گروه هفت را برگزار می‌کند.

گونه جدید ویروس کرونا تحت عنوان «اومیکرون» به سرعت در حال شیوع در جهان است و در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا مواردی از شیوع «اومیکرون» گزارش شده است.سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه اعلام کرد که اطلاعات کافی وجود ندارد که نشان دهد سویه «اومیکرون» از دیگر سویه‌های ویروس کرونا خطرناکتر باشد.سازمان جهانی بهداشت به همراه گروهی از کارشناسان فنی در حال کار بر این موضوع هستند که آیا سویه جدید می‌تواند بر تاثیرگذاری واکسن‌های موجود تاثیر داشته باشد یا خیر؟
پس از آنکه سویه جدید ویروس کرونا با نام «اومیکرون» در آفریقای جنوبی شناسایی شد، بسیاری از کشورها پروازها از آفریقای جنوبی را با محدودیت مواجه کرده و مسافرانی که از این کشور وارد می‌شوند را نیز به قرنطینه می‌برند. بر اساس این گزارش اروپا و آمریکا و برخی کشورهای آسیایی مثل ژاپن و کره جنوبی مرزهای خود را بر روی آفریقای جنوبی و برخی دیگر از کشورهای آفریقایی بسته‌اند.دولت آفریقای جنوبی دیروز در واکنش به اقدام دیگر کشورها در اعمال محدودیت سفر به این کشور اعلام کرد که آفریقای جنوبی به دلیل صداقت دانشمندانش در کشف سویه اومیکرون ویروس کرونا مورد مجازات قرار گرفته است. وزیر بهداشت آفریقای جنوبی که با اسپوتنیک مصاحبه می‌کرد، گفت: «اقدامات اتخاذ شده علیه کشورهای جنوب آفریقا، مایه تاسف بوده و اقتصاد این کشورها را ویران خواهد کرد. ما اطمینان داریم که کشورها از علم تبعیت کرده و درباره تصمیمات خود تجدید نظر خواهند کرد. سویه اومیکرون پیشتر نیز به طور گسترده در بسیاری از بخش‌های جهان منتشر شده است»
دیروز همچنین وزارت بهداشت و مراقبت اجتماعی انگلیس اعلام کرد که جلسه فوری وزرای بهداشت گروه هفت برای بحث درباره تحولات گونه جدید ویروس کرونا تشکیل خواهد شد. پس از شناسایی سویه «اومیکرون» در انگلیس، بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور اقدامات جدیدی را برای مهار شیوع کرونا اعلام کرد. جانسون روز شنبه در جلسه توجیهی دولت گفت: «افرادی که وارد انگلیس می‌شوند باید آزمایش پی سی آر انجام دهند و تا زمانی که نتیجه آزمایش شان منفی نشود، خود را قرنطینه کنند».نخست‌وزیر انگلیس به استفاده مجدد از ماسک در وسایل نقلیه عمومی و مغازه‌ها تاکید کرد و گفت: «ما باید سرعت گسترش این گونه جدید را کاهش دهیم و برای دانشمندانمان وقت بخریم تا بفهمند با چه چیزی سر و کار داریم. ما هنوز دقیقاً نمی‌دانیم که واکسن‌های ما تا چه حد علیه اومیکرون موثر خواهد بود.»
«جنی هریس»، مدیر اجرایی آژانس امنیت بهداشت انگلیس نیز استدلال کرد که «به احتمال بسیار زیاد در روز‌های آینده موارد بیشتری از ابتلا به سویه جدید کرونا شناسایی خواهد شد.» او از انگلیسی‌ها خواست در مکان‌های شلوغ، از جمله وسایل حمل‌ونقل عمومی و مغازه‌ها از ماسک استفاده کنند تا به شکستن زنجیره‌های انتقال و کاهش روند گسترش کرونا کمک شود». گونه جدید ویروس کرونا، انگلیس را بر آن داشت تا ممنوعیت سفر را برای ده کشور آفریقایی از جمله آنگولا، بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، موزامبیک، مالاوی، نامیبیا، آفریقای جنوبی، زامبیا و زیمباوه اعمال کند.