kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۵۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
در دیدارهای صمیمانه با نویسندگان و ورزشکاران

قالیباف: انقلابی‌گری یعنی عدل، عقل و حرمت انسان­‌ها در تصمیم‌­ها نمایان باشد

رئیس مجلس در دیدارهای جداگانه با اهالی فرهنگ و ورزشکاران به گفت‌وگو پرداخت و تأکید کرد که انقلابی‌گری یعنی عدل، عقل و حرمت انسان­ها در تصمیم‌­گیری‌ها لحاظ شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه روز دوشنبه، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در نشست صمیمی ‌با جمعی از نویسندگان در مجلس حضور یافت. قالیباف در این دیدار صمیمانه که بیش از 4 ساعت و تا پاسی از شب به طول انجامید، گفت: در حوزه هنر، کتاب، کتابخوانی، موسیقی، سینما و غیره مصرف‌کننده بوده و تولیدکننده آن نیستیم اما به‌عنوان یک خدمتگزار از جنبه مدیریتی به موضوع فرهنگ نگاه می‌کنم.
قالیباف در ادامه با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود تأکید کرد: مبنای این انقلاب نیز مردم بودند که آمدند و به آن عینیت بخشیدند. معجزه امام(ره) این بود که دین را از کنج حجره‌ها به وسط جامعه آورد آن هم در زمانی که همه تحلیل‌ها این بود که امکان آن وجود ندارد؛ اما قدرت فرهنگ نشان داد که دین این ظرفیت را دارد و شعار هم نیست.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تأکید کرد: مردم تکیه‌گاه کشور هستند درحالی که ما آنها را با دسته‌بندی‌های مختلف جدا کرده‌ایم.
وی ادامه داد: زمانی که از انقلابی‌گری حرف می‌زنیم اگر در متن آن عدل و عقل نباشد و انسان‌ها حرمت نداشته باشند و اگر ما به‌عنوان مدیری سیاسی، حرف و دعواهای سیاسی و باورهای مختلف مردم را نپذیریم و نگاه عدل و عقل بر تصمیمات ما نباشد و جامعه آن را نبیند، در موضوعات ملی که در سرنوشت همه ما تأثیر دارد به سمت بی‌هویتی می‌رود و فرهنگ برای آن بی‌ارزش می‌شود.
وی ادامه داد: اگر فقط به فرهنگ مصرف که اسراف را در اسلام حرام دانسته، توجه کنیم مشکلات حل می‌شود چرا که فرهنگ معنا و شاخصه دارد از این رو بدون شک می‌توانیم نصف این میزان مصرف را صرفه‌جویی کنیم. برای داشتن یک اقتصاد باثبات صرفا از طریق این یک قلم با 70 میلیارد دلار می‌توان تثبیت پیدا کرد.
قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه باید این فرهنگ را داشته باشیم که برای مردم احترام قائل شده و آنها را عزیز بشماریم، عنوان کرد: مشکل ما پول و امکانات نیست؛ ضعف مدیریت یک مشکل مهم است.
رئیس مجلس اضافه کرد: ما به دین و کشور مدیون هستیم و هرکاری می‌کنیم و همه ناکارآمدی‌ها به پای دین نوشته می‌شود؛ اما معتقدم در حوزه فرهنگ با کمترین هزینه‌های مالی می‌توانیم به بزرگ‌ترین منافع دست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه کارکردی، رفتاری و مدیریتی مشکل داریم که می‌توان آن را حل کرد، بیان داشت: شما به‌عنوان فرماندهان جنگ فرهنگی و رسانه‌ای به ما راهکار و پیشنهاد ارائه کنید و ما در جلسه سران قوا که در کنار اقتصاد، موضوع فرهنگ را نیز مهم می‌دانیم، آن را مطرح می‌کنیم و می‌دانیم جنگ رسانه‌ای سخت‌تر از جنگ اقتصادی است. جنگ اصلی فرهنگ ما را مورد هدف قرار داده و شما فرماندهان آن هستید.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: همچنین باغ کتاب در کنار سایر سازه‌های عمرانی یکی از افتخارات این شهر است. اساس رویکرد ما محله‌محوری و توسعه اجتماعی بود و امروز نیز که در مجلس خدمت می‌کنیم صدای مردم هستیم و آمده‌ایم که برای مردم کار کنیم. رهبر معظم انقلاب نیز اولویت مجلس را اقتصاد و فرهنگ عنوان کردند. ما نیز به مردمی سازی معتقدیم و شما که اصحاب فرهنگ هستید باید بگویید چه کنیم.
دیدار با ورزشکاران
همچنین محمدباقر قالیباف صبح روز سه‌شنبه در آئین رونمایی از سردیس طلایه‌داران بازی‌های آسیایی (علی باغبان‌باشی، میررسول رئیسی، تیمور غیاثی، هوشنگ کارگرنژاد و مدال‌آور پارالمپیک راضیه شیرمحمدی) در کمیته ملی المپیک برگزار شد ضمن تبریک هفته بسیج، در ادامه ضمن خداقوت و تبریک به قهرمانانی که در زمان سخت شیوع کرونا و در المپیکی که با یک سال تاخیر در توکیو برگزار شد افتخار آفریدند گفت: به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی که در بازی‌های اسلو انصافاً گل کاشتند و نشاط را به جوانان هدیه کردند خداقوت می‌گویم که بیش از توقع درخشیدند و ما قدردان آنها هستیم.
وی همچنین با‌ اشاره به میهمانان این مراسم اظهارکرد: امروز در جمع پیشکسوتانی هستیم که بدون شک نماد فرهنگی ما هستند و نه تنها الگو و سفیران فرهنگی ما در دنیا هستند بلکه نماد فرهنگ کشور ما نیز محسوب می‌شوند.
رئیس قوه مقننه در ادامه بحث ورزش را یک موضوع و پدیده چندجانبه دانست و افزود: ورزش از یک منظر یک صنعت است و از منظر دیگر پدیده مهم اجتماعی است؛ ورزش در عرصه‌هایی افتخارآفرینی می‌کند که شاید از نظر دیپلماسی نتوان در آن افتخار آفرید. همچنین سرمایه‌گذاری در عرصه ورزش برای امروز و آینده مهم است از این سرمایه‌گذاری به‌عنوان هزینه یاد نمی‌کنیم، سرمایه‌گذاری که اگر از آن غفلت شود هزینه‌های سرسام‌آوری را در حوزه‌های اجتماعی به بار می‌آورد که باید صدها برابر سرمایه‌گذاری‌ها برای جبران آن هزینه‌ها، هزینه کنیم، ولی باز هم جبران نمی‌شود.
در پایان این مراسم از سردیس «علی باغبانباشی» و «تیمور غیاثی» در دوومیدانی، «میر رسول رئیسی» و «هوشنگ کارگرنژاد» در رشته وزنه‌برداری و «راضیه شیرمحمدی» مدال‌آور پارالمپیک با حضور دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سجادی وزیر ورزش و جوانان و صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک رونمایی و از خانواده آنها تجلیل شد.