kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶

احزاب و جریانات سیاسی عراق خواستار اخراج نماینده سازمان ملل در عراق شدند

مردم و سیاستمداران عراقی از دخالت نماینده سازمان ملل در امور عراق به شدت انتقاد کرده و موضع‌گیری وی را باعث هرج و مرج در روند سیاسی و امور انتخابات عراق می‌دانند. جریانات سیاسی خواستار اخراج او هستند.

 

سرویس خارجی-

انتخابات پارلمانی عراق یکشنبه 18 مهر برگزار شد و با اعلام اولیه نتایج، اعتراض‌های شدید نیز آغاز و شائبه‌هایی نسبت به صحت این انتخابات از طرف گروه‌های مختلف شیعه از جمله جریان‌های مقاومت عراق مطرح شد. حتی از دست‌کاری انتخابات توسط بیگانگان، مانند برخی از کشورهای عربی منطقه یا رژیم صهیونیستی نیز صحبت به میان آمد. جریانات سیاسی بر ضرورت ابطال نتایج تأکید دارند و متهمان ردیف اول این بحران نزد جریان‌های سیاسی عراق از همان ابتدا کمیساریای انتخابات این کشور و نماینده سازمان ملل برای انتخابات –که قرار بود مانع بروز مشکل در انتخابات باشد!– بوده‌اند.
«علی الفتلاوی»، عضو ائتلاف فتح عراق «جنین پلاسخارت»، نماینده سازمان ملل، را به در پیش گرفتن سیاست خصمانه و به هم ریختن و ایجاد هرج و مرج سیاسی در عراق متهم کرد و گفت: «پلاسخارت گزارش خلاف واقع به شورای امنیت ارائه داده است و سازمان ملل در حال حاضر نقش خصمانه در قبال عراق دارد.» همچنین کمیته ساماندهی تظاهرات و تحصن‌ها در اعتراض به نتایج انتخابات اخیر عراق هم روز جمعه با صدور بیانیه‌ای جدید، فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق را شریک اصلی در بروز تقلب در انتخابات عراق دانستند. به گزارش تسنیم، در این بیانیه آمده است: «ما خواهان برکناری پلاسخارت به عنوان نماینده سازمان ملل در عراق و اخراج آن از کشورمان هستیم و از سازمان ملل می‌خواهیم که همه اعضای هیئت نمایندگی خود در عراق را عوض کند. این خواسته ملت عراق و نه فقط توده معترضان به نتایج انتخابات است.» همچنین «محمد الرکابی» نامزد جنبش حقوق در عراق تأکید کرد که کمیسیون انتخابات عراق اقدامات واقعی برای برگزاری انتخابات سالم انجام نداده است و تحت تأثیر جریاناتی در خارج از کشور است. وی گفت که نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق با دخالت‌هایش باعث هرج و مرج در روند سیاسی و امور انتخابات عراق شده است. این در حالی است که روند سیاسی کشور نیازمند توافق بین همه جریانات برای خدمت به کشور است.