kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸

اولین جایزه ویرایش کتاب اهدا می‌شود(اخبار ادبی و هنری)

نخستین جایزه بهترین ویرایش کتاب در اختتامیه دومین جایزه شهید اندرزگو اهدا می‌شود.


مهدی صالحی، دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی، گفت: یکی از حوزه‌های بسیار مهمی‌که در چند سال گذشته پیگیر آن بوده‌ایم، ویرایش داستان بوده است. طرح‌هایی را هم به خانه کتاب و مجموعه‌های دیگر در وزارت علوم و وزارت ارشاد ارسال کرده‌ایم که همه با بی‌مهری مواجه شده و به نتیجه نرسیده است. البته در این بین، برخی پیگیری‌ها ثمر داده و برای مثال، جایزه درست‌نویسی و زبان فارسی در جشنواره فیلم فجر وارد شده است. اما در کشورمان تاکنون و در حوزه کتاب، «جایزه ویرایش کتاب» وجود نداشته است.
دبیر انجمن درست‌نویسی در ادامه افزود: با همکاری و هماهنگی انجمن ویرایش با دبیرخانه جایزه شهید اندرزگو و دست‌اندرکاران این جایزه، شورای سیاست‌گذاری و دبیرخانه این جایزه همت کردند و پذیرفتند که جایزه ویرایش کتاب وارد این جشنواره شود. در واقع، این اولین‌بار در تاریخ نشر ماست که جایزه‌ای به ویرایش کتاب داده می‌شود و برای ما مایه افتخار است. امیدواریم که برای جامعه فرهنگی کشورمان تلنگری باشد و باعث جلب‌توجه اهالی فرهنگ و ادب به مسئله ویرایش شود.
دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی با‌ اشاره به چارچوب‌های هیئت داوری ویرایش آثار گفت: در جایزه ویرایش کتاب جشنواره شهید اندرزگو، چارچوب‌های مشخص و متعددی مدنظر قرار گرفته است؛ از جمله نداشتن غلط املایی، یکدست ‌بودن رسم‌الخط، استفاده درست از نشانه‌های سجاوندی، استفاده بجا از پانوشت، انسجام در نقل‌ و قول‌ها، انسجام در جمله‌بندی و پاراگراف‌بندی متن، هم‌خوانی واژه و روایت، هم‌خوانی نام اثر با محتوای کتاب، انتخاب نام فارسی برای کتاب و توجه به ارتقای ادبی متن.
گفتنی است دومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو، روز سه‌شنبه نهم آذرماه، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) با حضور اهالی فرهنگ و ادب برگزار می‌گردد.