kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۸۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
اسرائیل هیوم:

ائتلاف ضدایرانی کشورهای عربی با اسرائیل متلاشی شده است

روزنامه عبری‌زبان به نقل از منابعی بلندپایه در ابوظبی خبر داد ائتلاف ضدایرانی که با حمایت آمریکا و پس از امضای توافق عادی‌‌سازی روابط میان چند کشور عربی و تل‌آویو تشکیل شده بود‌، متلاشی شده است.


روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» به تازگی در گزارشی نوشت که ائتلاف اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس علیه ایران متلاشی شده چراکه دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با برخورد غیرمحترمانه با خاندان سلطنتی سعودی باعث شده که ریاض و ابوظبی به سوی گفت‌و‌گوی مثبت با ایران گام بردارند.
این روزنامه عبری‌زبان گزارش خود را این‌گونه آغاز می‌کند: «در ماه‌های اخیر و عملا از زمان تغییر دولت در آمریکا همزمان با ورود جو بایدن به کاخ سفید، در ریاض و ابوظبی راهبردی جدید در ارتباط با روابط خارجی با ایران و از سر گرفته شدن روابط دیپلماتیک با این کشور در پیش گرفته شده است.»
اسرائیل هیوم اضافه کرد که در ابتدای کار، سعودی‌ها در بغداد چند دیدار محرمانه با برخی مقامات ایران داشتند که سفیر عربستان سعودی در بغداد در آنها مشارکت داشت سپس امارات گفت‌و‌گویی‌ را با ایرانی‌ها آغاز کرد و «انور قرقاش» وزیر امور خارجه سابق و دیپلمات بلندپایه این کشور برای پیشبرد گفت‌و‌گوها با تهران تعیین شد.
در ادامه این گزارش آمده است: «قرقاش که با علی باقری معاون وزیر امور خارجه ایران و مسئول برنامه هسته‌ای تهران دیدار داشت، در پایان دیدارش با این مقام ایرانی که به ابوظبی رفته بود، اعلام کرد: هدف از این نشست تحکیم ثبات روابط و کاهش تنش با ایران است.»
طبق نوشته این روزنامه عبری‌زبان، این دیپلمات عالی‌رتبه اماراتی در بخش‌هایی از اظهارات خود اشاره کرد که هیئتی از مقامات این کشور به تهران پایتخت ایران سفر خواهند کرد.
عادی‌‌سازی روابط با دمشق
و اعتراض آمریکا
اسرائیل هیوم افزود که در امارات تنها به از سر گرفته شدن روابط با تهران اکتفا نشده است چراکه پس از گفت‌و‌گوی تلفنی «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، امارات، «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه خود را برای دیدار با رئیس‌جمهور سوریه به دمشق فرستاد و رسانه‌ها آن را به صورت زنده پوشش دادند.
این روزنامه در ادامه نوشت که تمام این‌ اقدامات در حالی صورت گرفت که واشنگتن اعتراض خود را به این گام ابراز و اعلام کرد که ممکن است تحریم‌های شدیدی- مطابق با قانون «سزار»- علیه امارات اعمال شود؛ همان قانونی که برای سازمان‌ها و نهادهای دارای ارتباط اقتصادی با سوریه مجازات در نظر گرفته است.
اسرائیل هیوم با اشاره به اینکه ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران در دوره ریاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا تشکیل شد و در زمان امضای توافق‌های «آبراهام» (عادی‌‌سازی روابط با تل‌آویو) به اوج خود رسید، افزود که این ائتلاف هم‌اکنون «متلاشی شده است و دیگر وجود ندارد.»
در همین خصوص، یک مقام عالی‌رتبه در ابوظبی در گفت‌و‌گو با این روزنامه عبر‌ی‌زبان گفت که درست است هدف از تمرینات و رزمایش‌‌های نظامی مشترک اخیر مخابره یک پیام به ایران بوده است، اما او افزود ائتلافی که با تشویق‌های ترامپ و دولت او میان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و تل‌آویو برای مقابله با ایران شکل گرفت، «تبخیر شده است.»
بی‌اعتمادی به آمریکا
و تغییر رویکرد نسبت به ایران
طبق گفته برخی منابع بلندپایه در ابوظبی و ریاض، آنچه موجب شده است که روابط دیپلماتیک کشورهای یادشده با ایران دچار تغییر و تحول شود، برنامه‌های رئیس‌جمهور آمریکا در قبال خاورمیانه و آنچه «تهدید ایران برای کشورهای منطقه» خوانده شده، است.
یک منبع عالی‌رتبه در این خصوص به اسرائیل هیوم گفت: «مشکل، بایدن و دولت اوست. تعلیق فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات و همچنین مخالفت واشنگتن و وتوی فروش آن دسته تجهیزات جنگی‌ای که ما به آن نیازمندیم موجب تشدید بی‌اعتمادی است. ما از تلاش‌های عربستان سعودی برای پیشبرد گفت‌و‌گویی مثبت با تهران غافلگیر نشدیم به‌ویژه در شرایطی که بایدن و دولت او با خاندان سلطنتی سعودی و عربستان سعودی به طور کلی رفتار محترمانه‌ای ندارند».
پیام خروج وحشت‌زده آمریکا
از افغانستان به متحدان
این مقام اماراتی همچنین می‌گوید که خروج وحشت‌زده آمریکا از افغانستان باعث به متحدان واشنگتن در خاورمیانه احساس امنیت نداد. در عین حال، روشی که دولت بایدن در قبال سودان در پیش گرفت و همچنین واکنش این کشور به کودتای «عبدالفتاح البرهان» رئیس‌شورای حاکمیتی سودان، «تنها ترس کشورهای امضاء‌کننده توافق‌های آبراهام را دوچندان کرد از جمله خود سودان. ترس از اینکه در لحظه حقیقی، رئیس‌جمهور آمریکا و دولت او حمایت و پشتیبانی لازم را [از این کشورها] انجام ندادند.»
این مسئول اماراتی که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، ادامه داد: «دولت بایدن تمام اشتباه‌های ممکن را که ممکن است سودان را به بی‌ثباتی سیاسی و حتی خروج از توافق‌های آبراهام بکشاند، مرتکب می‌شود. ژنرال البرهان سعی کرد که تمام طرف‌های سیاسی در سودان را که علیه شورای نظامی توطئه کردند و با کمک برخی افراد قصد به دست گرفتن زمام امور را داشتند، اخراج کند. کسی که این اقدام را ریاست می‌کرد، نخست‌وزیر عبدالله حمدوک و برخی طرف‌های سیاسی تندرو مانند نیروهای حزب «البعث» و فعالانی سیاسی و اسلامگرا بودند.»